Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

Mr_Moore

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mr_Moore

  • Placering
    Fänrik
  1. Har läst lite om det, måste verkligen ut till båten och prova. Har haft båten i 4 år och har aldrig tryckt in nyckeln
  2. Kolla runt på fler försäkringsbolag, jag hade samma problem. Men hos Atlantica var det inga problem!
  3. Jag har en Evinrude VRO 50 HP -91, den har förut startat utan några större problem. Nu använde vi inte motorn förra sommaren. Lagade drevet, så lite var isärkopplat. Nu när den ska startas från kall motor, krävs det att man tuggar på startmotorn bra länge innan den hoppar igång. När den sen har gått är det inga problem att starta den. Så en gissning är att det är ett chokeproblem. Då jag aldrig förut funderat på hur det fungerart förut, så skulle jag önska en förklaring av någon villig själ. Hur felsöker man på bästa sätt. Några andra idéer på vad det kan vara för fel.
  4. Tack för svaren. Då ska man bara försöka hitta en bättre begagnad kort rigg motor.
  5. Som rubriken säger undrar jag vad ni säger Kort eller lång rigg?
  6. Efter mycket justerande så fick jag det nästan att fungera. Neutral, ok. framväxel ok, neutral ok, backväxel, nästan ok. Hoppas i ordentligt om man gasar till lite. Känns som min wire inte ger riktigt lika långt utslag som jag vill. Men hittar inte hur man kan justera detta. Några mer bra förslag.
  7. och vad hjälper det att frilägga växelarmen... vad ska jag försöka med? Växlarna går ju i, men det verkar vara ngra milimeter för mycket mellan fram o bak växel.
  8. Får nog inte i båten idag, om inte någon vänlig skäl kan komma med lite tips. Problemet var att jag inte fick i framväxeln. Motorn jag har är en Evinrude VRO 50HP -91. Sen skulle jag ge mig på att försöka justera på justerskruven på wiren i motorn. Detta har ju inte gått så bra. Antingen får jag framväxeln och neutralen att fungera, inte backen. Eller tvärtom. I vissa fall har jag inte kunnat få i neutralen. Verkar som om utslaget på reglaget på motorn är större än vad växelwiren ger. Men detta är bara en gissning. Finns det fler justermöjligheter. Kan sägas att jag tycker det är ett glapp i ändan på växelwiren, den svarta plasthylsan som anlsuts vid motorn. Det har ju alltid fungerat fint förut, vet inte vad som hänt nu. Kan väl sägas att vi hade växeldrevet nere under vintern. Men växlarna verkar ju fungera när jag kopplar bort wiren Några tips..... Snart desperat som jag försökt att justera......
  9. och man har gratis barnomsorg och gratis läkarvård med
  10. Att det skulle vara dyrast och tanka i Sverige stämmer inte. Gå in på SPI.se och titta. Vi ligger i mitten av europa. Tyvärr men sant!
  11. Jag testade bak i båten med vatten och givare, fungerade utmärkt, men sen satte jag dit den med Sika. Och ekolodsgivaren vill inte fungera, vad blev fel och hur åtgärdar jag det!
  12. http://www.ngk.se/templates/ngkVehicle.aspx?id=111
  13. Mr_Moore

    Evinrude

    Höll på lite med motorn igår, en Ev. 50 hp VRO från -91. Där finns en sladd som är isärdragen, går till VRO pumpen. Men där under fanns också en 3 polig kontakt som var isärdragen. Någon som vet vad den är till för. Motorn fungerade ju fint förra året Men lite nyfiken blir man
×
×
  • Skapa nytt...