Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

Forgusjens

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Forgusjens

  • Placering
    Kadett
  1. Jag tror att det är en Javelin 30 ni köpt. Såvitt jag vet en tidig 70-talare från England.
  2. Familjen hade Pi-kryssare på 60-talet. Tror mig minnas en del, vad vill Du veta? Konstruerad av Evald Pira, tror han var norrman. Tillverkades av dåvarande IW-varvet på Henån. Vår utgåva var första versionen med trämast utan vantspridare, ganska små ventiler. Inga winshar, spadroder snett bakåt som släppte vid krängning... Kom senare, kanske runt 1965, i en uppdaterad version med alu.mast, större ventiler och djupare roder. Fråga på så skall jag försöka svara.
  3. Märk ut var Du vill placera utrustningen, borra (lite överdim), Ta en avkapad insex-nyckel i borrmaskinen för att kratsa ut en kärna ur divinycellen mellan däck och innerliner. Plugga hålet på undersidan i innerlinen och fyll upp med polyester. Efter härdning borra på nytt med samma dimension. Detta för att Du skall få en homogen kärna att dra fast grejorna i, samt att få förutsättningar för en bra tätningsyta för Sikaflexen. Du måste också borra igenom sargerna runt rufflucksgaraget för fallen. Tänk på att behandla hålen invändigt så Du inte får in fukt den vägen. (sargerna är ihåliga). Stora RF-brickor på undersidan i akterkant av avlastare och vinschar för att fördela lasten. Glöm inte att Du måste förankra däcket i masten, annars kommer däcket att lyfta när Du får draglast i fallen. Tror man kallar det för tie-rods även här. Min erfarenhet är att detta blir kanonstumt, tätt och bra. Det är givetvis genuafallet som får största belastningen som kan bli ganska stor, speciellt om Du har förstagsprofil eller rulle och skall sträcka-upp under gång. Lycka till!
  4. Så olika man kan uppleva saker! Gjorde affär med Yvonne Sytjänst HB för några år sedan på en uppsättning dynor till båten. Någonstans kring 25000:- totalt. Är nöjd med den affären! Visst kände jag kanske att det var lite si och så med bemötandet, men slutprodukten motsvarar precis det jag betalade för och förväntade mig. Som vanligt i affärer, man få det man betalar för. Jag gjorde en detaljerad förfrågan på vad jag önskade till ett antal företag. Svaren utvärderades och Yvonne Sytjänst HB svarade med ett bra pris , jag bedömde att de kunde leverera en produkt som motsvarade mina förväntningar. Det blev affär och jag är mycket nöjd med utförandekvaliteten! Du som hänger-ut leverantörer på detta sättet skall kanske reflektera lite över dina egna tillkortakommanden avseende tydlighet i Din egen delaktighet avseende uppmärkningar, tydlighet i måttsättning osv. Kritiken via ett publikt fora som detta är förödande för en småföretagare i en trång nisch som båtbranschen. Du kan ju oemotsagd sänka en hel företagsamhet! Myntet har alltid två sidor, kanske har Yvonne Systjänst HB gjort en tavla i ditt fall, men jag hoppas med detta inlägg balansera att det finns åtminstone en nöjd kund! MVH Jens
  5. Söker också en lösning på detta! Likadan båt, förmodligen identiska luckor som börjar bli ålderstigna. Bara en tidsfråga innan förluckan havererar. Lyckas Du hitta en lösning är jag mycket intresserad.
  6. Hade identiskt problem med min MD11C. Visade sig vara överströmningsventilen i kugghjulspumpen. Bytte kolv och fjäder i överströmmaren, tror det kostade några hundringar på Wahlborgs Marina i Göteborg, gav pumpen en sup smörjolja och monterade. Därefter har det funkat perfekt.
×
×
  • Skapa nytt...