Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

hillis66

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hillis66

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack för hjälpen, hittade en väldigt liten justerskruv på hondelen, problemet löst! / Johan
  2. Hej Har haft en Birdie 24 i två säsonger. Mitt exemplar hade utombordare och rullgenua. Båten är en mycket trivsam seglare och får snabbt fart - min känsla och erfarenhet är också att båten är slutstyv och tålig. Vi seglade båten tämligen bekymmersfritt upp till vindar som 12 - 14 m/s. Vi var nästan alltid 2 vuxna ombord och ute 2-3 veckor och vi hade inga problem att få plats men rufflivet blir lite trångt och spartanskt. Båtens förtjänster finns främst gällande seglingen och att båttypen ser ut som riktig segelbåt... Kolla gärna fönsterstatus och roderinfästningen. Lycka till! // Johan
  3. Hej På vår nyinköpta Mamba 31:a så är knapplåsen till några skåp uttjänta i den meningen att de vid lutning/kryss öppnar sig och grejor ramlar ut. Konstruktionen är genomgående att en handel sitter i luckan och hondelen i stommen. Finns det någon som försökt sig på att renovera/fixa felet med befintliga beslag utan att byta oc hur då? //Johan
  4. Hej! Efter att ha släpat runt med en 2,5 meters jolle i 2-3 veckor och testat längden på draglinan så har jag blivit lite fundersam på hur lång släplinan ska vara. 4-5 meter funkar generellt bäst, men vid läns så tror jag längre lina sänker farten mindre och kortare lina vid kryss, vad har ni för erfarenheter? /JH
  5. Hej! Jag har dels en en genacker och en felsydd stor genua som jag inte behöver till vår 29-fotare. Båda seglen är i mycket bra skick, hur mycket kan de vara värda? Jag har en spekulant, men hur vad kan vara ett rimligt pris? /JH
  6. Fixat, stängda kranar i 2 minuter, sedan bara vv-kranen öppen o vv-beredaren fylldes, 1 min senare fungerade rubbet! /Jh
  7. Tack för tipsen, testar i morgon! /JH
  8. Hej! Har sjösatt, mastat och fixat det mesta med segelbåten jag köpte sent i höstas och nästan allt har funkat utmärkt bra . Ett bekymmer återstår, jag har tryckvatten både fr sjö och färskvatten med två olika pumpar. Färskvattenpumpen låter men det kommer inget vatten, har också en vv-beredare på ca 20l. Har kört pumpen ca 1 minut utan resultat. Provade att stänga alla kranar och körde ca 30 sek utan resultat...sedan 30 sek med bara vv-kranen öppen, tänkte att den den då fyller och bygger upp trycket etc, utan resultat. Jag blev sen lite orolig att man bränner pumpen om det inte händer något. Det kommer fram vatten till pumpen och jag kan inte se några veck eller stop från pumpen till tappkranen. Båten har stått inomhus under vintern så inget har fryst sönder. 1) Hur länge kan/bör man köra pumpen så att trycket býggs upp och vattnet flödar...? 2) Kan man ha sönder pumpen om den på något vis går torrt? Kom gärna med smarta ideér & tips! /JH
  9. Hej! Är det någon som har sytt eller konstruerat bomtält/supstuga till en Mamba 29? Funderar på att byta sprayhooden och kanske samtidigt fixa detta. /JH
  10. Du skriver att du ska segla, det finns eg två vägar att välja. Antingen genom/via Strängnäs och Mariefred eller farleden under Hjulstabron. Strängnäsrutten är lite närmare men, min uppfattning, mer beroende och känslig för broöppning (2st) väder och vindriktning. Med rätt vind så tycker jag Hjulstarutten är både snabbare och trevligare segling och bara 1 broöppning. Det finns ett flertal bra klubbholmar och naturhamnar oavsett vilken rutt du väljer. Mariefred är trevligt men skvalpigt med fel vind. // Jh
  11. Tack för tipsen! Vad tror ni om att använda parafinolja? Samma sort som man kan olja in köksbänkar och liknande med, hörde av en kille nere på marinan som hade haft det förra året - funkade bra, billigare oxå.../JH
  12. hillis66

    Olja & teak?!

    Hej! Köpte en beg segelbåt senhösten 2009, f d ägaren hade smörjt teaken på tofterna i sitttbrunn samt däcksdelar vid sittbrunnen med en dyr teakolja. Det var/är snyggt etc men mina funderingar är; - Kvalitén på oljan, Biltemas kinaolja i förhållande till marina teakoljor, någon som har erfarenheter att dela med sig? - Jag har haft båt i drygt 15 år, men inte med yttre teak - olja eller inte? Snyggt med olja men praktiskt med ooljat - om det har oljats tidigare, kan man bara sluta utan att teaken går sönder? Finns/fanns det teak som kräver oljebehandling och som kan förfalla snabbt utan oljebehandling? /JH
  13. Hej! Jag har just gjort den resa som du håller på med . Kikade runt med fru och barn på marinor och en drös med privata båtar, väldigt mycket handlar om underhåll och hur pass väl föregående ägare skött om båten. Vi fastnade efterhand för en modell/planlösning som vi sedan processade fram med andra variabler som pris, motor, seglingsegenskaper, känsla för båten mm mm. Ta tid och spana runt! Vi valde till sist en toppenfin Mamba 29 med ny motor lite lyx som tryckvatten, varmavatten, vattenburen värme mm. En aspekt att väga in är hur pass lätt det är att sälja båten, andrahansvärdet kan vara viktigt om man vill byta upp/ner sig beroende på omständigheter. Lycka till! /J
  14. Använde min 520s ca 150t förra säsongen och 10t i år, hitintills utan problem. Bara att reklamera, MEN strömtillförseln är ju viktig... Tror inte jag drabbats av nåt större eller återkommande spänningsfall (saknar instrument) el likn - har inte hört att Garmin skulle vara känsliga - nån annan som vet? /Jh
×
×
  • Skapa nytt...