-
Innehålls Antal
37 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Daniel_F
-
Placering
Fänrik
-
Såg i Hunnebo en fiskeutrustad båt som hette Mc Rill
-
Jag är oxå ganska övertygad om att det är stigningen som är klart viktigast i det här fallet. Här finns finfin information: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 Trevlig sommar! //Daniel
-
Jo, du har nog rätt. Bäst att vara på säkra sidan såklart. 400 ampère är ju en ansenlig ström dock... är det inte ännu bättre att montera in kablarna i någon typ av ränna när de passerar bränsletanken så slipper man ju dessutom ha fria kablar liggandes tvärs över båten? Man kan ju göra en ganska enkel installation där samtliga kablar kan dras. Vet inte så noga, men gillar att spåna
-
Nä, det är givetvis inte RIB som båttyp som är problemet, men de lågflygande charterföretagen i Stockholms skärgård kör nästan uteslutande med denna båttyp, så det är väl inte så otroligt konstigt att det är dessa båtar som diskuteras? Att privatpersoner beter sig jvligt illa på sjön är förfärligt, men att personer som livnär sig på att köra båt gör detsamma tycker iaf jag är snäppet värre. //Daniel
-
Är beredd att hålla med dig! Det är säkert riktigt kul att dundra runt i 50 knop men dessvärre har nog RIB-trenden lockat lite blandade typer ut på sjön. Kanske just för att man kan ta bra betalt för lite företagsjippo. Var i Hunnebostrand för några veckor sedan och såg en RIB fullastad (läs: överlastad) med ytterst glada (läs: ordentligt förfriskade) passagerare. Behöver jag säga att inte en enda hade flytväst? Naturligtvis skulle det visas vad båten gick för och direkt utanför hamn gick gasreglaget i botten. Eftersom jag inte läst något om någon olycka antar jag att de ca. 20 passagerarna kom ordentligt i hamn, men det kan knappast båtföraren hållas ansvarig för. I Stockholm finns en organisation som samlar de seriösa RIB-företagen, minns inte vad den heter... Ha en trevlig sommar! //Daniel
-
Hej! Jag är långt ifrån expert, men jag funderade på varför du behöver en huvudsäkring vardera direkt på dina batterier. Räcker det inte med en på matningen från plinten till elcentralen? Annars får det ju bli en hejdundrande huvudsäkring som ska klara av startströmmen. Det kanske är så det går till? Lycka till iaf! Vänliga hälsningar Daniel
-
En NY båt med en NY motor? Jag skulle nog kontakta säljaren! Lycka till!
-
Håller med om att det är förbaskat dåligt att ta ut sånna summor, men är det inte så att man vill hålla undan kreti och pleti från sin ramp men utan att förbjuda. På så vis kan man ju styra vilka som använder rampen.
-
Nä, det skulle ju förklara varför de inte ser ut som de ska! Får kika runt lite på motorn och se om jag hittar något att skruva på...
-
Jupp, det låter ju rimligt Motorn är en Johnson 60, med elstart, från 1980 (tror jag). Jag försökte få in en större bild, men lyckades inte. Något tips på hur man gör detta? Att ta en större originalbild gjorde ingen skillnad. Kan ju ändå berätta vad som står. Skruv 30 heter SCREW PLUG, idle passage och går in i ovankant av förgasaren, i längsledd med denna Skruv 36 heter bara SCREW, plug och går in med ca 20 graders vinkel, strax innan förgasarens slut (går det att begripa något av det där?) Tacksam för hjälp!
-
Brukar hälsa, men blir allt som oftast behandlad som ni redan nämnt. Jag tuffar runt i Mälaren och tror att det är anledningen till ovanstående. Kör även MC, men hälsar aldrig på andra MC i trakten av Stockholm. Så är man ju en bitter jvel oxå
-
Hej båtfantast! Jag vet att det finns ett antal trådar på temat tomgångsjustering, men jag skulle behöva lite hjälp med följande: Bilden är saxad ur reservdelskatalogen, men jag fattar ändå inte riktigt vilken av skruvarna 30 och 36 som är tomgångsskruv. Båda heter något med idle som jag antar ska betyda tomgång (har skrivit in deras namn i bilden, men det syns ju knappt). Ingen av dem ser dock ut att vara fjäderbelastad (som de väl brukar vara?). Ska jag kanske skruva på en helt annan skruv? Törs man prova sig fram? Ni som har bättre koll än jag på det här med motorer kanske direkt kan se vilken skruv som gäller? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att reda ut förvirringen? Tack på förhand! //Daniel Senast ändrad av Daniel_F | 13 juli 2007 | 21:40
-
Är ju bara glad amatör, men läste om detta problem i en båttidning för några veckor sedan. Halvkass material i slangar till tanken (även för ventilation o dyl) gör att lukten förr eller senare tränger igenom och förblir konstant. Enda lösningen skulle enligt denna tidning vara att byta ut samtliga slangar till - för ändamålet syftande - nya slangar o dyl. Kanske kan det vara så, vad vet jag? Lycka till iaf! //Daniel
-
Finfin ide! Personligen skulle jag uppskatta en Basic-sida där ganska basala tips och trix tas upp .
-
Jo, du har förstås helt rätt.