Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

cruisarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cruisarn

  • Placering
    Kadett
  1. Skyllermarks gör bra produkterhjälper på ett föredömligt sätt till med steg-för-steg ansvisningar. Problemet är dock att laddningssystemet förbli dumt. varför, jo: Olika batterityper klarar olika höga laddningsspänningar (där de enkla öppna påfyllningsbara bly/syrabatterierna är bäst ur snabbladdningssynpunkt eftersom dessa kan laddas med så hög spänning att batteret gasar =tappar vatten). Spänningar upp till 14,8 Volt är OK på dessa. På Gel/AGM är tillåten spänning lägre (vissa fabrikat anger ner till 14,0 Volt) eftersom dessa inte får gasa eftersom vätskan inte går att ersätta. Denna sorts abtteri är bara att föredra om påfyllning av vatten anses jobbigt och man kan acceptera icke optimalt snabb uppladdning! Problemet med ett dumt system är att generatorn inte vet vilken batterityp den skall ladda. För att generatorleverantören skall vara på säkra sidan och inte riskera att koka torrt kundernas batterier vågar han inte låta generatorn leverera högre spänning än till ett batteri som tål låg spänning och som dessutom står på kort avstånd från generatorn (lågt spänningsfall) och utan spänningsfallsskapande skiljediod. Alla, och det är nog de flesta, som kör med minst en av följande förutsättningar 1) Öppna (påfyllningsbara) batterier 2) Spänningsfall i kablarna 3) Skiljediod (som ger cirka 0,7-0,9V spänningsfall) har därför sämre laddning än de skull ebehöva ha! Skyllermarks rättar bara till 2) och eventuellt 3) (genom att byta skiljediodens spänningsfall mot skiljerelä som inte ger något spänningsfall). Vad skall man göra då? Förse din generator med lite intelligens!! Varför skall du låta din generator jobba i blindo utan att den pratar med dina batterier? HO-HO är det någon någonstans i båten som vill ha ampere?!?! I så fall hur många?!?! Vilken spänning önskas?!?! Var bor ni!?!? Varför skall dessa vänliga frågor lämnas obesvarade?? Skaffa en intelligent laddningsregulator som fungerar som tolk mellan generator och batteri. Tolken skall tala om för generatorn vilken spänning som finns på batterierna och låta generatorn kompensera utgående spänning så att spänningsfallet i 2) och 3) ovan kompenseras. Tolken skall dessutom tala om för generatorn vilken typ av batteri som tar emot laddningen så att generatorn kan anpassa sig även till detta (1) ovan). Invändningen kan vara rädslan att generatorn luras att leverera mer än den är designad för. Den marknadsöversikt jag gjorde i höstas gav vid handen att Sterling Powers PDAR är den regulator som har bäst koll på läget. Denna kontrollerar förutom generatorspänningen även batterispänning OCH temperatur på batteri OCH generator. På regulatorn finns omkopplare som för vilken batterityp som skall laddas. Om temperaturen på generatorn stiger över 90 grader sänker regulatorn belastningen tills temperaturen gått ner igen. Det finns dessutom ett antal ytterligare bevakningsfunktioner. Tipset är att kolla in på http://www.sterling-power.no/ (som författaren av detta inlägg INTE har några vinstintressen i). Med vänliga hälsningar OE36Crown (som får nytt elsystem i vinter) Niklas Strandberg
  2. Hej ! Jag kan rekommendera boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky, finns att köpa på www.batteknik.se . Jag har läst den i höst och lärt mig massor. Passar faktiskt både nybörjare och elvana. Med vänliga hälsningar Niklas Strandberg
  3. Hej. Vilket fabriakt på propeller har du haft? Hur länge har den varit monterad? Vilken motor har du? Vi har haft tre olika propellrar på vår OE36:a. 1) En standard penta tvåbladig (folding från tidigt 80-tal). Katastrof både vad gäller propellerverkan och passning mot splinesaxeln 2) En Alco-flip 2 bladig folding. Betydligt bättre bett men halvdan passning mot axeln. 3) Numera en varifold 2 bladig folding (Monterad i samband med motorbyte till Lombardini vintern 05-06). FANTASTISK passning. Inte en antydan till glapp. Axeln var vid demontaget i höstas fortfarande helt insmord i fett (vilket aldrig varit fallet med de 2 tidigare propellrarna). Till detta kanonprestanda. Tyst, vibrationsfri och bra backegenskaper. Rekommenderas!! En kollega har en 1 år gammal trebladig pentapropeller också på lombardinidrev och denna glappar redan. Vad är era erfarenheter där ute? Hur fungerar era propellrar på dreven? Mvh Niklas Strandberg
  4. Varför inte höja tomgången till i kalla läget 900 rpm och varma 750-800? //Niklas
  5. Hej ! Vi hade en MD11C med 110S i vår OE36:a. När vi bytte vintern 04-05 ville vi inte blanda en starkare motor med ett gammalt drev som rimligen inte är dimensionerat för mer än MD11:ans 23 hkr. Vi valde en Lombardini LDW 1404SD, 4 cylindrar, 40 hkr och är mycket nöjda. Är du intresserad av mer info kring detta byte så hör av dig. Med vänliga hälsningar, Niklas Strandberg
  6. Hej ! Vi är två båtar med grabbar/gubbar som skall segla från Tjörn till Skagen nästa helg (1-3/9). Är det någon som har liknande planer? //CapriceCrew
×
×
  • Skapa nytt...