Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025

Kesse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kesse

  • Placering
    Kadett
  1. Bra YT video, går vidare med topplocket. Misstänkt det hela tiden, men dragit mig för det. Bara att göra, tyvärr.
  2. Kesse

    Problem aq41

    Är nördig på att alltid kolla nivån på glykolvatten inför varje start och har stenkoll på tempmätaren, så när det avvek upptäckte jag knaset direkt. Problemet är att motorn trycker ur sig glykolvatten. Ca 2 liter i timmen. Finns inget vatten på/runt/under motorn eller i kölsvin. Vattnet flödar som det ska när man tittar i expansionskärlet. Har inget vatten i oljan, inga avgaser i expansionskärlet. Därför varit tveksam till trasig topplockspackningen. Har provtryckt värmeväxlaren och Avgaslimpa, inga problem där. Har provtryckt slangar till/från gångvärmen och gångvärmaren, inga problem. Har provtryckt slangar till/från vv-beredaren och vv-beredaren, inga problem. Turbon nybytt. Motorn har komp enligt spec. Oljekylaren och laddluftkylare ska ju inte ha någon kontakt med glykolvatten enligt pentas ritning. Har dock inte helt släppt tanken på topplockspackningen. Men ett trist och ”ryggbrytar” jobb att göra. Vill utesluta alla andra alternativ innan jag lyfter toppen. Så undrar nu vad som kan vara fel? Vad har ni för idéer?
  3. Tänkte själv beställa en från ett företag i Sverige. Nu när man ser vilka låga priser de har i USA så blir man väll en svikare för butiken här hemma. Någon på forumet som har koll på vad man ska välja till en Bella 512 med en 75hk murkla? Vill uppnå lite bättre acc och komma upp några knop i fart.
  4. Ca 33 knop utan förbrukning. (Vindsurfing). Behöver dock ca 13 s/m. Båt, Bella 512 eu, 75 murkla där bak. Topp 39 knop på logg (37 på gps). ca 1,1 l/d
  5. Ganska onödigt då det är självläns på båten.
  6. Kesse

    Huges

    Köpte en begbåt från Huges i Tranås under mars månad. En från -04 likaså motorn från -04. Allt i kanon skick. Fick även några månaders garanti på paketet. Motorn visade sig vara svårstartad och gå illa. Den gick bara på två burkar ibland när den var kall. När den varvades ner efter en åktur stannade den vid nått tillfälle samt att den gick orent. Nått var fel. Jag hörde av mig genom mail till den i personalen som jag handlade av. Han hörde inte av sig på nån vecka. Ringde ner och fick tala med honom, han hade inte fått nått mail sa han, (kan säkert vara så). Han skulle be en meck kontakta mig. Efter två veckor utan att ha hört nått ringer jag igen men personalen var upptagen. Mailar då till info@huges och beskriver problemet. Hör inget på en vecka. Ringer igen men inget svar. Faxar då till dem och har ännu inte hört nått på två nästan tre veckor. Vad är egentligen sverges största båthandlare för några? Jag hade ett enormt förtroende för dem och hade bara hört gott om dem. Likså upplevde jag dem som trevliga när jag handlade och när jag träffade dem på mässan. Jag har ännu ingen lust att kontakta konsumentverket eller PLUS. Har ni liknade upplevelser från dem?
  7. Jag har hört, men inte testat, att autosol ska funka att polera upp plexiglas på båten. Det kan ju vara värt att prova på en liten bit av mjukplastrutan också innan man lastar ut 1500:- för nya rutor.
  8. Skriver på jag med. Det vore intressant med vägskatt på havet. Menar, det finns ju inga vägar där.!?
  9. Hej Har monterat GPS i båten i helgen och den visade då 34 knop så de går ungefär lika. Jag visste att loggen ger lite glädjeknop och farten är klart tillräcklig. Jag provade även att tilta olika och min visade även lite vobbeltendenser om man tilta upp mycket. Sänkte jag 200 varv så försvann tendenserna och farten sjönk strax över en knop.
  10. Hej Har en 512 eu, (samma skrov) med 75 elpto. Den gör enligt loggen 38 knop. Skumt att din gör mindre. Sitter en 17 orginalpropp på min. Men nu till ditt problem. Min upplevs inte vobblig. Så antinget har det med trimmet på motorn att göra som det skrevs tidigare. Prova att tilta ner motorn. Annars kan du ha oturen att skrovet ändrat sig under vinterförvaringen. Har båten inte stätt stadigt, (kanske på en för mjuk vagn) eller inte haft jämnt fördelade stötter under kölen så kan skrovet böjas. Sen vet inte jag om höjden på motorn kan spela in. Men det kanske nån annan vet.
  11. Enligt nån båttidning så var det inte ekonomiskt försvarbart att klämma ner en diesel för vanligt semestersjöfolk.
  12. 7 lök moms e 8750:- skilnaden e ju inte så stor
  13. Inte för att det hör hit, men mister Neil Pryde betalar runt 9 mille för sin båtplats.
  14. Man undrar hur fan de lyckas. En F115 väger en del. De måste ju ha kran eller käkat en jävla massa havregryn. En bekants polare fick sina snurror snodda. Båten låg i vattnet och de plockade bort två st 300 hk utombordare. Då måste de ha haft kran på en båt.
  15. Sådär kass har väll alltid SMHI varit. Kolla med http://batvadret.foreca.se/ http://ocean.dmi.dk/anim/index.html
×
×
  • Skapa nytt...