Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025

designboy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om designboy

  • Placering
    Kadett
  1. Äntligen har jag hittat vilket nummer det var... =) Det var i marsnummret 2007. Läsarna tipsar. /Jonas
  2. Föregångaren till Albin Delta är Scampi 30. En sån går att få för 200-250. Dock är sittbrunnen mindre och Scampin har heller ingen akterruff (men ändå 5-6 sovplatser.) Liknande tråd finns här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=176765 /Jonas
  3. Yes, men det låter då som om man har laddkablarna från generatorns plus direktkopplade till batteri och likadant med minus. Regulatorn styr bara hur mycket generatorn ska ge (beroende på hur nottagliga batterierna är). Men i mitt fall så ser det ut som om ALLA kablar går från generator till TCW till batteri. (Inga direkt mellan generator och batteri). Och de är tunna. Och från min generator till batteri är det säkert 1,5 - 2 m. Måste dubbelkolla att det är draget så så att det inte går några laddkablar i en annan \ränna\.
  4. Se där, nån mer mer info! =) Men då kanske du kan bedöma om det är vettigt att dra feta kablar direkt till batteribanken och sedan tunna (plus och minus) till regulatorn i närheten av batteriet som sedan ansluts till generatorns D ? Anslutningarna till just TWCn verkar vara väldigt klena och det verkar omöjligt att fästa grova kablar. Köpte ny båt i höstas och håller nu på att se över elsystemet. Och det satt redan en TWC installerad. /Jonas
  5. För alla som har en TWC laddregulator finns här installationsanvisningar och mer info. http://www.sagdahl.se/twc.htm TWC mäter temperatur och då är det dumt att sätta den i dingen - oavsett hur bra kablar man har! (Och jag misstänker att de flesta externa laddregulatorer är konstruerade så.) Så slutsatsen bör nog vara att den ska sitta i batteriutrymmet. Eller? Någon som sitter inne med mer info? /Jonas
  6. Jepp. Färskvattenpumpen la av just som vi skulle lägga till. Jag dök ner till motorn och sambon tog över rodret (glidandes med motorn av). I stressen antog jag att hon kom ihåg vart kända grundet låg utanför Kymendö. Nåja, allt som hände var att vi bumpade lite mot. Och alla i viken fick lite kul. =) \Assumption is the mother of all fuckups.\
  7. Utan att försöka hijacka tråden så kan jag väl svara att dörren har en väldigt stor spegel och att dynorna är delade. Men om jag beställt nya så tror jag hela är att föredra (om det är meningen att man ska sova på dem). Ang dusch så tror jag inte man får nån båt för under 200 med toalett med dusch... =) (Läste dock i nån av de senaste numren av Praktiskt Båtägande om en smart lösning som skulle funka för oss...) /Jonas
  8. Kika på en Scampi innan ni bestämmer er. Förvisso ingen akterkabin, men salongen har en (smal) dubbelsäng och en bred enkel samt en stickkoj. Och förpiken är stor (i motsats till ex Fenixen?) Dörr till förpiken/toaletten. Spis m ugn, bra diskbänk, navbord stoor invändigt och en stabil seglare. Vi köpte vår för under 200´ med sjysst skrov och bra motor. (Dock så jobbar vi på att förbättra den ytterligare.) Och ja, vi har två barn... /Jonas
  9. Det är ju sant att om man tillsätter parafin till gelcoat så blir det topcoat. Topcoat härdar men det gör inte gelcoat. MEN, jag levde under villfarelsen(?) att gelcoatspackel var just topcoat med \förtjockningsmedel\ och att man inte behövde parafin. Jag har spacklat med gelcoatspackel och jag tror att det härdat. Jag har slipat av det men det var en skada i knottriga gångytan på däck så det var inte så svårt att få det att se bra ut. /Jonas
  10. Lyckades du pricka blandningsförhållandet? Brukar vara 1,5-2 procent. Inte så lätt när man bara blandar lite. Jag brukar \pipetta\ med ett sugrör som jag stoppar ner i härdaren och sedan lägger fingret över. Då kan man få upp de droppar man behöver. Mät först med vatten hur mycket du behöver och gör sedan en linje på sugröret. Och spacklet kan du kanske ta med en plastsked. Likadant där. Mät hur mycket en plastsked rymmer. /Jonas
  11. Helt klart verkar motorn inte få soppa av någon anledning. Samma sak hände mig när vi hade bråttom till ett bröllop före midsommar och inte hunnit rigga för segling. Vi kom också fram tillslut och dagen efter började felsöket. Jag misstänkte också först microorganismer i diseln som sedan satt igen filtren men innan jag bytte all soppa och filtren (som jag hade med i reserv) så kollade jag bränsleslangen mellan tank och vattenavskiljare. BINGO! Den sög luft i en gänga vid bränslekranen. Tillfällig fix blev att dra några varv med gängtejp utanpå. (Man ska täta med lin och tätmassa när man gör det riktigt, gängtejp lär inte vara så kompatibelt med disel.) Så om det inte är filtren som är igensatta för dig kan det mycket väl vara otät bränsleledning. /Jonas
  12. Jag skulle börjat som du men sedan slipat med 400-papper, kört med rubbing och slutligen polerat och vaxat. /Jonas P.S. Maringuiden! Börjar det inte bli dags att fixa stödet för Safari? Senast ändrad av designboy | 30 juni 2007 | 06:39
  13. Arcona 400 skulle faktiskt duga för mig... Trodde Najaden skulle upplevas som nåt i hästväg men jag tyckte den kändes fyrkantig och lite för pensionärer. HR hade jag tyvärr ingen chans att se då kön var lååååååååååång. =) /Jonas
  14. Ett seriöst förslag är att ligga på ett varv så åtar sig vårrustning (och naturligtvis köpa en fungerande båt från början). Flera som låg på vårt förra varv hämtade ut båten sjösatt på våren. (Dock inte jag...) I vågskålarna ligger pengar och tid... /Jonas
×
×
  • Skapa nytt...