Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

oivi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oivi

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Peter :-) tomgång justerar du så här: Hitta luft-bypasskruven som står på varje förgasare tät vid fästebraketten mot insug/motorn. Dom har en fjäder og står nästan horisontalt ut mot vänster. Ok - medan motorn går lungt och fint på tomgång skruva in en omm gången till motorn tappar varvtal. Skruva så ut ungefär 1/8 varv. Gjör samma sak med förgasar nr två. Då har du en bas-inställning som funkar bra. Går motorn lungt och fint utan at sparka så är du i mål :-) Bästa hälsning Ola
  2. Hej :-) ok - jeg forsøker på ren norsk - si fra om det er ord som ikke er foståelige. Jeg har tømt flottørhuset i den øverste forgasseren, men ikke den nederste, fordi en del av bunnplaten i selve bunnplaten på nedre motordeksel stenger for. Derfor må den forgasseren tas av for å kunne tømme flotørhuset, og skal den nederste forgasseren bort, må jo den øverste ort først osv osv. Den øverste forgasseren har jeg altså tømt, og den virket ikke å være full av møkk. Så da tenker jeg at kanskje ikke den nederste forgasseren er full av vann / møkk heller? Kjølingen derimot, der fikk dine tips resultat med en gang. Bypass-ventilen var jammed av en gummibit/-pinne som gjorde at den stod i litt åpen posisjon konstant. Nå var cylinderblokka varm - så varm at jeg ikke kunne holde holde hånda trygt mot metallet - og det tyder på omlag 60gr C. Før var temperaturen kanskje under 20 gr C. Men, fortsatt klarer ikke motoren å gå på mellomgass. selv i fri (växel inte ikopplat) klarer den ikke gå særlig mange sekunder på halv gass før den stanser. Den starter lett på tomgang, men vil da ikke /klarer ikke ta gass på en stund. Jeg har ikke sjekket bensinpumpen og membran enda. Derimot har jeg kjøpt ny slange og pumpe komplett og det er helt tett utenfor motoren nå. det virker også å være tett på de to/tre gummislangene inne i motorhuset. Så jeg har en motor som har rett temperatur, og ikke lekker bensin nå. Men den klarer ikke gå på halv gass Tenningnen. Jeg vet faktisk ikke hvordan den justeres. Jeg skrudde stillskruen nærmest båten inn 2 omdr og låste med mutteren. Men det gav ingen synlige resultat. Takk igjen Beste hilsen Ola
  3. Hej - och tack för blixtsnabbt svar!! :-) Du har självklart helt rätt - jag har inte kollat omm denn går sur eller mager - så det kan gott vara at den är mager. Och vidare tror jag också att det handlar om bränsle och inte tändning i mitt fall.. Jag ska plokka i sär gasarna och hoppas det löser seg då Kylningen är jag osäker på - jag kan lägga händerna på toppen /sidan av övre cylindern och den er inte särskilt varm.. Till din punkt 3: tänker du på själva slangen från den yttre bensintanken? Den vet jag bestämt inte er tät - det kommer bensin ur den på alla klämkopplingar när jag handpumpar innan första start :-| Bästa hälsningar Ola
  4. Hej Jag har hatt min Yamaha 55AE troligen modell 80:a i två dygn - och har bytt tändstifer till B7HS och det blev lite bättre. Men - motoren går sådär lagom vid 80% gas - och skapligt på tomgång - men vid mellangas - typ sakta innom havner och så der - går den sur - ryker lite blått och rykker någon gång innan den stannar. Starta går på tomgång men den vill inte ta gas på et gott tag. Jag undrar på hur man justerar tändningen och om det också kan vara normaldysa på gasarna..? Mycket tacksam för all hjälp och goda tips/beskrivningar. Ola Vikland Norge
  5. Hej Rikard, Har samma problem som du beskriver. Bra om du eller nån annan kunde beskriva exakt hur man endrar tändningen? Läste nånstans att man borde använda varmare tändstifter.. Vill typ B7HS (NGK) fungera? mina B8HS är alltid fuktiga och brinner inte rent/torra .. Mycket tacksam för svar och hjälp. Ola Vikland - Norge
×
×
  • Skapa nytt...