-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Freddielunik
-
Placering
Kadett
-
Så var problemet löst, en kolv hade pajjat Blir att leta en annan begagnad.
-
Tack Zer0. Ska lämna in den för felsökning till veckan, blir det för dyrt lutar med mot att hitta en beg Yamma.
-
Fick info från marinshopen.se att det inte finns topplockspackning på denna motor. Blir i sådana fall att riva hela, vet inte om jag orkar eller har lust att lägga pengar på det, kanske lika bra att leta en beg. Vad jag förstått av forumet så är det ofta problem med Mercury, medan Yamaha funkar bäst? Vill ha en motor på ungefär samma effekt som denna, någon med tips eller kanske till och med har någon till salu komplett med styrreglage? Senast ändrad av Freddielunik | 28 juli 2011 | 16:01
-
@Zer0: Tack för info, men alla cyllar verkar funka lika bra här, förutom att kompet är några kilo för lågt, men det gäller alla 3, det gör att jag inte tror på någon enstaka, men kan ju va en cylle som stuckit och förstört allt
-
Tack igen. Har gängsats, både metrisk o tum, så det ska lösa sig. Då rycker jag toppen nästa helg när jag ska till stugan igen, bara att hoppas på det bästa Ovärderligt med forum och hjälpsamma människor
-
guestsson: Tack för tips o råd. Ett av stiften var lite vitt och hade 3-4 små fastbrända kulor, knåpade bort dessa, men ingen skillnad. Hur ser jag på stiften om det är vattenläckage?
-
Jag tänkte köpa ny topplockspackning, nåt mer man ska byta samtidigt? Tips på bra onlinebutik? Nån som kan guida mig genom bytet, om det är något speciellt att tänka på, moment på topplocksskruvar o liknande?
-
Vad jag kommer ihåg så är röken ganska vit, inte blå-rök som när den får för mycket soppa.
-
Tack Sakkunnig. Kan vara så att Biltema-mätaren jag använder visar för lite. Med tanke på att alla cylindrar har ungefär samma komp verkar det inte vara någon enskild cylinder som havererat utan i så fall lutar det nog åt topplockspackningen, eller? Förstår dock inte varför den ryker så mycket nu, gjorde den inte innan effekten försvann.
-
Har nu testat att rycka tändhattarna en och en, men det är så trångt att gnistan går genom luften till tändstiftet i alla fall, eventuellt får jag göra ett nytt försök senare. Skruvade loss alla stift och testade ett och ett. Alla stift ger gnista, dock hade ett stift avlagringar och såg torrt ut, men funkade i alla fall efter rengjörning (vet inte hur det var innan). Mätt komp, mellan 5,8 och 6,1Kg på alla tre. Impellern verkar ok, för vattnet strilar snyggt. Verkar få soppa på alla cyllar, stiften var i alla fall blöta efter gnist-test. Dottern o en kompis gillar inte detta, så jag behöver mer hjälp Senast ändrad av Freddielunik | 21 juli 2011 | 13:36
-
Tack för tipsen Peppolino! Ska testa alla dessa imorgon, hoppas....... /Fredde
-
Hej. Har en Mercury 70hk -79 på en Weedo GT. Startade perfekt och gick i 30 minuter innan den helt plötsligt tappade effekt och började ryka. Tidigare toppade båten min 35knop, nu 8-10 Den startar fortfarande lätt, men tvekar att gå på tomgång och varvar inte som den ska. Verkar kyla som den ska. Ska kika på den imorgon eller torsdag. Var börjar jag leta? /Fredde
-
Halloj, har en Weedo GT med en 70Hk Mercury -79. Sitter ett gäng mätare i panelen, men bara knopmätaren är inkopplad. Massor med sladdar hänger och slänger däunder, men jag skulle gärna vilja veta vilken färg som ska till vilken mätare. Nån som har ett schema att maila eller nån bra länk? Tack på förhand. /Fredde
-
Hej, kika på denna: http://www.dougrussell.com/partscatalog/collections/index.cfm?fuseaction=collectdetails&colid=01