Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 960
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    35

kossor senast vann den dag 6 Januari

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

939 Expert

3 följare

Om kossor

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Dalarna

Senaste Profilbesöken

17 729 profilvisningar
  1. Den ska ladda 1.7 Men den får tillräckligt med bränsle om den laddar 1.5. Nja att den överhettar har nog inget med bränsle pumpen att göra. Tror du har något annat problem. Har du tagit kompprov på motorn? Sen är det nog bättre prata per telefon om sådana här problem. Blir svårt med frågor och svar när man ska skriva allt.
  2. Drev backslag? Kollat inflödet till sjövatten pumpen? Sitter en liten kylare mitt på sugslangen rengjort flödet där? Då innebär det att kompressorn matar på hela tiden? Mätt upp turbotrycket? Verkar som du får för lite bränsle till spridare.
  3. Ta en fil fila bort gjutklacken mitt för bulten. Smörj oringen samt plaströret noga vitt vaselin. När pumpen är på plats med några bultar ruska lite på pumpen så röret hamnar rätt. Dra fast pumpen. Annars om du gör enligt penta montera bort kyllimpan sätt dit pumpen skjut på limpan dra åt. Skillnaden mellan fil och kyllimpan är många timmar skruva. Lycka till
  4. Helt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.
  5. Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp. Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning. Notera en sådan enkel sak att om Motorn går varm och toppen slår sig så går den inte att plana. Det blir då att köpa nytt topplock, så håll koll på impellern. Den enda motorn Volvo har kvar som är just Volvos egen konstruktion än 9 liters motorn. Är ju lika med D3 an tagen från fordonsindustrin och marinkonverterad av vp. Men den har ju fasats ut ur sortimentet nu. Yanmar , Fpt är att föredra alla dagar i veckan. Får se hur utveckling av diesel motorer kommer bli. Lär kanske inte bli några fler i framtiden hos vp än just D serien som är gjuten i guld när man ser priser på dem.
  6. Du har luft i systemet. Felsök läckage. Batteriet kan du glömma drar startmotorn och motorn går igång men dör och omstart igen sen går den brukar ha med luft i bränsle systemet att göra. Detta är en sugdiesel och är inte beroende av spänningen.
  7. Ja där är jag med, men när jag läste inlägget från början står det faktiskt att du måste ha i vax för det ska härda och det är ju lite fel. Vaxet är ju till för att få till ytan, slippa kladdighet och få den blank och inte matt. Nog har jag gjort topcoat så jag vet och förstår. Men att säga att vaxet är till för härdningen är för mig en felsägelse. Var bar det jag vill påvisa.
  8. Håller inte med. Om du bara häller i vax i gelcoaten och ingen härdare så kommer den aldrig härda. Vaxet blandar du i för att få en blankare yta. Även fast gelcoaten blir kladdig som du säger så härdar den av just härdare och inte av vaxet.( Du kan ju fråga Kjell )
  9. Men vänta nu , vax har man väl i gelcoat när man gör topcoat, vaxet gör väl så att topcoaten ska få yta dvs bli blank. Vaxet har väl ingenting med härdning att göra utan det är härdaren du tillsätter som gör att plasten blir hård. Annars har då jag missat något?? När jag tagit gelcoat och tillsatt vax är det ju för just blankheten, sedan slår jag i härdare för att den ska bli just hård. Förstår inte riktigt vad ni menar med att vaxet du tillsätter ska härda topcoaten.
  10. Jag skulle börja med att tvätta båten ordentligt, ofta tvättas båten bristfälligt och mycket skit sitter kvar, resultatet brukar då bli flammig yta. Tvätta noga gärna ett par gånger med bra rengöringsmedel och mellan sköljningar. Se till det är rätt temp ute, använd bra polermedel och en bra polermaskin, polera, tvätta igen för att få bort alla polymer innan vaxning. Sedan kan det ta många år innan ytan blivit riktigt bra beroende på vad man har för utgångsläge. Lycka till // Peter
  11. Impregnering förslagsvis. Se till kapellet är rent och torrt. Lägg det och bre ut det på golvet, köp en liten skumgummiroller med tråg. Fyll tråget med exempelvis biltemas impregnering, den funkar bra, blöt rollern och rolla ut impregneringen runt sömmar samt kapellväv, till det blivit mättat/ gemondränkt. Häng upp det låt torka och du har ett tätt kapell som klarar alla väder.
  12. Sant iof men i slutänden är det kronor och ören när du tankar, då måste det ju finnas miljövänlig bensin köpa på sjömacken med. Man kan ju se hur de gjort med bottenfärgen, på de båtar som t.ex ligger i mälaren, totalsanering av alla bottnar. Ett förbud börjar i regel som ett påbud, t.ex tanka inte skärgården skrota din 2 taktare. Sedan kommer ett förbud över en natt.
  13. Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.
×
×
  • Skapa nytt...