Hej, genvägar är sköna att ta när resultatet blir lika bra som den ordinarie vägen. Förra våren körde jag vinkelslipen i vår hardtop-båt just pga blött polyuretanskum och blöt inplastad plywooddurk. Det tog ca 1,5 timmar innan vi kunde lyfta ur den gamla durken. Därefter trådgårdsspaden för att bryta loss skummet så att man till slut kom ner till plasten.
Vi rörde inte skummet som finns under basinredningen inne i hardtopen utan endast de delar som frigjordes när durken skars bort.
Efter städning fick båten torka ur, i vårt fall ca 2 veckor. Under tiden tillverkades två stringers med virke 2 tum 4. Dessa fasas så att de stämmer överens med bottenkurvaturen och att rätt höjd på durken uppnås. Därefter gjordes tre stycken tvärgående bottenstockar mellan dessa stringers, för att minimera svikt då man går. Allt plastades in med 4 lager 450 gr matta observera att varje lager, remsa, skall överlappa det tidigare med 3-5 cm. Innan plastningen målades virket med polyesterplast.
Därefter införskaffades marinplywood och mallningen gjorde jag genom att ta ett bredd mått varje 10 cm och rita punkter på den hela skiva. Därefter drog jag linjer mellan dessa punkter vilket gav formen på durken. Tänk på att durkens ovansida skall vara längre än undersidan. Mallen du gör ger durkens undersida ifall du mätt vid stringers/ bottenstock. Troligtvis skall, beroende på skrivsidans lutning, din ovansidadurken vara 2-3 cm bredare per sida eftersom den nya skivan fasas.
När durken är utskuren och klar målar du den på undersidan med polyesterplast och lägger den på plats. Skruva fast durken i stringers/ botenstock med några försänkta skruv. Därefter plastar du in hela den nya durken så att den blir ett med båten med 4 lager 450 gr matta. Tänk på att lägga våderna omlott ör då kommer du inte se några skarvar när det är klart. Avsluta med att topcoata de plastade ytorna med 2-4 strykningar.
Vår båt på 500 kg blev ca 25 kg lättare efter detta arbete gjort.
Ifall du gör det ordentligt och tätar alla öppningar får båten en flytkraft i form av en stor flyttank.
Lycka till! // Bosse