Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Kalle_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kalle_

  • Placering
    Kadett
  1. Jag tror jag har magnettändning på min motor så det kanske beror på det. Men även om jag gasar upp lite så händer ingenting - kanske normalt det med. Jag har inte kollat på det gamla hederliga sättet eftersom det är lite svårt när man är själv men ska nog försöka locka med mig någon ner till båten så får dom hjälpa till. Om det nu visar sig att gnista är för svag/ej blå vad kan det bero på då? /Kalle
  2. Hej allihop! Kan nån ge mig ett tips var jag ska koncentrera min felsökning på när det gäller pendlande tomgångsvarvtal på en äldre utombords 2cyl Yamaha. Den vill gå ganska jämnt på ca. 1000 varv men så får den ett ryck upp till 1300 varav och sen ner igen till ca. 1000 varv, det händer på någon/några sekunder. Det gör att den går väldigt ojämnt och skakar.Jag tycker jag kollat allt som finns - tändning, förgasarna, bränsle, osv. - men tydligen har jag missat nåt. Var ska jag koncentrera min felsökning på? Har någon erfarenheter av detta? Tacksam för tips, för nu börjar jag bli lite less på att bara skruva.
  3. Det är precis en sån som jag har och den visar ingenting när jag kopplar den till min Yamaha. Kanske den inte fungerar på spolar på en utombordare utan det måste vara en inombordare? Inte vet jag men konstigt är det. /Kalle
  4. Hej! Är det någon som har någon erfarenhet av en tändningstestare - en så man sätter mellan tändstift och tändspoleför att kolla gnistan? Köpte två och skulle kolla gnistorna på mina spolar på Yamahan men fick inte någon att fungera. Går dom kanske inte att använda till båtmotorer? Har någon annan testat? Kan det vara något fel på min motor eftersom testarna inte gav nåt utslag? För dåliga gnistor kanske? Känns lite skumt när man inte vet felet. Yaman går dåligt på låga varav därför ville jag testa. mvh Kalle
  5. Tjena! Kanske en lite dum och enkel fråga för vissa men med vilken metod är det bäst att ställa in tändningen - med stillastående motor ( enl. verkstadshandbok ) eller med stroboskoplampa? Varför jag frågar är nämnligen att det skiljer 2 grader mellan metoderna och jag vet inte vad som är rätt. Jag vill kolla och justera in tändningen för jag plockade bort svänghjul och hela tändplattan när jag bytte oljetätningar på vevaxeln. Motorn är en äldre Yama 55. Kul om någon kunde ge mig ett bra tips så jag får fart på motorn i detta fina sommarväder! Ha de bra allihop! Kalle
×
×
  • Skapa nytt...