Magnus26
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Magnus26
-
Placering
Fänrik
-
Det tror jag säkert du kört med goda resultat på biltema olja, men jag förstår inte ens varör man ska ta risken? räcker ju köpa deras yamaha snabbkoppling till bensin dunken för att förtstå vilken skitkvalite de håller! Har de liknade krav på oljan så blir man ju orolig!! Jag personligen tycker bara det är dum snålt att chansa på det. Visst kör man upp 20 liter olja på en säsong så förstår jag tankesättet att spara pengar, men de flesta kör upp kanske 2, max 3 liter?
-
Är säkert inget fel på biltemas olja. Men varför ens ta risken att köpa nåt billigt man inte vet vad man får, satsa istället på en bättre olja.! Hur mycket olja kör du upp på en sommar.? det lär ju inte vara några större summor du kommer spara in, kanske besparingen räcker att köpa ett par pizzor.? Kör på denna olja, den är bra och ryker väldigt lite: https://www.axmarin.se/webshop/submenu/motordelarserviceguide/submenumotordelar/oljor/submenuolja/qsmercury-olja/produkt/2-taktsolja-premium-plus-4l Alternativt Mobil outboard plus.
-
Som du säger, så får du en varnings signal om motorn blir varmare än normalt. Ignonera inte detta utan börja med att byt impeller och se om det hjälper.
-
Hm de låter ju helt klar vara nåt fel med huvud strömbrytaren!! Hur är huvudströmbrytaren kopplad, på eller - på batteriet? Det är ju omöjligt att lamporna kan lysa svagt om all utrustning är kopplad genom huvudströmbrytaren, och denna brytare fungerar felfritt..
-
Tjena Ken!! Jag har en yamaha 40hk från -95, och jag hade precis samma problem som dig när jag köpte motorn (fick köpa den billigt pga den inte gick riktigt på tomgång) Jag hade 2 fel rörande detta problemet. Motorn gick kanon på fullgas, men poffa/tjöt till på tomgång, och vissa poff så dog motorn. För det första märkte jag att pumpblåsan man pumpar bensinen med drog ihop sig ibland när man körde sakta, kolla detta först, inte dyrt och lätt att byta ut. Sedan skruva jag isär de 3 förgasarna, det finns ett högfarts munstycke och ett tomgångsmunstycke i varje förgasare. I mitt fall var en av förgasarnas tomgångsmunstycke igensatt av smuts......blåste ur alla munstycken med tryckluft, och pilla loss de med en liten nål. Efter ja fixat detta så funka motorn kanon igen.
-
Hade ju liknade problem med min yamaha 40hk. Den va inte lättstartad, ville helst bara gå på choke och inte varva ur riktigt. Börja byta tändstift......hjälper inte de...så gör rent förgasarare, va noga med att få ur ev skit ur munstyckena. De är inte gammal bensin du kör på? Blåsan blir hård när du pumpat på den?
-
Äntligen!! Bytte slangen och pumpblåsan, och nu går den helt perfekt!! Tack alla som gett tips!
-
Spruta rejält med CRC förgasar rengöring men inget som hjälpte. Däremot upptäckte jag en annan grej, pumpblåsan drar ihop sig ibland...slår jag på den så går den ut till normal läge igen....känns som att kulan fastnar ibland och hindrar bränsle att komma fram, 2 gånger stanna motorn på tomgångskörning idag.....händer efter ca 10-15 minuter...jag slår till på blåsan, och pumpar lite sen funkar motorn igen. Anledningen till att de inte händer på höga varvatal kanske beror på att de är ett större flöde i slangen och blåsan? Tips på ett komplett paket med blåsa som är bra och inte allt för dyrt?
-
Köpte mig en flaska CRC förgasar rengöring....testa och se..
-
Kan de vara så att det finns skit kvar, kanske men jag är tveksam...stämmer det är 2 munstycken i varje förgasare och jag var extremt nogrann för att få bort skiten i de små munstyckena...2st var helt täta från början, gick inte blåsa rent med tryckluft utan fick ta en fin nål och peta loss de. Kanske köra sån förgasarengöring man kan köpa först?
-
Kan tillägga att från halvgas till fullgas går den alltid perfekt..
-
Sådär, nu har man vart ute med båten igen. Denna gången tyckte ja motorn gick bättre än förra gången utan justering, låg länge i trollingfart gick alldeles utmärkt...men helt plötsligt börja den...ja va ska man säga, inte hosta kanske, den ger ifrån sig ett tjutljud och ibland så dör motorn utav de. Justera luftskruven...men verka som dom stog rätt...de blev bara sämre när man skruva..testa skruva både in och ut.. Hm, vet inte va de beror på ...lite som tändfel kanske?
-
tack, får kolla lite på de också
-
Ok, jag får prova... Går autoluben justera, tycker den får för mycke olja....ryker rejält på tomgång
-
Ok, borde de inte va inåt jag ska skuva då? för de är väl magrare som behövs då den ryker på bra?