Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Yammi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    330
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yammi

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller med, montera ankarspel och lär din bättre hälft att ratta båten. Ankarspelet kommer ni även ha nytta av när barnen blir större. Vi har en Yamarin 64DC med ankarspel och det är oslagbart att kunna glida in i en vik, trycka på knappen för att fälla ankaret och sedan sakta glida in mot en klippa. Det är då inga problem att lägga till ens när jag är själv. En DC är mycket bättre än en bowrider när man har familj då det ger en bra plats att skydda sig mot solen, ta en sovstund etc.
  2. Under förutsättning att båten är under 7.5m lång, vilket en Yamarin 63 år, och köps i ett EU land så betalar du INTE svensk moms utan du betalar moms i det land du köper båten. Jag har själv varit sugen på att köpa en Yamarin 76 DC, men den är 7.52 meter lång (!) och kollade då upp detta med skatteverket. Går även att läsa på http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/kopanybilbatmotorcykelflygplan.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html. För båtar över 7.5m är det andra regler. Att jag sedan inte skulle våga köpa något av några Balter är en annan historia. Har helt enkelt hört för många skräckhistorier. Gissar att Yamarin inte kommer att godkänna några garantiregistreringar från dettta företag. Senast ändrad av Yammi | 13 september 2011 | 22:29
  3. Mina erfarenheter säger mig att ni ska passa er för Yamarin-båtar med skrovnummer FI-SABXXXXXXXXX. Jag vet inte om de är sämre än andra, men vår 64DC borde i alla fall ha fastnat i deras kvalitetskontroll. Om de haft någon! Men egentligen tycker jag inte det skrämmande var att Yamarin kunde producera ett sådant missfoster som det vi fick, utan att man la ner ett helt år och massor av resurser på att bestrida uppenbara och till och med farliga fel. De verkade inte sky några medel utan såg det som ett krig där allt är tillåtet. Som konsument kände man sig stundtals väldigt liten! Nej, det kan bli fel på allt men ett seriöst företag tar då mössan snällt i handen och ordnar utan diskussion upp felen. Jag vill inte hänga ut några namn, men jag kan säga att det jobbar 3 riktigt pajaser på Yamarins eftermarknadsavdelning. Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 20:04
  4. Hej, jag kan intyga att Yamarins kvalité inte alltid är vad den borde och framförallt att Yamarins egen reklamationsavdelning tar väldigt lätt på reklamationer. Uttalanden som (citat) Det här är den kvalité vi levererar slänger man sig obehindrat med i samtal och man drar sig inte för att fullständigt försöka köra över kunden. Stå på dig och kräv att få dina fel åtgärdade omedelbart. Kontakta annars en besiktningsman. För oss var felen så allvarliga och många att besiktningsmannen drog slutsatsen att det inte var möjligt att reparera med ett fullgott resultat. En reparation skulle bara hålla en eller max 2 somrar då felen var underliggande. Trots detta tog det oss 1 år att få Yamarin att inse vad man borde gjort från början, skicka en ny båt. Att deras egna besiktningsman blev prickad av Finska Handelskammaren understryker bara hur Yamarin arbetar när något gått snett.Maila mig om ni vill ha mer information. Båttidningarnas okritiska granskande av Yamarin har fått även mig att reagera många gånger. Ska dock sägas att utbytesbåten är av en helt annan kvalité så uppenbarligen kan Yamarin om de bara vill även om alla standardlösningar inte är de bästa. Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 09:36
  5. Hålet för antennen syns lyckligtvis inte då antennfoten täcker det. Ligger sikaflex under antennfoten så är egentligen inte orolig för att få in vatten där, men som sagt det är jobbigt att borra i båten. Ja. högtalarna sitter där du markerat med en cirkel. Har satt en gummidörrstopp i vitt en bit upp som fångar upp dörren i händelse av att den skulle flyga upp. Tror att en mindre del av ljudet blåser bort om man monterar högtalarna lågt. Jag upplever i alla fall att det i princip blir som en resonanslåda i båten när man spelar :-)
  6. Jag provade först med en antenn som jag limmade fast i mellan skroven till höger om förarstolen, men den gav inte alls bra täckning och jag fick i princip bara in P3 och P4 utan störningar. Köpte då en 4 dm lång extern antenn som monterades utanför rutan. Den är vinklingsbar så blev riktigt diskret. Nu har jag mycket bra mottagning. Jag har även köpt en splitter så att VHFen går på samma antenn. Antennen är egentligen lite kort för att ge bra VHF täckning över väldigt stora avstånd men vi går aldrig i så öde vatten. Var först skeptisk mot att ta upp ett litet hål i skrovet för att få igenom kabeln, även om man sedan tätar det med sikaflex, men jag har båten täckt med ett heltäckande kapell så den sitter väldigt väderskyddad alla dagar om året utom då jag har otur och vara ute i regn :-) Delar till NMEA nätverket köps annars med fördel på Ebay. Lowrance svenska priser är rent av hutlösa ... Senast ändrad av Yammi | 15 juni 2011 | 07:59 Senast ändrad av Yammi | 15 juni 2011 | 08:03
  7. Hej, har tyvärr inga bra bilder tillgängliga i dagsläget, men ska försöka tänka på det nästa gång jag är ute med båten. Har endast 2 högtalare monterade. Infinity-högtalarna är riktigt feta! Jag tycker det räcker och de ger mer än tillräckligt ljud även i marchfart. Anledningen att jag inte har fler är även att jag inte vill göra inverkan på båtens stuvfack där man ju har en massa packning stuvad. Ett alternativ som jag sett flera ha är att montera dem i det mittre stuvfacket. Där har jag dock en 35 liters kompressorkylbox monterad så det får verkligen inte plats nåt mer. Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 09:04
  8. Hej, jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag är helt fel ute men jag tycker det där ser ut som en Motorinterface-kabel, det vill säga kabeln du drar från en Yamaha-motor med NMEA-funktion till NMEA-nätverket som sitter under rattkonsolen och som därifrån slussar informationen vidare till ditt Lowrance instrument. Osäker på när NMEA det kom till F200 men jag har det på min F150 -08. Högtalarna (Infinity från Harman/Kardon) i vår 64DC har jag förövrigt satt en knapp decimeter upp från durken till vänster/höger om förarens respektive passageraren fötter. Tycker de ger riktigt bra ljud och andas verkligen kvalité rakt igenom.
  9. Kör med en Ballistic-propeller som jag tunnat ut bladen på. Gör drygt 44 knop vid 5900 varv. Dessutom klart bättre drag från start än med standardpropellern. Rostfritt vs svartmålat stål fick jag som bonus :-) Glömde att det är en i övrigt stanardriggad F150 som driver ekipaget. Senast ändrad av Yammi | 16 juli 2010 | 21:04
  10. Nej, man ska inte mäta efter det sämsta man presterar. Men som jag sa, efter det sämsta som man accepterar att leverera till kund. Om företaget tillverkar 100 båtar och 99 av dessa är av god kvalité medan den etthundrade är en riktig skräpbåt som företaget ändå väljer att sälja och dessutom hävda är av den kvalité vi levererar (skriftligt!) så är ju det den normgivande kvalitén. Högre kvalité kan man inte förvänta sig då man köper en båt av det märket. Förövrigt fick jag efter en lång process båten utbytt och den jag nu fått är av god kvalité men jag håller ändå inte märket högt längre. Yamarins aftersalesavdelning är riktigt obehagliga att ha att göra med. Detta är så off topic det kan bli så vi får nog skapa en ny tråd :-)
  11. Bilden kom inte med ... Hur gör man för att bifoga bilder?! Senast ändrad av Yammi | 29 oktober 2009 | 11:30
  12. Off topic, men måste ände kommentera detta kring Yamarins kvalité. Se på bilden nedan och ha sedan i åttanke att Yamarin säger Det här är den kvalité vi levererar. Det tog mig mer än 1 år från det att min fabriksnya Yamarin visade sig behäftad med åtskilliga allvarliga fel (sprickor är bara ett exempel) till dess att Yamarin tog tillbaka den. Processar fortfarande mot företaget för att få tillbaka pengar för alla de utlägg jag haft under tiden. Så nej, Yamarins kvalité (som måste mätas som det lägsta man accepterar lämnar fabriken) är inte bättre än hos andra och i de fall det går fel är Yamarin ett riktigt läskigt företag att ha att göra med. I övrigt håller jag med, båtar ger väldigt lite för pengarna. Tycker motiveringen med små serier och mycket manuellt jobb haltar en del. Finns många andra varor som också tillverkas för hand och som håller betydligt högre finish än båtar.
  13. Ja just det. Hade förträngt att 6110 senare kom med badbryggor. Då är det ju nästan lika enkelt som på en 64DC att ordna en snygg installation. Det är helt klart värt pengarna att slippa hålla på med ankaret.
  14. Hej, har tyvärr lite dåligt med närbilder på ankarspelet och har ej tillgång till digitalkamera just nu :-/ Har sett 6110DC med ankarspel. Dock kräver det en annan typ av ankarrulle och i mitt tycke blir det inte lika snyggt eftersom ankaret måste hänga en bra bit ut.
  15. Ankarspel borde lira även till 59DC. Har det till min 64DC monterat i ankarboxen. Linan hamnar nere i kölsvinet så inget problem även om 59DC ankarbox är liten. Fördelen, förutom att behöva hiva upp ett skitigt ankare, är även att man kan köra med ankare som annars inte får plats i båten. Vi kör med 8 kg delta, vilket annars inte får plats i ankarboxen. Senast ändrad av Yammi | 17 augusti 2009 | 17:33
×
×
  • Skapa nytt...