Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Sjopigg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sjopigg

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för ditt svar! När jag gjorde lumpen som fartygselektriker på isbrytare så pratades det om vikten att det var rätt varv och avgastemratur på de stora dieslar som satt i Atle för att få ut bästa verkningsgraden och mig veterligen så lider inte bensinmotorer samma probelm. Tänkte att mina körs med för lite belastning kring 2000rpm och det gör att avgastemraturen inte når upp till bästa förbrännin och problemet med det blir onödig förbrukning. Kanske är bättre att gå upp till 3000rpm. till ca. 16 knop. förbräningen blir bättre, kommer längre på samma tid och maskinerna får morra lite mer men frågan är förutom att man måste börja ta hänsyn till upphunna irriterade båtar och att man skapar stora svall så kanske man spar någon dl. per distans. Tungt med dagens dieselpris på 14 -15 kr. /A
  2. Fråga: Har två st. AQAD 40b-maskiner i min Fjord 1001, vid vilket varvtal kan man tänka sig det bästa förhållandet mellan avlagd sträcka och minsta förbrukning på en dieselmotor? Har hört att en diesel inte förbränner eller jobbar effektivt för än den kommer upp i varv typ 2800 - 3000 rpm. Oftast kör jag kring 8 - 9 knop ca. 2000 rpm. innan den börjar sätta ner aktern men det kanske inte är det mest ekonomiska läget i förhållande till sträcka och förbrukning. mvh /Anders
  3. Mina funderingar går åt samma håll som från era kommentarar, men det låter ju bra när man läser RVS inlägg på de som provat. Men det är nog en sån produkt som man måste Tro på efter som det inte väkar finnas någon vetenskapliga avhandling på produkten. Den är trots allt billigare än två nya snurror, men å andra sidan 10000:- kan man fylla andra hål med. //AndersK
  4. Är det någon som har erfarenhet av RVS Technology, har själv två gamla AQAD40A 155 hk. från -82 i båten, de fungerar bra men får en känsla av att de börjar bli lite trötta och därmed lite törstigare. Det skulle vara trist om deras lösning inte fungerar och maskinerna går sönder (inte biligt med två nya). Deras sats till mina motorer skulle hamna på ca. 10tkr. ink. olje och filterbyte. Det vore kul att höra om någon har provat eller har erfarenhet av detta. www.RVS.se Snart sommar.... //AndersK
×
×
  • Skapa nytt...