Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024

Patrik_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    727
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Patrik_

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi har en 25 fots midcabin med 5,7 l V8 på 260 hp. Jag skulle inte vilja ha mindre motor än så i en så pass tung båt (2,4 ton). I somras var vi 9 vuxna på båten vid ett tillfälle (i o f inte vanligt), men då krävdes både nerfällda trimplan och ett par stycken som klev fram några steg för att få upp den i planing. Enligt ovan så drar en V6:a ca 0,5 l/distans i lågfart, vilket skulle innebära ett par tre liter i timman... Jag tycker att det låter väldigt lite - skulle nog snarare gissa på ca 10 liter per timme, men har egentligen inget belägg för det annat än en känsla för hur mycket vår båt drar. Generellt drar en V8:a någon deciliter mer per distans än en V6:a, även om det kan finnas driftlägen då V8:an faktiskt är snålare. Jag tror inte att det är märkbar förbrukningsskillnad mellan 5,0 och 5,7 l annat än när alla hästarna springer. Senast ändrad av Patrik_ | 08 september 2007 | 12:03
  2. Sannolikt är det glapp i anslutningen till givaren eller instrumentet, men kolla även så att du inte har fått in vatten i oljan.
  3. På sjövattenkylda motorer så stämmer det att impellern sitter i drevet, men på sötvattenskylda motorer så sitter det även ett kylvattenintag under skrovet och en vattenpump under motorn. Den normala impellern i Alpha-drevet används enbart för att kyla drevet.
  4. Hej, jag är också nybliven ägare till en sötvattenskyld Mercruiser (har tidigare enbart haft sjövattenkylning). Jag hoppas att det är OK att skicka in ett par kompletterande frågor: * På Alpha-drev så sitter det en impeller även i drevet för att kyla drevet under gång. För att inte bränna den så behöver den vatten när man kör igenom glykol genom motorn. Räcker det med vatten och spolmussla, eller behövs glykol även i drevet för att undvika frysrisk (kan t ex vatten bli stående i impellerhuset)? Jag gissar att drevet tömmer sig helt om man tiltar ner det och att man därigenom inte behöver glykol - avgaskanalen får ju dessutom glykol från motorn. * Ang oljeblandade bensinen - räcker det att ta loss bränslefiltret,slå i en skvätt tvåtaktsolja och starta motorn (sedan byter man ändå filtret till våren)? Det skulle innebära att jag slipper lossa bränsleanslutningar mm. och söla med en extern tank... Hälsningar Patrik
  5. Börja med att testa med en annan propeller - det låter som att den har alldeles för hög stigning och det kan leda till att motorn går för tungt och överhettar. Risken för motorskador är stor om du fortsätter köra med båten i nuvarande skick. En annan orsak kan naturligtvis vara att motorn inte ger full effekt på grund av en slocknad cylinder eller dålig kompression på en eller ett par cylindrar. Skruva ur alla tändstift och se om något av dem är blött (vatten som läcker in p g a en sönderrostad limpa) eller har en avvikande färg. Hur ser oljan ut (ska inte vara grå eller beige)?
  6. Att du inte ser alla gnistor från stiften beror sannolikt på dålig kontakt med jord. Testa att hälla ner en liten skvätt bensin (1-2cm i en mugg) i förgasaren när du kör startmotorn, men se till att hålla borta ansiktet om det baktänder. Om motorn tänder så är det sannolikt bränslepumpen som har gett upp.
  7. Det finns bara två typer av sjömän - de som har gått på grund och de som kommer att gå på grund :-). Hoppas att allt annat är OK när du tar upp.
  8. Visst värderas insputningsmotorer något högre än förgasarmotorer. Insprutning blev vanligare från sent 90-tal och framåt och innebär ofta mindre problem än förgasarmotorer, även om förgasarmotorerna är lättare att meka med när det väl krånglar. Dessutom har de något lägre bränsleförbrukning och ofta högre effekt. En 4,3 l Mercruiser har 190 hk i förgasarutförande och 220 hk i insprutningsmodellen. Senast ändrad av Patrik_ | 18 augusti 2010 | 13:21
  9. Skicket på drivlina och båt är helt avgörande för beslutet. Det är i grunden samma motor och block och endast två cylindrar är borttagna (a 0,7 liter/st) på sexan. Skillnaden i bränsleförbrukning (1-2 dl/distans) är försumbar i sammanhanget och beror mer på båtens vikt, skrov, körsätt m.m. Gissar att bägge är förgasamotorer med tanke på priset (annars skulle jag föredra den som ev har insprutning)? Om de är likvärdiga (vilket de förmodligen inte är) så skulle jag ändå välja V8:an - en 8 är alltid en 8 :-).
  10. Testa även att ta isär multikontakterna (kabelhärvans kontaktdon mellan motor och resten av båten) och spruta i kontaktsprej och kolla ev glapp i tändningslåset eller anslutningarna till det.
  11. Ljusbrun kleggig olja brukar innebära vatten - grå olja bensin eller läckande kompression. Inget av dem är bra...
  12. Jag tolkade din beskrivning som att du hade igång motorn efter det att du hade ur alla stift senast. I så fall kan du ha fått in nytt vatten... Skuret drev kan vara en annan orsak till att det går tungt, men det brukar höras i form av rassel och skrammel.
  13. Om limpan är genomrostad så att du har avgasläckage så är det en uppenbar risk att den även läcker kylvatten in i avgaskanalen, dvs byt omgående för att inte riskera vatten i motorn. I det flesta båtar kan limporna bytas med båten i sjön, men det beror på hur högt motorn ligger i förhållande till vattenlinjen.
  14. Jepp - Drive Oil = drevolja och det ska vara Quicksilver-oljan som nämns längre upp i tråden.
×
×
  • Skapa nytt...