Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Knas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Knas

  • Placering
    Landkrabba
  1. Fler koppleri-frågor (undrar om det plingade till hos FRA nu ...) Har nu suttit en bra stund och kliat mig i huvet för att försöka klura ut vart den sladdstump som i CANet-kitet kallas 'bare' ska ta vägen. Den har ju ingen direkt motsvarighet i förlängningssladden som kom med. Får för mig att den ska till jord, tillsammans med den svart/vita, men det skulle ju kännas skönt att få det bekräftat av någon som har lyckats så man inte gör något tokigt ... Tjing, Knas
  2. Njae, på egen hand lär jag inte kunna fixa till en motor - inte en som fungerar i alla fall - så det här måste lejas ut till någon som kan, vilket betyder att det lär kosta en del. Om jag läser UsaOnLine rätt kan jag ersätta (större delen av) motorn med en ersättningsmotor, och behålla vissa delar från den gamla. Det ser ju förvisso prismässigt lite lockande ut, men kostnaden för att få det gjort återstår. Och fortfarande sitter en hel del gamla delar i maskinen. Eller en servicemotor (mer delar ingår?) för ett högre pris och komplettera med det som saknas. Eller den enkla (?) utvägen och sätta i en ny VP till kampanjpris ... Det här var verkligen inget lätt beslut, får nog be någon räkna på de olika alternativen. Får hur som helst tacka för era svar!
  3. Mjo, lite pessimistiskt låter det allt Men om jag nu inte ska tolka dig som att jag borde skaffa en segelbåt istället, så antar jag att ditt svar egentligen är att renovera motorn. Men är det väl investerade pengar då? Brukar en renovering rent generellt ge en väsentligt förlängd livslängd och förbättrad funktion? Och vad går generellt en helrenovering loss på? (Jo, det är klart jag ska fråga varvet, men när jag nu ändå håller på och skriver i forumet ...) Att få tillbaka kostnaden för att byta motor räknar jag knappast med, men i den kostnaden måste man ju också räkna in någon form av trygghetsfaktor som jag inte är helt säker på att en renovering kan ge. Men vad vet jag - det är ju därför jag frågar er som säkert har egen erfarenhet av något, eller kanske båda alternativen.
  4. Hejsan, Har en 22 fots DC som har närmare 20 år på nacken. Dessvärre har motorn det också - en VP260 med 280-drev. Nu när man börjar se kampanjerna för motorbyten, börjar funderingarna komma - ska man byta innan det är för sent, eller ska man låta renovera hela motorn, och hoppas att det håller någon längre tid. Är det någon som har lite konkreta tips och idéer och som kan belysa de olika alternativens olika för- respektive nackdelar. Utnyttjandet av båten varierar självklart med vädret, men även under en bra sommar kan det bli rätt långt mellan turerna, vilket gör att kostnaden för ett motorbyte kan kännas lite tufft. Å andra sidan vill man ju att allt ska fungera problemfritt när man väl sätter sig i båten ... Ja, ni förstår säkert dilemmat, men jag hoppas på er klokskap i det här knepiga ärendet =) Tackar på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...