Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

wirre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om wirre

  • Placering
    Kadett
  1. Allegroformarna finns på gotland, och tillverkas vad jag vet fortfarande(utom 27-an som brann upp). OE 32 och Amigo 40 formarna finns (sist jag hörde) på Höno röd.
  2. Jag råkade ut för samma problem i våras med min yanmar 2qm20 från -78. vit rök och att den dessutom gick upp i temp efter några minuter. Inget vitt skum i expansionstanken, men kylsystemet blev väldigt trycksatt, förmodligen från en cyl. Jag rev toppen och konstaterade att den behövde planas, och att packningen var skadad mellan cyl och en kylkanal Man kunde se var läckaget hade varit. Det kan ju vara en av orsakerna till dina problem. Ett annat är att lämna in spridarna för koll. Lycka till /wirre
  3. Hej Du måste hälsa Tommy från mej nästa gång du träffar honom! Jag njuter fortfarande av hans fina snickerier varje gång jag kommer ner i Confidence. Skall försöka vårda den lika ömt som han gjorde. Vi har snackat några gånger i vinter, förhoppningsvis kommer det att bli fler tillfällen till båtsnack framöver våren. // wirre
  4. Tackar svatom, berätta mer. //wirre
  5. Bild på confidence (A33 köpt i höstas)
  6. Kommentarer är överflödiga......... Detta är mina tre fruar.... (den röda är såld nu) //wirre
  7. Hej Jag har också en 2002:a som jag nyligen monterat i båten (allegro 27) Jag upplever också den som svårstartad, man får köra länge med startmotorn. Jag har en elektrisk matarpump liggandes som jag ska prova att montera in för att se om det blir skillnad. Min är svårstartad när den är kall. Skickar lite länkar. http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/out_of_production_engines/ http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta http://www.motoren.ath.cx/ // wirre
  8. På min Fingal var propelleraxeln förskjuten åt babord. På Allegron har jag en vänstergående prop. I vinter har jag bytt motor(tidigare en VP2001, tvåbladig vänster10x10) till en VP2002, trebladig 14X13 vänsterpropp, och pythondrive för att få bort vibrationer och oljud. Jag har inte hunnit att sjösätta i sommar, så jag vet inte om det kommer att bli annorlunda med manöveregenskaperna. Förmodligen mycket bättre och distinktare svar vid back-frammanöver. Men jag kan inte heller svänga så att aktern går åt vänster vid back! Jag får därför planera så att om jag ska göra en tvär sväng eller vända där det är trångt, då gör jag det med en babordsgir, ev med några slag fram- back. Om man måste backa ut åt fel håll och vinden kommer in utifrån kan man försöka backa ut en bit och sedan ligga still, efter en stund driver fören ner och man kan backa ut till fritt vatten. Eventuellt rulla ut förseglet en liten bit för att det ska gå fortare. Jag tycker också att det är lite bökigt ibland, men med lite planering och att man förstår båtens egenheter brukar det funka. Fan, det ska ju inte vara för enkelt heller, då kan ju vilken idiot som helst köra båt..... / wirre
  9. Hej Jag har tidigare ägt en Fingal, har nu en Allegro 27. Den är lika besvärlig att manövrera med. Men jag har lite tips: vid back, håll rodret rakt när propellern roterar, backa fort, lägg i friläge och lägg om rodret,aktern börjar att styra iväg, vänta tills båten börjar sakta ner, lägg om rodret och slå fram med lite gas. När båten börjar röra sig framåt, slå back igen osv. Vänstergående; aktern går mot styrbord vid en snabb (kraftig) backmanöver. Man kan faktiskt stå och snurra runt genom att växla fram-back (med lite gaspådrag. Träna! /wirre
  10. Hej! Jag har råkat ut för ett besvärligt problem. För en tid sedan monterade jag in PC-högtalare (2.1) med en förstärkare monterad i baslådan, allt drivs med 12v DC. Tanken var att ev ta bort kassettradion och köra allt via PC:n (TV, radio, musik) PC.n drivs med en ställbar DC-DC omvandlare (hjertmans) och när jag startade upp den kom störningarna direkt i högtalarna. Det låter som en dåligt inställd radiokanal med brus och knaster speciellt när jag rör musen eller tangenterna. Jag kopplade upp omvandlaren mot en oscillator och hittade en sinusstörning (ca 4mS) som dog ut och som återkom varje 5-6 mS i området 40kHz. Jag byggde ett filter på utgående sidan av omvandlaren, med en diod och en ferrit på plussidan, och två kondingar (500 0,1). störsignalen försvann på oscilloskåpet, men när jag kopplade upp allting i båten lät det likadant i högtalarna... Provade att driva PC:n med en 12-230V inverter med ren sinuskurva och datorns nätaagregat och fick perfekt ljud! Frågan är om det går att få bort ojudet i högtalarna när jag använder DC-DC omvandlaren? Invertern drar ju mer ström också. Man är ju rädd om amperen som seglare! Jag mätte lite strömmar när jag ändå höll på: Enbart DC-DC omv (ingen pc inkopplad) = 0,15-0,2 A Omv PC igång = 1,4 -1,6 A PC- högtalare (drivs separat med 12 V) = 0,3 - 0,35 A ( med musik på normal volym) Enbart Inverter = 0,6 A Inverter nätaggregat (utan datorn igång) = 1,0 A Inverter nät aggregat PC igång = 3,5 - 3,6 A Är det någon som har erfarenhet av mini ITX moderkorten i båt som drivs direkt med 12 V? Dom är strömsnåla har jag hört ( endast 7W) Hoppas på svar m v h Janne
×
×
  • Skapa nytt...