Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025

kalblo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kalblo

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack! Det låter hoppingivande - det kan ju absolut vara denna fjäderbelastade pinne som gör det trögt... Ska testa att vrida växelförarstången med polygrip i kväll eller i morgon. Någon som har erfarenhet av fjäderbelastningen? Bör jag alltså känna att det fjädrar på väg till backen? När jag tidigare vridit på växelförarstången så fjädrar det i ena riktningen, men inte i den andra. Den ickefjädrande riktningen bör dock vara backen - om jag läser manualen rätt... Den ligger också bredvid friläget (till skillnad från det fjädrande hållet)... Nåväl jag testar! Tack igen! /Calle
  2. Hej! Tack för snabbt svar! Nja, alltså växelhuset är bortplockat från motorn och motorn står i garaget och inte i båten (det reglage som du skriver om sitter kvar i båten). Jag motsols-grejen handlar om det lilla stag som sitter framför själva den kraftöverförande staven, direkt på växelhuset. Jag fick uppmaningen att ställa både överdelens och växelhuset i neutral och märkte då att växelhuset bara verkar ha 2 lägen. /Calle
  3. Nybliven motorbåtsägare, nybliven medlem i behov av råd... Håller på att fixa i ordning en Mercury 50hp, elstart (modellen heter 50 eller 500). När jag fick motorn var växelhuset borttaget eftersom det och propellern skadats vid grundkörning. Har legat i garage i minst 5 år. Nu är skadan lagad och ny propeller köpt. Motorn har tydligen gått få timmar, men är från tidigt 80-tal eller sent 70-tal. Igår bytte jag växelhusolja och testade att lägga i de olika växlarna. Jag verkar dock bara kunna lägga i tomgång och en växel... Tomgången ligger längst motsols och enligt en beskrivning så skulle backen ligga längst motsols... Som det säkert märks är jag nybörjare på båtmotorer... Nu undrar jag om det ens är värt att sätta tillbaka växelhuset eller om jag bör ordna så att alla tre lägena tydligt kan läggas i först...? Eller kan det vara så att backen inte ska kunna läggas i när växelhuset är avmonterat? Jag har verkstadsmanual och i någon tråd här på forumet (tror jag det var) gavs tipset att ta isär och kolla delarna efter misstänkta fel, rengöra och sätta ihop igen... Den gamla växelhusoljan var lite mjölkig - vilket tyder på vatten i oljan... Kan det helt enkelt ha rostat därinne? Å andra sidan gå friläget i ganska enkelt... Alla råd och tips högst välkomna!! /Calle
×
×
  • Skapa nytt...