Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

Racercalle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Racercalle

  • Placering
    Kadett
  1. Update: Har kollat kompressionen verkar ok 12 kg på båda cylindrar. Tändstift var svarta men var rätt typ o rätt gap. Rensat hålet till skvallerröret i underkåpan nu kommer det ett riktigt bra sprut. Kollat att termostaten verkar öppna, mätte upp ca 50C på termostatlocket med IR mätare Och ca 70C på varmaste stället på toppen. vilket verkar ok. Det dåliga var att det blåser rätt bra från vevhusventilationen där den går in i luftintaget. Såg att det finns något som heter 65W-13286-00-00 CLEANER Ska kolla vad det är. Kanske något filter som har beckat ihop? Har tagit bort förgasaren så jag kan göra rent den. Blir provkörning senare i vecka.
  2. Hej! Har just köpt en båt med en Yamaha f25 fyrtakt från 98. Den skulle enligt uppgift varit servad på marina. Enligt förra ägaren hade den problem att gå på tomgång när den var varm. Jag tänkte ta bort förgasaren och göra rent den men upptäckte då en massa olja (ca 0,5Dl) i underkåpan som rinner ut genom dräneringshålen. Testade då att starta motorn utan motorkåpa och då verkade den gå på tomgång, kan ju vara för mycket avgaser under motorkåpan när den är på. Det verkar som om oljan kommer från vevhusventilationen i luftintaget. Vad kan det vara för fel? Bensin i oljan? Dålig kompression? Noterade också ett väldigt dåligt flöde ur skvaller hålet. Tog bort slangen från motorn och då sprutade det ordentligt. Tyckte även att motorn kändes väldigt varm, när skall termostaten öppna? Min gamla mercury 25 2 takt brukar vara mycket svalare men jag antar att den inte har någon termostat. Tack på förhand.
  3. Jag har köpt en 2 5/16 kula i USA. Kostade ca 15$ Finns att köpa på Ebay. Kolla bara att dom kan skicka internationellt. Får man köra bromsad och fjädrad 30 kärra eller måste den vara stum i fjädringen?
  4. Tack Micke! Då ska jag se om jag får ihop det innan beckfilmen börjar. Hoppas det går bättre med mer olja i husen. Vet du vad totala oljemängden i övre nedre hus skall vara?
  5. Fick lite haveri på övre delen av Alpha one drevet. Hade ett extra drev som jag tänkte ta överdelen ifrån. Det visade sig att den ena (äldre) drivaxeln hade en oring monterad precis under splinesen som ska in i övre växelhuset. Någon som vet om man kan para ihop dessa ändå? Båda är Alpha one Gen 1 förståss! Orginaldrevet(med oring) är från 89 det andra är ett ersättningsdrev(utan oring) som är ca 4 år gammalt.
  6. Någon som har tips om hur man ställer tomgång på denna motor. Nu ryker den mycket och stannar efter en stund. Den verkar sura ner sig rätt snart. Kanske beror på att jag hällde i en dunk 5 år gammal soppa från Crosshojen. Är det en blandningsskruv på baksidan av förgasaren? Calle
  7. Har just köpt en båt som det sitter en Navico DS 150 på. Jag antar att det är en djupmätare. Tyvär är sensorn avslagen. Någon som vet var man köper en ny eller om man kan använda någon annan sensor? Vore ju bra om någon har en manual att maila över. Har inte hittat något på nätet men det är kanske för gammalt, båten är från 83. Calle
  8. Här kommer en högupplöst bild om det funkar. Det finns en Svart/gul kabel som går in på 1an på CDI ser väl inte riktigt ut at vara rätt. Men kanske. Hoppas att denna bild räcker. Calle
  9. Har just köpt en styrpulpetare med en Mercury 25 från -83 snörstart. Det finns ingen dödarknapp på den så jag för stänga av den med full choke. Någon som vet var den ska kopplas in hittar bara 2 lösa kablar och det verkar vara 12V matning. Skickar med en bild på CDI om nån vet hur det ska kopplas. Tack på förhand. Calle
×
×
  • Skapa nytt...