-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Boman
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Så är det på min Yamarin 59 DC också att strömmen ligger fram till motorn så att Nautlock blinkar. Jag har dock min båt i en kallförvaring utan ström så att underhållsladda ett par gånger under vintern funkar inte för mig. Dom stog dock ute i vintras utan att verka ha tagit skada när jag körde i somras. Hälsningar Boman Senast ändrad av Boman | 16 oktober 2009 | 14:50
-
Hej Tack allihopa för bra svar. Jag har även kollat dina bilder, Bossee. Ser riktigt bra ut. Det blir Hem till verkstan för att kolla och mäta lite. Boman
-
Hej Jag vet inte priset på en vattentank men håller helt med Tommpa om att köpa en ny kan vara ett alternativ. Det verkar dessutom gå åt ett antal timmar på rengöring och det kan också värderas. Jag har dessutom lite svårt att tro att du blir av med bensinsmaken helt. Vi har ju alla lite olika smärttrösklar men jag skulle helt klart vantrivas med lite bensinsmak i vattnet. Boman
-
Hej Jag har inskaffat en motordriven vindrutetorkare och funderar nu på bästa monteringssätt. Den är av modellen att man skall borra ett hål för motoraxel med montagemutter. Jag har en Yamarin 59 DC med vindruta och den kantas endast av en aluminium ram. Har någon ett tips på lämpligt montage. Det snyggaste monteringssättet är att borra hål i glaset. Är det någon som provat det? Tacksam för tips. Boman
-
Hej Vi har nu gått igenom kompisens 50 hkr Evinrude och kollat efter delbara munstycken, men inte kunnat hitta delbart eller något annat misstänkt. Det är dubbla förgasare och båda ser OK ut. Vi har kollat bränslepumpen och den ser OK ut tycker vi men har inte kunnat prova detta ännu. Finns det några andra tips på saker som gör att bränslematningen inte räcker till. Det verkar ju som att den vanliga bränslevägen inte räcker till eftersom full kraft endast erhålls med choken aktiverad. Choken på denna modell är inte av spjälltyp utan det är en elektrisk ventil som öppnar och ger en extra bränslestråle direkt in i insuget. Hälsningar Boman
-
OK, det var en bra redogörelse. Ska kolla lite vad som finns att tillgå i min närhet. (Västmanland) Ha det bra. Boman
-
Hej Gesse Det låter ju bra det där. Men får du göra något praktist prov också eller menar du att det räcker med teoriprov. Boman
-
Hej Känner igen mig i ormandet i farter om ca 5 till 7 knop. Låter intressant med speedrails, om det kan vara en lösning. Så det vore intressant att höra mer från dina experiment, Dunkelfink. Boman
-
Hej Alla mina äldre motorer som jag haft, från 3,5 till 35 hkr har nog för det mesta krävt choke. Visserligen inte så långa stunder efter start. Men nog tror jag att du sparar dina armar och ditt humör ett flertal gånger, om du fixar till din choke. Boman
-
Hej Gesse Det låter bra. Lycka till på lördag. Så hör jag gärna mer sedan efter avverkad kurs. Boman
-
Hej Läste eran tråd om högfartsutbildning och ser att du Gesse skall gå en högfartsutbildning på lördag. Kan du tipsa med en länk eller dyligt var en sådan kurs finns och vad det innebär ungefär i tid och kostnad. Jag har själv en båt med en fart som kommer att kräva högfartsutbildning. Hälsningar Boman Gesse skrev följande: Jag ska gå denna högfartsutbildning nu på lördag så är det avklarat sen. Undrar vad de kommer på härnäst
-
Hej Tack för tipset. Det måste vi kolla upp.
-
Hej Jag håller på och hjälper kompisen som har en 50 hkr Evinrude av äldre modell. Motorn har stått oanvänd ett par år. Den måste ha choken aktiverad antingen på gasreglaget eller den röda spaken vid förgasaren för att kunna dra för fullt på full gas. Utan choke så går den för halvfart med en väldigt orolig och ojämn gång. Förgasarna skall enligt uppgift vara tvättade och ren blåsta. Kan någon komma med ett tips på felåtgärd. Kan det fortfarande vara skit i förgasaren eller finns det någon annan förklaring? Hoppas på tips.
-
Det finns en större variant för 2,5 liter. Jag har inte någon erfarenhet om hur fort en sådan kan bli full. Men det går ju att fråga Claes Ohlssons tekniker. Dom brukar vara bra att prata med.
-
Hej Bara ett litet tillägg som jag själv fick tips om: När du har fyllt på med ny mumsig olja i hålet där nere, så att det börjar rinna ut där uppe = Fullt. Håll då för det övre hålet med fingret så får du ett par sekunder extra för att sätta tillbaka skruven där nere, innan oljan börjar rinna ut igen. Ett tips bara.