-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LazzeA
-
Placering
Fänrik
-
Ingen som har något tips....? Mvh/ Lasse
-
Hej! Har fått tag i en reservdelsmotor utan växelhus efter ett kolvras på min 1977 Johnson 55. Funderar på om ngn vet vad som är bäst/enklast, att flytta enbart växelhuset till den nya motorn eller att enbart byta motordelen och behålla min rigg/växelhus på båten. Har inget problem med mitt växelhus, viklet gör att det känns fel att ta isär det, samt att jag har powertilt monterat som måste tas bort och flyttas över om jag ska använda den nya motorns rigg. Några synpunkter? Mottages tacksamt... Lasse
-
Ja, det låter ju som mycket jobb/pengar för en gammal motor... får ta mig en funderare. Tack för tipsen och prisuppgifterna... Om ngn vet om en 50-55-60-70 hk som står med trasigt växelhus så hör av er.. Mvh/ Lars
-
Ursäkta om jag var otydlig....:-) Jag menade att jag skulle skaffa en långriggad som har trasigt vxlhus och flytta över min rigg/vxlhus till den motorn.. Skulle det gå enkelt? Lars
-
Jahapp... maximal otur blev det nog även om inte det var hål i kolven.. plockade av toppen och såg att en kolvring gått sönder och det satt bitar fastsvetsade ner i kolvtoppen.. :-(( Toppens förbränningskammare ser ut som ett minfält i Vietnam.. cylinderväggen duktigt repig på en sida förstås också. Några tankar om detta...? Enklast att hitta en res-dels motor som riggen /växelhuset är trasigt på och flytta över min rigg? Ngn som har delar/motor att sälja eller vet vad det skulle kosta att byta kolv/ringar etc... lär väl inte räcka med att hona cyl, och då blir det för dyrt att borr om/ ny kolvdimension. Tacksam för tips...igen... Lars
-
Tack för inlägg.. ja det verkar ju troligt som sagt... Kan det vara ngn annan packning än topplockspackningen? Eftersom det bara är i ena cylindern, kan det vara ngn annan då? Tacksam för tips, ska börja riva idag.. :-) Lars
-
Hej.. blev lite nyfiken på din lösning med riggen... går det att bara byta em kort rigg mot en lång från en likadan motor? Kan ev bli aktuellt för mig med.. Mvh/ Lars
-
..kan ge ett tips: kolla på Ebay, jag köpte ett från Florida till min 55 hk Johnson, med tull moms och frakt hamnade det på runt 2000;- tror jag. Finns mkt billiga delar i USA. Mvh/ Lars
-
Hej hej... Har en 55 Hk Johnson -77 och råkade nyligen ut för följande.. Åkt några turer i sommar, motor lite svårstartad ibland men har alltid gått igång, tog en tur en dag och den började gå saktare och ojämnt. Drog av på gasen och då stannade den (gör den ändå ibland, gammalt membran i bränslepumpen visade det sig senare)-- Gick ej igång trots ihärdiga försök och startmotorn fungerade.- blev till att paddla :-( Drog hem båten, och har bytt en massa onödiga saker eftersom det samtidigt lyckades uppstå två fel-- ett rejält jordfel så det ej gick fram tillräckligt med ström till startmotorn, bytte solenoid och batteri utan resultat tills jag drog en startkabel på jorden runt systemet och då snurrade det som vanligt... För att göra en lång historia kort så har jag gått igenom hela bränslesystemet osv och när jag sedan kollar komressionen så får jag ju svaret, nästan noll i öv cylindern men normala 10kg i undre... Min fråga till expertisen här är: -Kan det vara ngt annat än brusten toppackning eller trasiga ringar i öv cylindern? Eftersom det bara är en cylinder som spökar? -Kan jordfelet som uppstod ha ngt med huvudfelet att göra, långsökt men ändå..? Vet dessutom att det var bra komp ifjol, gjorde test med både varm/kall motor och hällde i lite olja-ingen större skillnad mellan cyl så ringarna borde ju vara ok faktiskt. Det rasslar heller ingenting när man drar runt motorn, det är bara kompressionsbortfallet som är onormalt. Inte konstigt att den inte startade i alla fall... blir ju inget undertryck till bränlepumpen heller. Alla synpunkter eller tips är välkomna! Mvh/ Lars
-
Hej! Jag har ett rött kapell som är gammalt men fungerar ännu. Förra ägaren hade färgat in det med Acapella för några år sedan. Det jag kunde se när jag köpte båten ifjol var väl att det var lite flammigt, svårt att få helt jämnt tydligen, men å andra sidan hade det bleknat/regnat bort så mycket så jag vet inte hur det såg ut nyfärgat. Visst är tyget stelt , men mitt kapell är nog mycket äldre än ditt så jag vet inte om det beror på färgen. Jag har precis gjort ren kapellet och ska prova själv med resten av den Acapellafärg jag fick med båten. Jag kan ju ta en bild innan och en efter och lägga upp eller skicka dig så får du se. Jag bor utanför Köping, inom det område du nämnde. Mvh/ Lars
-
Fick just reda på antal poler (12) via ett annat inlägg om varvräknare, (tack Bossee)där en länk visade en tabell över olika motorers varv tal. Kvarstår frågan om min mätning stämde, 5500 varv verkar ju vettigt på fullgas, men inte värdena på lågvarv? Lasse
-
Hej! Jag mätte framme vid instrumentet, och kopplade en kabelklämma till vardera de två inkommande trådarna dvs signal ( ) och minus. Tror du att det skulle givit annat resultat om jag kopplad andra klämman till jord i kopplingsdosan tex? Osäker ang poltalet, se mitt förr inlägg.... på bilder syns bara 2 spolar på CD2 systemet (2 cyl). Övr motorer verkar ha 12 poler.. Mvh/ Lasse
-
Hej, vet någon poltalet på en Johnson 55hp-77? PÅåbilder i min manual så ser det bara ut att var 2?! på en 2 cyl men 12 på övriga? Testade att mäta frekv idag och på fullgas gav det 550hz, dvs låter troligt att det skulle vara 12 poler och motsvara 5500 rpm?! Dock visade multiinstrumntet konstiga värden på tomgång tex 240hz och gick ej jämnt upp till 550 vid gaspådrag... Ngt tips, tex fr Guestsson? Mvh/ Lasse
-
Hej! Ja, jag tycker det borde vara så som du skriver. Har läst en del om decarb på usa-sitena, det är väl förgasar-rengöring med tex CRC som avses. Om lite avlagringar i cyl löses upp kanske kompet blir mer jämnt också. Ska köra det senare, och får väl mäta mig igenom hela kabelhärvan i vinter för att se om jag hittar ngt glapp. CDI-boxen vill man ju inte byta i onödan... Är det ngn som har en liggande i så fall? Någon som vet vad kompet ska ligga på enl tillverkaren? Lasse
-
Tack, ja där finns en del intressant! Någon annan som har några tips? Lasse