Mats69
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Mats69
-
Placering
Kadett
-
Nu har jag köpt en ny CDI-box... Motorn startade på första försöket på nyckeln. Jag kollade spänningen från matarspolarna med en analog voltmeter (rörde svänghjulet fram å tillbaka med stiften urplockade och spänningen ökade och dalade vilket bevisade att magneterna som alstrar spänningen var hela) Bytte impeller på min evinrude 60hp också efter att motorn gått igång ordentligt. Det var dags. Lite småstruligt att komma på hur växelföraren kopplades loss men det klickade efter en stund. Man tar ju bara bort lås-sprinten på växelförarens axel (under gas/växelreglagen) och trycker sedan axeln utåt och växelföraren släpper då från axeln/leden (precis under motorns förgasare) mkt svårt att se vad man gör men det gick få tillbaka detsamma efter en kvart. Det är en sprint som hakar i växelföraren och sedan bara tillbaka med låssprinten i växelförarens axel. Man kommer åt växelföraraxeln med en inte allt för tjock tång i riggen så man kan föra den rätt. Nu är det fart på snurran igen.... nya vatten väntar...
-
en GPS visar väldig, väldigt exakt. den går inte ställa in Den visar din exakta hastighet från en punkt till en annan och det är det mest exakta instrument du kan mäta med för rimliga pengar. Är det strömt i vattnet, medström? då visar GPSn din hastighet i förhållande till landbacken (fart över grund och det gör den hela tiden) och du får ett något lägre värde på en exakt logg typ trycklogg eftersom vattnet rör sig med båten i förhållande till land. Vatten är ALLTID i rörelse, lite eller mycket beror på väder, temp osv. Östersjön har strömt vatten upp till 5 knop på vissa håll vilket inte alls är ovanligt och insjöar kan lätt få strömmar upp till iaf 3 knop vissa tider.. GPS går INTE kalibrera, för verklig fart i förhållande till land låter sig inte kalibreras... Kunde bara inte låta bli att lägga mig i när det nu blev ganska konstig nivå på diskussionen.. // M
-
Får ingen gnista på nåt av de tre stiften. gick kanon för tre månader sedan. nu har båten vilat lite och vägrar starta. inte en antydan till gnista på nåt av de tre stiften.. Misstänker CDI boxen eller nåt med spolarna i magneten som matar cdi´ n. Hur testar man en CDI box?? Vilka kablar skall ha ström respektive vara jordade? Detta är det jag behöver ett elschema till.. Även lite misstänksam mot startnyckeln.. är det spänning i alla kablar som skall ha spänning vid startläge på nyckeln, det vet jag ju inte utan schemat.. Tacksam för hjälp med mitt problem..
-
Hejsan Hur många ampere beror på hur urladdat batteriet är när motorn börjar ladda efter du startat den samt hur mycket generatorn är kapabel att ge. Normalspänning vid fulladdat batteri är ju straxt över 12 V (utan pågående laddning max ca 12,8-13V vid vila då batteriet är fullt)och när du startat motorn stiger sedan spänningen sakta över batteriet, ju mer laddat det blir ju högre spänning. max spänning jag brukar få under drift (evinrude 60Hp)från laddregulatorn är 13,8-14,5V efter nån timmas drift/laddning. Stänger jag sen av motorn sjuknker spänningen till vilsospänning igen. Har du ingen laddregulator så blir troligen spänningen något högre vid fulladdat batteri men det tar ingen skada av det. Vill du mäta laddningen, görs det smidigast med en amperetång men man måste ha en bra typ proffsverktyg. (går låna av vilken proffselektriker som helst)det är ett mätinstrument maed en klo som man sätter runt pluskabeln utan att göra nåt som helst ingrepp. de har oftast en onogrannhet på ikring 2% och funkar bra till det du ska kolla. Mäter man med nåt instrument som strömmen går igenom får man ännu sämre noggrannhet då de instrumenten har en egen resistans som sänker spänningen vilket ochså sänker laddningen då man testar på det viset. då krävs det avancerad matematik för att kompensera värdena och det är rejal överkurs. dessutom brukar laddströmmen från en båtmotor vara så pass hög att den lätt tar sönder de relativt enkla ström-mätare man har råd att köpa som habbymek. (max 5A på de flesta) försök låna en amperetång och lycka till!! // M
-
Tacksam för lite hjälp med att finna ett elschema till min motor. Får ingen gnista på nåt av de tre stiften. gick kanon för tre månader sedan. nu har båten vilat lite och vägrar starta. Misstänker CDI boxen eller nåt med spolarna i magneten. Hur testar man en CDI box?? Vilka kablar skall ha ström respektive vara jordade? Detta är det jag behöver ett elschema till.. Även lite misstänksam mot startnyckeln.. är det spänning i alla kablar som skall ha spänning vid startläge på nyckeln, det vet jag ju inte utan schemat.. Tacksam för hjälp av nån som har tips på www adress till elschema eller om nån har en handbok till denna motor till salu för en rimlig peng?? // Mats