-
Innehålls Antal
45 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm MagnusKra
-
Placering
Fänrik
-
Ja, jag har en sådan gammal ventil, så det är nog en bra ide att byta den till en kulventil! /Magnus
-
@Lintott: Jag har bytt bränslefilter, både förfilter och finfiltret. Motorn har elektrisk bränslepump, när jag luftade, så fylldes hållaren till finfiltret ganska snabbt, så det verkar kommer fram utan problem. Det var också lätt att lufta fram till spridarpumpen. Om man har luft i spridaddöret, så brukar det ju vara svårt att starta motor, och det är det ju inte, så jag tror inte det är ett problem. @Hybro I: Tack för många bra tips om bränsleslangarna. Motorn har inget stopp utan man drar ner gasen tills den stannar. @Hybro II: Ja, detta kan förklara varför den spottar sot och svart strax innan den stannar. Jag har inte justerat ventilerna och jag misstänker att förra ägaren inte gjorde det. Jag tror båten stod på land ca 10+ år (typ 2007 - 2021), så det är nog längesen den fick service. @LuminaL: Jag har inte provat att dra runt motorn direkt efter stoppet, men det skulle kunna vara så som Hybro skriver att när motorn blir varm, så börjar en ventil läcka och det är därför den spottar sot (kanske också oförbränt bränsle) och att den sedan tappar kompression och stannar.
-
MagnusKra ändrade sitt profilfoto
-
Jag köpte en Trio 80 från 1979 med Yanmar YSB 8 från samma år förra hösten, och seglade hem den i våras. Motorn startar direkt och går som en klocka på tomgång och lite mer (som räcker för att komma in och ut ur hamnen). Jag har läst någonstans att man skall köra en stund ibland på fullgas, för att "blåsa ur" sot ur motorn. Jag körde på fullt på väg in mot en hamn och motorn började efter ca 5 minuter gå ner i varv och sedan stannade den! Jag fick panik och ringde sjöräddningen. Det tog ett tag för dem att komma ut och efter ca 30 minuter provade jag att starta motorn och den gick som en klocka igen, så jag kunde själv ta mig in i hamn under överseende av sjöräddningen. Senare under sommaren har jag försökt prova när detta händer och ser att då jag drar på lite över kanske halv gas, så stannar motorn, Strax innan den stannar, så ser att att den släpper ut ganska mycket sot eller olja (men den drar inte olja). Jag kan få den att stanna även när jag ligger still på min plats i hamnen, men det tar lite längre tid då. Jag har läst på nätet och inte hittat något bra tips, men jag har kollat impellern, som ser OK ut och de kommer vatten med avgaserna som det skall - tycker jag. Jag har också kollat bränslefilter och luftat systemet, så inget problem där. Temperatur-larmet på motorn ger ingen signal innan den stannar. Jag läste i en annan tråd här att dessa motorer aldrig skär - de stannar bara! Det finns kanske en mekanism inbyggd, som stryper bränslet när det blir för varmt? Min teori är att det är överhettning som inträffar: - Antingen är det för mycket rost i kylkanalerna (motorn är sjövattenskyld, men har gått mest i östersjön) - Eller är det för smal slang för kylvattnet, eller silen under båten blev för övermålad, så det inte kommer nog med vatten in. Vad tror ni? Skall jag ge upp den, byta motor under vintern, eller skall jag satsa på ett större sjövattenintag, med riktigt sjövattenfilter, och prova en säsong till? /Magnus
-
Jag gjorde tvätrom; Jag har en furlex-rulle och köpte en begagnad fock som jag har för mig hade suttit på en Hood-rulle. Den går lite trögt i furlexen, men går att hissa. Jag misstänker därför att hood-rullen skal ha lite grövre lik än furlexen, men att det rör sig om en mm eller så. Det borde innebära att ditt segel borde fungera ok. /Magnus
-
Man skall inte lura sig av datahastigheten. Själva filen tar inte många sekunder att föra över, men man skall ringa upp, servern svarar, man loggar in, tiden går... Innna dataöverföringen har startat har det gått ca 1 minut. Sedan är Iridium's datainloggning inte speciellt stabil, man brukar få prova några gånger innan det fungerar. Eftersom man betalar per minut, så kostar även samtal där tex. deras inloggningsserver inte svarar, eller där den tycker att du inte är autenticerad (trots att alla kör med samma inloggning!). Jag räknade med ca 5 min per fil som ett medelvärde. mvh, Magnus
-
Iridiumtelefon med dataadapter ger internetaccess. Kostnad ca 1 USD/min om du köper ett stort kontantkort (>500 min). Inte så snabbt, räkna med ca 5 min för att hämta ner en grib-fil på 15-20 kB. mvh, Magnus
-
Jag hade en sådan i början av 90-talet (se www.krampell.org för bilder). Starkt byggd, lite trög (underriggad), men en båt jag skulle kunna tänka mig att köpa igen. Lite lik en Maxi 95'a, men billigare--- Masten på den jag hade kom från en Maxi 84 eller 87'a, tror jag. Eftersom de är privatbyggda, så bör man vara noga vid besikningen..... mvh, Magnus
-
Tror inte det finns återförsäljare i Sverige. Kolla på Toplicht i Tyskland eller sök i England. Jag köpte lite delar från en firma i Portsmouth...tror det var denna: http://www.yachtparts.co.uk/shop/taylors-spares/view-all-products Brännare finns billigare hos hytta.de Slang köper du hos närmaste rörmokare (oljeslang). mvh, Magnus
-
Kolla in mina lagningar av liknande problem på: www.krampell.org (gå till myBoat-Matilda, 11 resetting the windows) mvh, Magnus (det gick inte att lägga inen länk...
-
Om du köper begagnat, be att få skicka den till ompackning innan du betalar. En kille på Bachmans i malmö menade att en flotte kan hålla i 30 år, men kan också vara förstörd efter ett par år om vatten trängt in. Jag köpte en flotte och fick den ompackad innan jag betalade. Firman tyckte den såg ut som ny! På så sätt fick jag en flotte av bra märke för 8500. (5000 3500 ompackning som skall göras var 3:e år) /Magnus
-
Behöver du ny wire till riggen så har jag en del kortare wire kvar se under annonser - (wire ny).
-
Sök på forumen, så hittar du... annars, prova www.hytta.de /Magnus
-
Kolla in: http://www.hytta.de/ /Magnus
-
Rulla på epoxin som blir det bra. Lägger man på hyfsat tjockt så flyter det ut om apelsinskalseffekten försvinner. /Magnus
-
Kolla på: http://motoren.ath.cx/ eller http://www.engine-cemberci.com/