Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

Julle_Albin78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Julle_Albin78

  • Placering
    Kadett
  1. Kan detta vara vad du söker... http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Segling_nr_4_1996.pdf
  2. Om du förvarar masten där det är minusgrader, vrid rullprofilen så att segelskåran pekar neråt. Då slipper du eventuell frostsprängning av rullprofilen.
  3. Sandstränderna på Brommö kan säkert också gå hem hos barnen, då ligger båten bra vid Lindökroken. Det är dessutom längs din tänkta färdväg.
  4. Betyder detta att jag flyttar minuskabeln som kommer från motorrummet och sitter på startbatteriet till shunten?
  5. När kylen slår till ökar det negativa värden, således borde det vara kopplat på rätt sida. Senast ändrad av Julle_Albin78 | 23 maj 2012 | 21:19
  6. Du hade rätt angående kablarna för laddning. Skissen som utvisar kopplingen på shunten var lite undermånlig tycjer jag. Nu har jag köpt en kopplingspli för minus och där har jag anslutit sollcellen och batteriladdaren, minus från generatorn har jag inte lyckas klura ut än. Däremot så har jag nu en läckström enligt batterimätaren på ca 1,6 A med huvudbrytaren avslagen, trots landström och solcell. Det är riktigt klurigt det här med el...
  7. Enligt Naps så säger de att du kan påräkna 3 A/10 W sollcell/dygn, dvs om du har en 50 W solcell så får du 3 X 5 A=15 A/dygn. Detta är ett snittvärde, så är det sol ger det mer och är det dåligt väder så ger det mindre. Det kan vara en bra tumregel.
  8. Min nyinköpta batterimätare Victron BMV-600S visar inte laddströmmar. Under helgen har jag varit ute med båten och förbrukat 30 A enligt mätaren. När jag slår av alla förbrukare och laddar med solcell på 50 W vid solsken så visar mätaren 0 A inkommande ström, samma sak när jag kör med motor. Vid hemmabryggan kopplade jag in landström med laddare på 25 A och fortfarande 0 A inkommande ström. Efter ett tag så nollställs batterimätaren automatisk då den anser batteribanken (320 A) vara uppfylld. Jag anser att inkopplingen följer anvisningen från Victron. Har ni några tips på vad detta kan bero på?
  9. Det är en bra fråga, jag har nya batterier som är oanvända. Det får mig att tro att 13,7 V är rätt värde, således tror jag att mätinstrumentet visar rätt.
  10. Jag vill minnas att vi inte hade någon säkring alls. Det är förvirrande att det ska kunna visa olika, det får mig att inte lite på batterimätaren.
  11. I min Hanse 315 så har jag utökat batteribanken från 2 till 4 batterier och ska nu montera in en batterimätare Victron BMV-600S. När jag testar hur den fungerar så visar den 12,65 V men när jag mäter över ett batteri eller mellan batteri och en minusskena visar mätinstrumentet 13,6 V. Varför skiljer det drygt en V mellan batterimätaren och mätinstrumentet?
  12. Kan jag på något enkelt sätt reda ut hur mycket mer avdriften blir på aktuell båttyp? Samma frågeställning gäller angående segelytan.
  13. I vår farvatten är 27 centimetrar av mindre betydelse när vi lägger iland. Men de har stor inverkan på seglingsegenskaperna. När du säger stor inverkan, vad menar du då?
  14. Jag letar efter en större båt och förutom Albin Nova så har jag fått intresse för Hanse 331. Den är tillverkad med två olika kölar som sticker 1,75 / 1,48 m. Vilka erfarenheter eller åsikter har ni angående en grundare köl (1, 48 m) när det gäller seglingsegenskaper? Är det givet att en grundare köl ger sämre seglingsegenskaper eller är det en myt? Senast ändrad av Julle_Albin78 | 22 mars 2009 | 14:59
×
×
  • Skapa nytt...