-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm lotten418
-
Placering
Kadett
-
Ha bara inte på för stora stövlar!!! Trillade i en gång med huvudet före och fötterna efter. Innan jag fick ut luften ur stövlarna var det lite besvärligt att röra sig - specielt med mina 46-or (de kanske skall registreras och beskattas också.....) Vill även passa på att påpeka att alla ni som använder uppblåsbara flytvästar - se till att serva och kolla västen. Det är inte så roligt att trilla i och upptäcka att västen inte blåser upp sig. /Jim Har alltid på flytväst under gång på sjön.
-
Intressant.... Nyfiken på hur många som håller på rätt sida när man går ut och in ur en hamn. Var in om Gottskär i somras och kunde glatt konstatera att det rådde mer eller mindre anarki när all skulle in i hamnen på kvällen. En stackars dansk segelbåt med motorhaveri försökte segla in men hamnade till sist så långt ut att hon gick på grund. Om det var osäkerhet eller pga kaoset i hamninloppet vet jag inte.... Här i Öresund har till och med KBV haffat båtägare som kört fel i farledsseparationen vid Falsterbo. Skall manut i farleden så får man väl anpassa sitt seglande därefter. /Jim
-
Tog upp båten i helgen och retar mig så in i bomben...... Man skulle vara ute och segla istället för att hålla på att byta bordgenomföringar. /Jim
-
Vi hade en hel del Monark 700 med sista gångerna jag seglade Själland runt. De seglar bra, ser snygga ut förmodligen en bra båt. Jag skulle kunna tänka mig en sådan. /Jim
-
Hade du inga problem med temperaturen? Epoxi behöver ju normalt lite högre temperatur än polyester. Det känns lite fel att göra ett sådant jobb på hösten då båten förmodligen inte är riktigt torr och på våren brukar inte genomsnitts temperaturen vara speciellt hög. /Jim
-
Hej Björn, jag har använt helt vanlig maskeringstejp. Det funkar utmärkt. Behöver du lite tjockare så finns det foamtejper men jag vet inte hur de fungerar. Jag har en kämnsla av att de kan smeta ut sig och klibba. /Jim
-
Jo, du har helt rätt. Problemet är inte så stort, men det kan vara bra att tänka på, att inte tömma tanken under motorgång. Jag har tidigare bara haft utombordare och porta-potti så inombordare och WC är ju en helt ny erfarenhet. Skall villigt erkänna att jag förmodligen inte hade kommit på tanken om min båtgranne inte hade sagt något. /Jim
-
Hmmm..det låter vettigt.... Du tror inte man får urinal korrosion då.... Nog skämtat - ett seriöst svar hade varit trevligt. /Jim
-
Hej. är det en träbåt eller plastbåt? Bå träbåtar är det inte helt ovanligt att ddurken inte riktigt ligger ordentligt mot reglarna. Alternativt så gnider durk kanten mot något. I vår gamle Folkbåt kunde durkarna ändra form under säsongen. På våren var det glipor mellan dem - på hösten gick de knappt att få ut för att de vuxit. I en plast båt är problemet formodligen detsamma - durken ligger inte helt plant mot kanten. Prova med att tepa upplagsytan och se om knarrandet försvinner. Det funkade i vår nya båt av plast. /Jim
-
Skulle vilja ha lite synpunkter på följande problem: Kylvattenintag till motorn och utlopp för septitank sitter på samma sida. Vänlig själ på bryggan har påpekat att det kan bli problem om man tömmer tanken samtidigt som man kör för motor. Rimligt....? /Jim
-
Det kanske skall sägas att både handpumpen och den elektriska länspumpen var kopplade till samma bordgenomföring med en y-koppling. Handpumpen har aldrig orsakat baksug, vilket däremot den elektriska gjorde. Vad som förvånade mig är hur fort kölsvinet fylldes. Oavsett måste väl den bästa lösningen vara att se till att man har så få genomföringar som möjligt under vattenlinjen. /Jim
-
Nej, jag trodde inte hellre att det var vanligt. Vi köpte Shipmanen nyligen och har väl inte riktigt hunnit att bekanta oss med alla egenheter. Tidigare båtar som jag har haft har (R 6:a & Folkbåt) har jag alltid sett till att utloppet från länspumpen legat så långt från vattenytan som möjligt.Slangen har sen haft en svanhals för att förhindra att vatten skulle komma in bakvägen. Shipmanen hade iofs också en svanhals men häverteffekten blev ändå så pass stor att den sög in vatten. Gasflaskan åker ut i vinter så då kan jag använda dräneringen från gasutrymmet (den ligger en bra bit över vattenlinjen) till länspumpen. Sen kan jag plasta igen det gamla utloppet och har ett hål mindre under vattenlinjen - sen är det bara 5 kvar. /Jim
-
Jag överraskades av ett lite udda problem härom dagen. Kölsvinet i men Shipman 28 var fullt med vatten. Dels hade det regnat mycket och ett par förargliga läckage hade släppt in en del vatten, jag hade själv slabbat med vatten inne i båten, trimrodret hade förmodligen läkt lite också - så det var ingen panik. Jag startade länspumpen och tömde kölsvinet. Gick sedan upp och beslog seglet. När jag kom ner igen så var kölsvinet nästan fullt igen! När jag stängde av pumpen så blev det ett baksug och då utloppet sitter under vattenlinjen så blev det en helt perfekt hävert som sög in vatten i båten. Har ni upplevt något liknande? /Jim