Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

anpal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om anpal

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Står som en åsna mellan två hötappar, får bara välja EN! Vilken plotter ska jag köpa? Jag håller mig i budgetklassen kring 3000-6000 kr! Funderar på en fast typ Garmin 172c för ca 4800 kr eller lägga till någon tusenlapp och köpa den senaste 420 för 6000 kr som tar deras bluechart2 kort med en mängd finesser. Synpunkter Fast plotter: - Svårt att placera i segelbåt, vill inte ha den under sprayhooden eftersom fall och fallvinchar är där, lätt att man har sönder plottern då. Tycker det är fult att ha en arm som svänger ut genom luckan. Dessutom har hag tre små klåfingriga barn som ska dra och slita i allt. - Skärmen sitter långt fram, jag når inte knappar och ser inte så bra då jag sitter och seglar på sargen. - Jag har händerna fria, tittar bara på skärmen därifrån jag sitter - Stor skärm, alla i brunnen kan hänga med och se vad kobbarna heter. I den andra hötappen står Garmins bärbara eTrax Legend för drygt 3000 kr. Synpunkter: - Hänger runt halsen när jag seglar - Behöver inte dra kablar - Jag tar med den lätt hem i fickan (mindre stöldrisk från båten) - Kan ha den i jollen då jag fiskar eller andra tillfällen som skogen etc.. - Liten skärm, det blir för plottrigt Kan du inte skriva några rader om vilken plotter du köpt och varför, är du nöjd med ditt val? Om du skulle köpa en ny plotter, vilken skulle du då välja? Har du kommit på någon fiffig placering av den fasta plottern på segelbåt? Har du erfarenhet och synpunkter på märke/modell? /Midsommar snart.... Senast ändrad av anpal | 17 juni 2007 | 16:32
  2. Hej igen och tack för tipsen, Åland känns spännande men det måste ligga nära. Vi har en dag på oss att ta oss dit. Utö har jag hört kan vara rätt stökigt, eftersom Sandhamn stänger allt under midsommarafton så är Utö det enda som håll-i-gångarna utan barn åker till. Annars tycker jag Utö är ett kanonställe! Utöver tre barn mönstrar svärföräldrarna på, så jag tänkte mig något idylliskt, midsommarstång, många ungar och inget bus på kvällen. Sandhamn förra året sitter fortfarande på näthinnan. En vanlig kväll stog berusade och urinerade i vattnet från aktern på båtarna, detta från flera båtar, alltså inte enbart en med dåligt beteende-vidrigt! Lite musik och festlig stämning är bara trevligt men det får vara inom rimliga gränser. Lite lagom liksom! Nässlingen verkar vara något som vi är ute efter men tyvärr, något långt. Vi utgår från Gålö på midsommar morgonen Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:56
  3. Hej, Köpte tyresöstöttan sent i höstas. Dessa kostade en rejäl slant men det tyckte jag var värt, eftersom tyresövaggan klingar kvalitet i mina öron, det var dock mina tidigare erfarenheter... Efter några månader upptäckte jag till min stora besvikelse rätt stora rostangrepp på stöttorna (klicka på bilden för större upplösning). Jag ringde till tillverkaren som menade på att stöttorna enbart är grundmålade med vattenbaserad grundfärg. Om jag vill ha bättre rostskydd så fick jag fixa det själv. Ja, men det skulle jag väl ha blivit informerad om när jag köpte stöttorna, sa jag! Det står på vår hemsida att dom enbart är grundmålade, dessutom borde återförsäljaren informerat dig, blev svaret! Jag berättade då att man faktiskt fortfarande ibland går in i affären, plockar ner en vara i kundvagnen och går till kassan. Detta utan att fråga personalen eller läsa på leverantörens hemsida. I så fall borde ni ju lägga till denna information i instruktionsboken som följer med bockarna. Det lät som en intressant idé sa han efter mycket argumenterande fram och tillbaka! Anledningen till att dom inte rostskyddas är att det är för dyrt att galvanisera och någon vettig rostskyddsfärg är förbjuden i Sverige för företagare enligt tillverkaren. Dock är själva skruven galvaniserad eftersom denna köps in färdig från ett annat företag. Eftersom jag inte är insatt i dessa saker hade jag inga motargument men att jag var missnöjd med produkten och att jag vill lämna tillbaka stöttorna. Det ville inte leverantören utan hänvisade till återförsäljaren. Jag har i skrivande stund ännu inte orkat hyra en släpkärra, åkt ner till båtklubben, lastat upp eländet och åkt in till återförsäljaren... Tyresöstöttan erbjöd sig dock att måla om stöttorna med samma färg, vilket inte hjälper mig! Köper jag stöttor från ett Svenskt företag som tillverkar vaggor för marin miljö för 7000 kr så förväntar jag mig att att dessa inte rostar. PS, köpte en studsmatta till ungarna med liknande stöttor som var galvaniserade för knappt en tusenlapp för fyra år sedan på Rusta, inte en tillstymmelse till rost trots att fyra år i trädgården passerat. En Båtstötta däremot från en Svensk tillverkare rostar efter en säsong. Jag minns att man tidigare med stolthet kunde säga Made in Sweden att det borgade för kvalitet, jag vet inte längre...! Hur är det med er som äger andra typer av stöttor/vaggor, rostar dessa också? /Det känns lite bättre nu då jag fått skriva av mig lite, funderar över om jag ska orka dra detta i konsumentverket...? Jag har åtmistone skrivit av mig lite och kanske även varnat andra vanliga dödliga om att texten Grundmålade betyder att stöttorna kommer rosta sönder om du inte rostskyddar själv! Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:28 Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:30 Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:31
  4. anpal

    Midsommar

    Hej, Efter att ha firat midsommar på olika ställen men utan att ha funnit det helt perfekta. Undrar jag om vilka tips ni har till en småbarnsfamilj. Ungarna är 3, 7 och 8 år. Vi har firat midsommar på lite olika ställen i stockholms skärgård. Det bästa hittills var SXK´ s Malma kvarn men vi var den enda småbarnsfamiljen. Skulle vara kul att komma till ett ställe där andra barnfamiljer firar. /Fenixen
  5. Hej, Undrar om någon har ett bra tips för att göra rent däcket med halkskyddsspår i. Att göra rent skrovet och andra \släta\ ytor har jag inget problem med, där har vi rubbing, polish etc men ett skrovligt halkskyddat skarndäck är helt omöjligt att få rent. Minns en reklam för ett par år sedan där man marknadsförde ett rengöringsmedel för badrum \så enkelt att även män tycker det är roligt!!!\. Man sprayar på, låter det verka ett par minuter och sedan är det bara att spola av! Finns det något sådant för halkskyddade skarnbdäck? Gärna med en dödskalle på flaskan och texten \använd skyddsmask, vid hudkontakt - kontakta genast läkare!\ Förstår ni vad jag menar? Fram med tipsen, jag är så trött på att skura, skura och efter avspolning är skiten kvar, vilket undermedel kan du rekommendera? /André
  6. Hej, Detta är nog rätt vanligt på Fenix, jag har också lite gelcoatsprickor på på insidan av skrovet och kring durken. Jag blev något bekymrad till en början, jag började slipa ner sprickorna och kom igenom glasfibern, fortsatte jobba med sprickan och ner till en grå-svart massa. Hjärtat i halsgropen... Efter att ha haft en besiktningsman på plats känner jag mig nu helt lugn. Detta beror på att Fenix gjordes i två delar, en innermodul och en yttermodul (själva skrovet). När man gjutit yttermodulen sänktes innermodulen ner i yttermodulen, däremellan lades ren fyllnadsmassa. Det kan nu vara rätt vanligt att innermodulen rör sig något och det uppstår små sprickor i gelcoaten på innermodulen. Således ingen fara, jag har nu lagat sprickorna och kommer i sommar se om de kommer igen. Jag har faktiskt aldrig behövt torka upp vatten från durken, båten är snustorr och har alltid varit det. /Fenixen
  7. Tackar, tackar för alla svar. Jag har gett mig in i projektet att lacka om allt trä på coh i båten. Nästan allt trä (förutom skott och sånt) är hemplockat och nerslipat, står och torkar ur inför omlackning. Hade tänkt åka ut nu under vintern och slipa ner den fasta träinredningen för att därefter lacka om men hejdade mig. Som det är nu är det ju väldigt fuktigt, börjar jag slipa bort den lilla lack som finns så blottar man ju träet som troligtvis blir angripet direkt av fukten och än värre mögel. Alternativet vore ju faktiskt alla era tips med dubbla pressenningar och salt i diskhoar. Ska införskaffa en hydrometer och börja mäta luftfuktigheten.
  8. Hej, Alternativet är boj (eller pålar i södra delen av riket)! Minns hur det var att kasta loss själv i sidvind då man var ensam ombord, hängdandes över aktern för att försöka lossa merx-haken från bojen, fören glider åt sidan och rätt in i båtgrannen. Det andra exemplet är då man ska lägga till med boj (ensamseglingsexempel), man siktar in sig på bojen med tamp hängades runt händerna. Hade man tur och inte körde på bojen, så gällde det snabbt som tusan att fästa merxhaken. Båten fick inte tappa styrfart (speciellt vid sidvind)... När vintern varit hård med kraftig is så vet vi vad det innebär för båtklubbarna att flytta bojstenar som flyttat på sig... Antar att du börjar ana vad jag tycker om Y-bom? Idag seglar jag inte så mycket ensam men istället med tre mindre barn som lyckas vara ivägen när man lägger till och kastar loss. Med Y-bom är det ju bara att styra, sakta ner och promenera lungt fram till fören för att göra fast. Därefter aktern. Jag brukar ha ett par fendrar på var sin sida och en egentillverkad stopper (se inläggen ovan), dvs en gammal utsliten tamp som finns där ifall jag går in för snabbt. Y-bom = kanon!
  9. Hej, Jag ska visa dig min om jag får se din ! Som det är nu är listerna nerslipade inpå bara mässingen. De två på sidorna var lite angripna av fukt så jag ska såga till nya av lite teaklister. Återkommer med en bild och även på plexiglaset. /Fenixen
  10. Tack för svaren, det verkar som om just denna fuktiga vinter ställt till det för mina båtvänner... Var ute och tittade till igen och upptäckte något intressant. Förra gången så tog jag bort toaslangarna och lämnade avloppsgenomföringen öppen. När jag nu kom tillbaka till båten tyckte jag att det varit torrare. En teori är att då den ena genomföringen är öppen genom bordläggningen märker jag att det nästan blåser luft uppåt genom genomföringen. Luften strömmar således upp genom bordsgenomföringen och fortsätter uppåt genom båten. Ganska intressant men vem orkar öppna upp genomföringar till varje vinter? /lite kuriosa...
  11. Hej, Har också en fenix men en trött lucka. När jag började slipa bort den gamla lacken så visade det sig att den tydligen redan varit slipad ett antal gånger tidigare. När jag drod sandpappret ett par gånger tittade det ljusare lagret av plyfan fram. Kvarstår att betsa en mörkare ton av den del jag slipat eller slipa vidare så hela luckan har samma ton? Tittade förbi en glasmästare och fick en 60*80 plexiglas (10mm) gratis eftersom dom hade en slatt över (Tackar, tackar...). Visserligen inte tonad men ändå, ska se om jag kan hitta en färg eller klarlack som är något tonad, alternativt finns det ju tonad film att klistra på (som till bilar)...? Annars vet jag inte om jag ska ha den som en hel bit eller tvådelad? Efter mycket vedermöda har jag lyckats få bort listerna runt ruffluckan, de satt inte bara skruvade, det var massor med silikon runt om men jag lyckades få bort listerna utan att ha sönder dom. Ska nu slipa ner och lacka om. Har funderat över att skaffa lite kraftigare lister men det är väl bara att köpa lite vanliga lister i Teak och såga till.. /Fenixen
  12. Hej, Jag har haft två vegor och därefter en accent. Vega är en mysig båt men seglar inte bra på kryss. Dessutom ber man en bön till han däruppe ínnan man ska backa ut ur en knepig hamn med fel vind. Dessutom gillar jag inte rorkulten som sveper över hela sittbrunn och de som är med sitter i vägen då man ska styra. Annars är vega en utmärkt båt som var långt före sin tid! Accenten var ett lyft: - Motorn kommer man åt jättefint runt om i förpiken - När man läger sig och sover så är det varmt och skönt att ha kojen ovanför motorn. - Två stickkojer under sittbrunn (4 seglande människor utan att behöva bädda efter sig) - Stort pentry, dock lite matos men det vädrar man snabbt ut - Seglar mycket bra, själv seglade jag om 30 fotare utan att anstränga mig - Stark konstruktion med ordentligt nerbyggd köl Det finns mer att säga men accent är en strålande båt! Lite minus kan vara: - Trång sittbrunn - Låga fribord som gör att innerutrymmerna är dåligt utnyttjande, hade varit bättre att höja fribordet något Hade det funnits en Accent i 30 fots klassen hade jag slagit till igen (eller om gumman lämnar mig och jag blir själv!) Idag seglar vi Fenix eftersom vi har tre barn! /Lycka till
  13. Hej, Tittade till båten idag, fullt med svarta prickar på däck, sittbrunn och även en del nere i ruffen dock lite. Överväger nu att överge min inställning till hur man ska täcka båten över vintern, hur gör du? Själv är jag av inställningen att man öppnar alla luckor, förpiksluckan står halvöppen, ruffluckan öppen och även öppet i för och akter på pressenningen så att luften kan cirkulera fritt - tyvärr verkar det inte fungera så bra! Har sett andra båtar som packar in sina båtar som julklappar med presenning och täcker för varje minsta hål och har alla ruffluckor stängda. Inne i båten har dom torrbollen eller en billigare hemgjord variant - en sil full med billig tösalt och en hink under, vet ännu inte resultatet men hur gör du? Har du också fullt med svarta mögelprickar eller är det fint, hur gör du - packar in båten och har en torrboll inne eller öppet för cirkulation? /Planeraren inför nästa vintersäsong!
  14. Hej, Jag hoppas inte skattmasen är inne på detta forum men jag tror inte gumman har F-skattesedel. Hon har varit sömmerska hela sitt liv och lever nu på en mager pension i en liten lägenhet. Hon blev jätteglad när jag kom med dynorna samtidigt som hon kunde dryga ut sin magra pension... Dynorna är riktigt fint sydda med en liten kant och allt, jättefint. Jag vet att det inte är så fint gjort av mig med tanke på att andra lever på dylika uppdrag. Det är ju deras levebröd men i detta fall känns det ändå moraliskt försvarsbart. Jag är hursomhelst jättenöjd! PS, hon sa att om jag har någon kompis som vill ha nya dynor skulle jag höra av mig... /Tjenixen,
  15. anpal

    Nya dynor, kanon!

    Hej, Har precis hämtat mina omsydda dynor med nytt tyg till min Fenix. Det gamla ljusblåa standardtyget var rätt slitet efter 25 år och luktade dessutom illa. Köpte nytt tyg för 1500 kr (12 löpmeter * 2,4 m bredd) och fick dom omsydda av en pensionerad sömmerska för 6000 kr med nya knappar och allt. Det tog sin tid men jag hade inte så bråttom när jag lämnade in dom för en månad sedan! Den ursprungliga baksidan med dragkedja sprättade hon bort och återanvände, på så sätt blev det lite billigare! Har inte gjort någon större prisundersökning men tycker det låter mycket bra för 10 stycken dynor totalt! Eller? /Fenixen
×
×
  • Skapa nytt...