-
Innehålls Antal
2 956 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
35
kossor senast vann den dag 6 Januari
kossor hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
938 ExpertOm kossor
-
Placering
Hedersmedlem
Profile Information
-
Plats
Dalarna
Senaste Profilbesöken
17 393 profilvisningar
-
Ta en fil fila bort gjutklacken mitt för bulten. Smörj oringen samt plaströret noga vitt vaselin. När pumpen är på plats med några bultar ruska lite på pumpen så röret hamnar rätt. Dra fast pumpen. Annars om du gör enligt penta montera bort kyllimpan sätt dit pumpen skjut på limpan dra åt. Skillnaden mellan fil och kyllimpan är många timmar skruva. Lycka till
-
Helt ärligt vet jag inte vad de heter på deutz språk. Detta kan du kanske forska i själv. Men jag ska ta reda på detta och återkomma, när jag träffat personen som kan svara på detta. Deutz är ju en motortillverkare och tillverkar en mängd olika motorer i steg 4. Ska ej blandas ihop med traktortillverkaren deutz fahr. Volvo lastvagnar har idag bara en svensk motor kvar i portföljen och det är 9 liters motorn. Att sidan besöks beror antagligen på att det är min startsida så jag hamnar ofrånkomligen som inloggad då. Just nu prioriterar jag lite andra saker än att sitta vid datorn och göra inlägg. Hoppas du har förståelse för detta. Återkommer i frågan, men inte i brådrasket.
- 21 svar
-
- 1
-
Helt riktigt D4 D6 är i grunden en deutz, men sedan marinkonverterad av vp. Motorn kom som ersättare till kad serien kort tid efter att Volvo köpte in sig med 33% i konkurshotade deutz motor tillverkning. Notera en sådan enkel sak att om Motorn går varm och toppen slår sig så går den inte att plana. Det blir då att köpa nytt topplock, så håll koll på impellern. Den enda motorn Volvo har kvar som är just Volvos egen konstruktion än 9 liters motorn. Är ju lika med D3 an tagen från fordonsindustrin och marinkonverterad av vp. Men den har ju fasats ut ur sortimentet nu. Yanmar , Fpt är att föredra alla dagar i veckan. Får se hur utveckling av diesel motorer kommer bli. Lär kanske inte bli några fler i framtiden hos vp än just D serien som är gjuten i guld när man ser priser på dem.
- 21 svar
-
- 1
-
Du har luft i systemet. Felsök läckage. Batteriet kan du glömma drar startmotorn och motorn går igång men dör och omstart igen sen går den brukar ha med luft i bränsle systemet att göra. Detta är en sugdiesel och är inte beroende av spänningen.
- 5 svar
-
- 1
-
Ja där är jag med, men när jag läste inlägget från början står det faktiskt att du måste ha i vax för det ska härda och det är ju lite fel. Vaxet är ju till för att få till ytan, slippa kladdighet och få den blank och inte matt. Nog har jag gjort topcoat så jag vet och förstår. Men att säga att vaxet är till för härdningen är för mig en felsägelse. Var bar det jag vill påvisa.
-
Håller inte med. Om du bara häller i vax i gelcoaten och ingen härdare så kommer den aldrig härda. Vaxet blandar du i för att få en blankare yta. Även fast gelcoaten blir kladdig som du säger så härdar den av just härdare och inte av vaxet.( Du kan ju fråga Kjell )
-
Men vänta nu , vax har man väl i gelcoat när man gör topcoat, vaxet gör väl så att topcoaten ska få yta dvs bli blank. Vaxet har väl ingenting med härdning att göra utan det är härdaren du tillsätter som gör att plasten blir hård. Annars har då jag missat något?? När jag tagit gelcoat och tillsatt vax är det ju för just blankheten, sedan slår jag i härdare för att den ska bli just hård. Förstår inte riktigt vad ni menar med att vaxet du tillsätter ska härda topcoaten.
-
Jag skulle börja med att tvätta båten ordentligt, ofta tvättas båten bristfälligt och mycket skit sitter kvar, resultatet brukar då bli flammig yta. Tvätta noga gärna ett par gånger med bra rengöringsmedel och mellan sköljningar. Se till det är rätt temp ute, använd bra polermedel och en bra polermaskin, polera, tvätta igen för att få bort alla polymer innan vaxning. Sedan kan det ta många år innan ytan blivit riktigt bra beroende på vad man har för utgångsläge. Lycka till // Peter
-
Impregnering förslagsvis. Se till kapellet är rent och torrt. Lägg det och bre ut det på golvet, köp en liten skumgummiroller med tråg. Fyll tråget med exempelvis biltemas impregnering, den funkar bra, blöt rollern och rolla ut impregneringen runt sömmar samt kapellväv, till det blivit mättat/ gemondränkt. Häng upp det låt torka och du har ett tätt kapell som klarar alla väder.
-
Sant iof men i slutänden är det kronor och ören när du tankar, då måste det ju finnas miljövänlig bensin köpa på sjömacken med. Man kan ju se hur de gjort med bottenfärgen, på de båtar som t.ex ligger i mälaren, totalsanering av alla bottnar. Ett förbud börjar i regel som ett påbud, t.ex tanka inte skärgården skrota din 2 taktare. Sedan kommer ett förbud över en natt.
-
Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.
- 22 svar
-
- 1
-
Håll inte på och kladda med spridare. Ta riktiga kompprov, mät så vet du, börjar du så har du snart ringat in problemet. Du får gärna knäppa en bild på pumpen, och serienumret så kan du få information om den. Är kompen bra och oljan ser bra ut. Sätter jag nog pumpen.
- 6 svar
-
- 1
-
Ska försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter.
- 6 svar
-
- 2
-
😄👍 Tackar tackar ! Ja om du trär på lagerhuset över räfflingen är det ju risk skära sönder tätningarna. Man lär smörja de rackarna med för risken finns att tryckfjädrarna kan släppa och falla ur om man är ovarsam. Och då läcker det av bara tusan när den lägger sig mellan axel och tätning.
-
I höstas vid upptagning upptäcktes det vatten i oljan på drevet, något förvånande då jag packade om drevet i fjol vinter. Vid demontering såg man sönderskuren tätning runt tunna axeln, vid provtryckning läckte det naturligtvis. Hur detta gått till har jag ingen aning om då drevet var tätt i 2 dygn under tryck. Nåväl har idag packat om axlarna återigen, och det verkar hålla tätt även denna gång. Kontroll av axel och kugg innan montering Tejpning av axel för att skydda tätningarna när lagerhuset skjuts på Permatex innan montering tätar bra när det trycker ut vet man säkert det är tätt Slutligen ihopmonterat och det håller trycket 1,2 kg får tappa 1,5 hg inom 15 minuter med det trycket. Efter 5 timmar håller det fortfarande 1,2 kg och det är bra mycket bra Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong, annars tappar man ju självförtroendet på att få något tätt. Troligtvis har jag dragit in något under sommaren som skar sönder tätningarna mellan propparna.
- 757 svar
-
- 3