Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

subjoni

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om subjoni

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har fått köpa en kopia av relativt hög kvalité från en snubbe i Umeå. Han är engagerad i något som heter MarinMotorhistoriska sällskapet. Vill inte hamna i onåd hos honom, så vänd dig dit i första hand. Krånglar det så får du återkomma. http://www.tuppkammen.se/40a/mms/marin.htm //jonas
  2. Hej, i instruktionsboken till Archimedes Penta 550, från början av 70-talet, står det rekomenderat följande; Texaco Outbord Gear Oil EP90 eller Hypoidolja SAE 90 för växelhuset. Jag använder själv växellådsolja för utombordare i min AP550 och det har fungerat fint hittils. //jonas
  3. Kondingarna utanför tändplatta/svänghjul är helt klart hemmapul, håller med PentaFreak, för övrigt ser all el på bilderna ofräsch ut. Är nog ett bra tips att lyfta svänghjul och gå igenom alltihop. Risk finnas för problem med både dålig kontakt och taskig isolation. Kondingarna är viktiga för brytarlivslängd och kraftig gnista, men även för timingen. Kanske en utsvävning men kolla skillnad på gnista (HT-waveform) med och utan konding. //jonas
  4. Undrar om du som jag har tre sladdar i samma färg (svarta?!), som går från motor till tändningslås? I så fall används dessa för att stoppa motorn genom att alla tre kortsluts när nyckel är i läge off. Om två av dessa ligger samman någonstans i systemet dödas två cylindrar. Detta kan förstås ske på flera sätt, men dålig isolation i sladdhärvan från motor till lås eller felaktigt tändningslås kan ju vara två orsaker. Följer med spänning felsökningen och hoppas det löser sig innan isen ligger decimetertjock...
  5. Det är inte så enkelt att den bara går på två av tre cylindrar? Hände mig en gång och upplevdes då som du beskriver. Motorn bölar mest, men ingen kraft. //jonas
×
×
  • Skapa nytt...