Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Canixys

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Canixys

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kul att man lyckas engagera andra på forumet . Det mesta är lika mellan årsmodellerna och då har jag jämfört 15hk från -78 resp. -80 . Dom delar som har olika partnr som jag tror är det viktigaste är följande: Crankcase (motorblocket) , Förgasare, avgasröret i riggen. Tyvärr så har jag inte tillgång till hela motorn, utan köpte förgasaren av en snubbe i motala. Eftersom förgasaren såg likadan ut på utsidan så trodde pappsen och jag att det skulle fungera, men efter 2-3 dagars försök att få det att fungerar så gav vi tillfälligt upp. Monterade då tillbaka original knasaren och motorn går kanon hög- som lågfart. Så om det är yttre bränslefel så vill jag få det till att även med original knasaren på högfart så borde jag ju få jo-jo effekten vilket det inte är. För med 15hk knasaren börjar jo-jo effekten ungefär runt halv och upp till full gaspådrag. Har kollat knasaren igen. För ja la den i blöt och blåste rent med tryckluft försiktigt. Och flottören lika horisontallt med knasarkroppen som den ska. Resten i knasaren ser ok ut. Har även fått reda på att jag behöver en knasare från 1980-82 för att det ska matcha motorn. Men om det inte är för mycket begärt så kan du ta kort på eran förgasare. Så ska jag ta kort på våran så kan vi jämföra här på forumet.
  2. 15 hk knasaren -78 har större hals än 9.9hk -80 knasaren. En annan sak som är olika är att det sitter ett rör i mitten i knasaren, som går ända upp till nålen (rich-lean justeringen) på 15 knasaren. Vilket det inte gör på 9.9 knasaren. Har provat att trycka på blåsan, utan resultat. Har även provat med olika bensintankar. Är mer övertygad åt att knasaren är inkompatibel med 80-tals motorer. Och det jag jämförde i skallen när det gäller håldiametern, så var det mellan 15hk -78 och 15hk -80. Nu har jag ingen 15hk knasare från -80 eller nyare så jag kan inte jämföra ur det ser ut inuti knasaren. Detta då min tes säger att en motor från 80-talet kräver mer bensin vid full gaspådrag än motsvarande från 1978. Därav olika innanmäten med munstycke och håldiamter på rören. För övrigt går motorn kanon med originalknasaren. Men det är kul att leka lite. Man lär sig väldigt mycket. Länken som gavs tidigare i tråden har jag varit inne på ett antal ggr. Tack ändå för länktipset. MVH Daniel Senast ändrad av Canixys | 28 oktober 2010 | 08:56
  3. Hej! Vad jag menade med håldiametern i knasaren, så ställer jag mig frågande om -78:ans diameter är aningen mindre än motsvarande från 15hk -80. Kollade upp förgasarna på BRP engelska site, och själva knasar kroppen har olika nr medans det är samma nr på 9.9 och 15hk från -80. även -78 och -80 cam follower är olika . Så det jag behöver är helt enkelt en förgasare från -80. Blir och leta efter en skuren 15hk 1980. Har ni tips på företag som kan tänkas ha detta på lager!?! Har hört mig för hos marindemontering via mejl, men inte fått svar än. Ska lägga upp en köpannons här på maringuiden. Tack för era råd/tips. Hälsningar Daniel
  4. Tack för snabb respons. Har svårt att tro att det har med det yttre delen i bränslekedjan. För motorn går kanon med original förgasaren. Kanske är det så att vi måste ha shimsen mellan bladventil och bladventilstoppet!?! jarb är kommer lite frågor till dig Satte du ditt shims på din 9.9hk motor? Vilken årsmodell tog du förgasaren ifrån? ska rengöra förgasaren igen och prova innan jag skruvar ner motorn. Hur tjock är shimsen? kanske man kan tillverka egna. Hälsningar Daniel
  5. Hej! Hoppas någon här på forumet kan kasta lite ljus i höstmörkret. Det är så här att jag tillsammans med farsan äger en Evinrude 9.9 hk från -80. Och vi har hört och även läst på nätet att man bara behöver byta förgasare för att få en 15hk på de tidiga modellerna. Om jag inte minns fel ska det vara mellan åren 74-87 som detta fungerar. Så i somras fick vi tag i en förgasare från en evinrude 15hk -78. Vi provade men motorn tvekar på högre varvtal. Ungefär som den inte får rätt bränsle / luft blandning. Motorn går bra på låga varv men vid gaspådrag ökar den till en viss punkt då den går ner i varvtal och sen försöker igen, man kan kalla det jo-jo effekt. Funderar på om det kan bero på att även om förgasaren ser exakt likadan ut så är det mindre håldiameter i röret i förgasaren på -78:an. Och på grund av detta får motorn för lite soppa. Har ni kära medlemmar några tips man kan prova eller modifiera förgasaren!?! Är även ute efter en komplett förgasare från en johnson/evinrude 15hk -80, bara för att se om det går bättre med rätt årtal på förgasaren. Så om någon har eller känner någon som har en reservdelsmotor och kan tänka sig att sälja så är vi intresserade. Hör av er till denna email adress Canixysatgmail.com där at = @ Tack på förhand Daniel alias Canixys
  6. Har exakt likadan båt som du. Med en Evinrude 70hk -85. Min motor väger ca 108 kg, och den sitter på standardakter, visserligen är den extraförstärkt från grunden. Har en 22l trycktank, batteri (ett stort 120Ah) som väger ca 30kg, som jag köpte på biltema för 3-4 år sedan. Anledningen att det blev så stort batteri var att jag hade en evinrude 35hk -80 innan med j***a komp i. Försökte med 80hk marinbatteri men den orkade inte ge den kraft som behövdes. Fram har jag ett betongfundament vikt ca 20kg, och en cementsäck vikt 25kg. Provade i början med 100kg fram, gick inget vidare inte ens med trimplan, det var nära att jag fick en ubåt, hugaligen det var läskigt när båten dök med fören ner. Folket på strand skrattade och hoade av rädsla på samma gång. Men med 55kg fram, trycktank 22l, 30kg batteri bak så gjorde det susen. Det är förbannat roligt att åka. Och som någon skrev axxet är något i hästväg bokstavligen. Den som fått en spark i röven av en häst vet vad jag pratar om. Du kommer ha det skitkul i sommar. Jag och mina nära och kära hade det sommaren 2009.
  7. Hej alla! Nu äntligen har jag fått motorn att gå på full fart. Jag fick göra flera saker för att få det att fungera. Byta alla tändspolarna tändkablar, nya tändstift, Powerpack och sist men inte minst rengöring av alla förgasare. Så nu kommer jag upp i en 30-32 knop minst. Trägen vinner som man säger. Men ni ska ha tack alla för era tips. med vänliga hälsningar Canixys
  8. har hört och läst att propuls inte är något att ha. Ska som sagt tidigare köpa nya tändstift och tändstiftskablar idag, återkommer senare med resultatet.
  9. Kollade förgasarna igår, om det fanns bränsle i kopparna, i den mittersta förgasaren var snustorr så jag plockade ner den i molekyler och rengjorde. Trots att förra ägaren hade rengjort alla förgasare så satt det lite skit kvar. Var uppe i 27 knop idag och hade lite mer att ge på handtaget men han inte testa mer innan motorn började misstända och tappade ork. Kollade då tändstiftena och de är lite slitna så även kablarna så jag köper nytt imorrn. Så hoppas jag sedan att det inte är något mer.
  10. Komp-prov är gjort och är felfritt. Men kan motorn gå jämt trots att en cylinder av tre inte tänder som den ska eller inte alls?
  11. Var ute en sväng idag och kopplade in knopmätaren och fick upp båten i svindlande 18 knop .
  12. Jag hittade en bra ritning på var man kopplar in varvräknare. Man ska givetvis alltid kontrollera att färgerna på kablarna går rätt. Så enligt bilden ska man koppla in på följande sätt: Grå kabel = Pulse kabel från varvräknarenLila kabel = Plus kabeln till varvräknaren Svart = jord/minus från varvräknaren I motorn verkar det som att den grå kabeln går ihop med gulgrå kabel som går mellan statorn och likriktaren (enligt elschemat i rep. boken). Nu har jag en evinrude 70hk från -85 ifall det är någon som inte orkat läsa hela inlägget. Så färgerna kanske inte riktigt stämmer överens på eran motor. Fundera på och köpa en digital varräknare på biltema. Står att den är för fordon med 2, 3, 4, 5, 6, och 8 cylindrar. Det bör ju gå med en sådan tycker man!?! Men har ni andra synpunkter så dela gärna med er. För övrigt ska ni alla ha tack för responsen, jag uppdatera inlägget om någon dag då jag hunnit åka mer med båten. Senast ändrad av Canixys | 26 juni 2009 | 21:52
  13. Lastade ur 25kg igår och den planar ut lite fortare. Har beställt en ny tryckloggsgivare till knopmätaren. Så får vi se hur många knop den gör. Är det någon som vet hur man kopplar in varmätare till evinrude 2-taktsmotorer? (gärna med schema). Vill gärna kolla motorvarvet vid full gaspådrag, så att den ger 5000 varv vid full gaspådrag. går det att bygga om en bilvarvmätare som är avsätt för 4-cylindrig bilmotor till 3 cylindrig båtmotor, eller måste man skaffa en mätare avsätt för båtmotorer?
  14. Hade en evinrude 35hk -80 på båten förra sommaren, och den var klipp i den. Men när vi blev 4 personer i båten så orkade motorn inte att få upp farten så att båten planar ut. Därför införskaffade jag denna 70hk i hopp om att både få upp farten lite men just att den ska orka plana ut båten. Ska se om jag kan få tag på en tryckloggsgivare till knopmätaren. För jag tycker inte att det känns som den går fortare än min 35hk. Vore intressant och byta propeller, finns det några skit märken man ska akta sig för när det gäller de som tillverkar propellrar?
  15. Motorn är seg i början, men ökar motorvarvet undan för undan. Går bra när båten planar ut. Kan vara så att jag har för mycket packning i båten. Och kanske även propeller. Det sitter en 13-1/4x17 propeller på motorn. Vad är originalpropeller på evinrude 70hk -85?
×
×
  • Skapa nytt...