Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

-Johan-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om -Johan-

  • Placering
    Kadett
  1. -Johan-

    Fiske guide

    Hej Jag söker runt på nätet i jakt på en fiske guide som kan vattnet runt Trosa/Ringsö/Långö/Tvären/Stendörren. Är den någon som känner till ett gädd proffs med båt som man kan hyra där? MVH Johan
  2. Sorry, jag har missat en viktig term. När jag menar färskvatten kylt så menar jag sjövatten! Så jag har alltså sjövattenkyld motor och vad skall då limpor och grenrör få ha för temperatur? Motorns temp är enl mätaren bra att jag har ny pump med kanon flöde i. MVH Johan
  3. Tack för feedback! Du hade rätt ang impellern. I början på veckan hade jag den inne på service och de bytte vattenpump. Den läckte vatten så jag trodde det var det som var felet. Men jag får känslan när jag hämtade båten som problemet blev värre.. Jag skruvade ner alla slangar igår och kollade flödet och det är ett djäkla drag i den nya pumpen och så även i alla slangar tycker jag. De sitter alla rätt och jag har även flöde igenom blocket till båda limpor. Alla slangar är org. och stablia så ingen suger ihop sig eller ligger illa. Ovetenskapligt så tog jag och satte igen vatten tillförseln till ena limpan för att få dubbelt tryck i den andra för att blåsa ur den. Och vise versa, känns inte som de hjälpte? Du har rätt, när jag köpte båten och hade den inne på översyn så saknades ett par blad av impellern. Frågan om de kan ha tagit sig igenom blocket och ligger i limpa eller knä? Det som gör det mindre troligt är att de båda håller samma temp, borde vara en mindre chans att de sätter sig lika illa på båda sidor? Börjar bli fundersam om det inte lutar emot att limpor och knän har rostat/ergat igen det är ju trotts allt en -98? Vad tror du om det? Har färskvatten kylning på båten så kan inte vara något med värmeväxlare eller så. Vid vilka grader skulle du säga att det får vara i godset på grenrör, knä och vidrar emot bäljen?
  4. Hade fel vad gäller motorn skall vara VP 4,3 och inget annat, resterande stämmer. Köpte IR termometer idag och beroende på punkt på knä/avgaskrök och limpa/grenrör så låg den mellan 70 - 90 men som mest 118 grader. Kan hitta i manualen att motorn skall ha en driftstemperatur på 68°C - 79°C. Men frågan kvarstår för knä och limpa, vad kan man leva med där? Tacksam för svar. Jag skall läsa igenom forumet på Drevia och se om jag kan hitta något där.
  5. Läst alla inläggen om drifts temperatur men blir fortsatt inte klok på vad man skall acceptera för temperatur på knä och limpa. Har en VP 3,2 inombordare -98, sötvattenskyld. Har precis haft den inne för att renovera vattenpumpen som tydligen inte gick att rädda så det blev dyrt.. Problemet kvarstår dock, motortemperaturen går enl mätaren upp och tangerar rödmarkeringen om jag plågar den lite. Det är dock inte min stora oro(?) utan vad problemet är, (tror jag) att jag inte kan hålla händerna på knäna över ca 4000 varv. Har dock kontorshänder men det är varmt som f*n. Vilken temp skall jag ha på knäna resp limporna?` Om för högt, så är det väl bara att köpa nya packningar och dela på limpa och knä, göra rent och se vad som händer? Tacksam för feedback..ser att det finns ett gäng riktiga rävar där ute..
×
×
  • Skapa nytt...