Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Pentafreak

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pentafreak

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har nu hittat ett bättre powerhead, 10,10,10kg . Får nog bli ett byte till våren. Egentligen skulle man väl kunna plocka ett från en 550(900cc) för det skall väl vara exakt samma block, eller? Nån som vet hur det är med detta? Senast ändrad av Pentafreak | 28 september 2010 | 07:08
  2. Är det nån som vet vilken kompression en VP700 1978 skall ha? Jag har 9,5 kg på 2 cyl. och 8,2 kg på den tredje. Tycker personligen att dessa värden är lite för mycket avvikande.(1,3kg) Motorn går bra ´ men det saknas lite POWER. Tycker den drar mer soppa också. ///TJ
  3. Den övre i mitten är till länsen på volvo/Archimedes Penta 550,600,700 ev 450?? .(OBS Endast dom med avgasutsläpp i propp.) Det sitter alltså dubbla impellers i dessa. En för motorkylning samt en för länspump. Om huset har dubbla utblås så är det till samma motorer. //TJ Senast ändrad av Pentafreak | 20 augusti 2010 | 14:38
  4. Jag kör med en 2-blad. Radice 380 i stign. på en AP550. Varvar c:a 5800 toppar 35knop ensam. Båten är en Venjan OffshoreIII (4,7m). Jag har provat en 400 på min båt men då orkade den knappt varva ut ordentligt (5300c:a) samt att den gick saktare.. Så, frågan är? Hur mycket varvar din motor? Din båt borde gå fortare om nu båten inte är blytung. Går motorn på all cyl? Senast ändrad av Pentafreak | 18 augusti 2010 | 13:07
  5. Try this site.... http://www.raccom.se/ Its one of us crazy swede`s buliding an Crescent Tornado clone. But.. how bad is it?? Most of the parts from the regular 550 is the same on the X-engine. Except for the intake/exhaust that has been machined?? to a bigger size according to the homologation charts. The carbs have bigger jets. I also have some exploaded views and maintenance charts for the regular if you want it... ///TJ
  6. Jag hade nog börjat med att kolla alla bensinslangar, från tankanslutning fram till förgasarna så att dom inte läcker eller att nån av snabbkopplingarna suger tjyvluft. Gamla slangar på dessa motorer vill gärna torka och spricka. Gör rent filtret. Sen tar du hjälp av nån som kan pumpa på blåsan samtidigt som du testkör. Går den bra nu så är sannolikt bensinpumpen kass. Blir det ingen skillnad så bör du dyka djupare in i härligheten och rengöra alla 3 förgasarna. Jag förutsätter att förgasarna är korrekt inställda, att ingen skruvat på dom.. Reservdelar kanske finns hos Emilssons Motor i Göteborg Lycka till..... //TJ
  7. Har du kollat med Bengt Ahls Marin? 08-640 48 90 Vissvassvägen 5 13567 TYRESÖ Annars borde nån moppe-brytare vara lika. Ska tusan kolla med en tändplatta från en gammal Zundapp, få se om det stämmer någorlunda. Kondingen är lite mer speciell då den är skruvad i plattan. ///TJ Senast ändrad av Pentafreak | 07 juli 2010 | 07:01
  8. Har äntligen lite bilder på denna omtalade motor. Observera trattarna på förgasarna.
  9. Jag har en AJC 452. Finns det några uppgifter om den ???? Har provat den på en Archimedes 550. //TJ
  10. Hade väl kunnat lagt ett bud på denna..men....Synd att man inte bor i England. ///TJ
  11. Har kanske sprängskisser även på VP700 men dom är inte scannade än. Ska försöka fixa detta så småningom. ///TJ
  12. OK, vi slänger upp ett elschema oxå..... ///TJ
  13. Kan väl bidra med en sprängskiss då . Good luck!! ///TJ Senast ändrad av Pentafreak | 02 juni 2009 | 06:55
×
×
  • Skapa nytt...