Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

b-boy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om b-boy

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hej! Har en buster magnum cc 1998 med en 175hk Evinrude 1998! Sitter en propeller som heter J2-21sp har kollat upp den och det är en omc 3 bladig alu propeller (orginal). Tror att det är en 13 ¾ x 21 När jag kör max så varvar motorn ca 5100-5200 V/min. Båten är hel och ren under. Nu till frågorna!!!! Skeddan är lite böjd. Har det någon negativ inverkan på varvet? Om jag vill byta till 4-bladig propeller vad ska jag ha för diameter/stigning? Om jag provar en propulse och får bra värden (varv,knop,mm) och sedan byter till en stål propeller med samma dia/stigning, får jag då samma värden? Funderar på att köpa propulse för att ta reda på vad för propeller jag behöver. Slutmålet är att köpa stålpropeller. Mvh Marcus
  2. http://www.blocket.se/blekinge/Yanmar_22H_D_Fiskebat_25067550.htm?ca=12&w=3
  3. Åsikter Ryds 600 AC?????
  4. Hej! Undrar vad det skall vara för storlek på bult, mutter och brickor för att fästa en motor på akterspegeln på en buster xl årsmodell äldre. Finns det någon standard? Kan det tänkas vara M12? Eller M10? Kanske ska köpa båda sorterna....Men tänkte att någon här på forumet är en förståsig på´ are Har inte de gammla kvar så jag vet inte.... Någon som vet? Mvh Marcus
  5. b-boy

    Varvräknare

    Hej! Har en johnson 70 hk 1991 år modell med en strulande varvräknare. antar att det är någon form av glapp till mätaren. Den fungerar ibland. Vid vill trim av motorn fungarar den för att sedan sluta fungera. Om man tar och ruskar i kablaget till mätaren händer det inte ett skit. Så det verkar inte vara glapp där. Kan det vara reglaget? Sitter ett standard reglage tillhörande motorn antagligen samma årsmodell.(Modell på reglaget?) Någon som har haft liknade problem och löst det? Tackasm för svar som gäller detta problem. Mvh Marcus
  6. Hej! Nu har jag skickat mailadressen... Mvh Marcus
  7. Hej! Någon som vet hur man luftar trim tilten på en johnson 70hk 1991??? Har tömt all olja. Ska nu fylla på ny. Men man måste väll luffta systemet antar jag... mvh Marcus
  8. Ja! Jag var ju tvungen att öppna skruven till hydralen för att få upp motorn. Så nu finns det ingen hydralolja kvar... Hur lufftar man systemet när man har fyllt i ny olja?
  9. Hej! Nu har jag kollat lite på motorn! Jag vet vart man fyller på olja och vart man tappar ur. Ny fråga!!! Hur lufftar man systemet? Jag tappade ur alla olja för att tappa i ny fräsh olja! Nu låter det som om det tickar i trim motorn. Så det är väll en massa lufft i systemet. Höll på ett bra tag och fixade och trixade. Men kom inte på något bra sätt att få ur lufften. Tänkte ta bort hela trim paketet,men skruvarna hade ärjat utahelvete. Så jag vågar inte skruva mer...
  10. Edit: såg nu att du har ju för fasen samma motor som jag... Jag fick ta bort kopplingskontakten till min. Var helt kass... Hade i bland problem med att få upp motorn. Tre gånger var den nerhissad när jag kom till båten... Kopplingskontakten? VAd för kopplingskontakt? Den som sitter vid motorn? Tack för ett bra svar!
  11. Den låter som att den inte orkar!! Den rör sig lite gran.... 2cm upp och ner! Har provat med 3 olika batteri. Av varierande kvallite på laddningen. Kan vara så att kolven har ärjat fast. Hur löser man de utan att hela helvet går sönder? Mvh Mackan
  12. Jag tror att berra är en riktig lustigkurre!!! Eller är det bara så att han måste svara på alla inlägg han ser!!! Jag skriver ju på forumet för att få hjälp av någon som kan! eller har varigt med om samma sak! Men skit samma... Jag skrotar båten och köper en pistol istället!!
  13. Jadu berra!!! Det är en johnson 70hk från 1991!!!
  14. b-boy

    Trim tillt

    Hej! Provade min motor idag! Trin tilten fungerade inte.... Det låter lite konstigt om den. Kan det hända att man ska slå i lite hydral olja??? Vart kollar man oljan??? Någon som kan förbarma sig att ta ett kort så man ser vart??? Eller är det vanligt att den kronglar efter vinterförvaringen? JAg måste få upp motorn för att få på växelhuset. Går det att ta en domkraft och pumpa upp motorn??? Någon som har varigt med om något liknande. Sökte på internet och försökte hitta någon ny trim tilt motor...dom var dyra som skit!!! MAn kan ju försöka att laga den som sitter!! eller?? För allas information så är motorn en johnson 70 hk från 1991 ALLA vettiga svar välkommnas!!! mvh Marcus Senast ändrad av b-boy | 15 april 2008 | 21:45 Senast ändrad av b-boy | 15 april 2008 | 22:12
  15. Hej! Tack för ett svar... Dekaltrim ska ha 650 kr. för en ny dekal!!!! Hur fan kan dom ta så mycke för en dekal! Är de det ända stället som man kan köpa färdiga dekalre så förstår jag att dom kan tabetalt. Någon kanske har en inscannad bild som man kan skicka till ett tryckeri.....blis säkert billigare...
×
×
  • Skapa nytt...