Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

cyberknutte

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cyberknutte

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har en D6/DPH installation från 2006. Förra ägaren bytte hela drevet 2017 efter att det gamla skurit, så alla slangar o.s.v. är utbytta. Problemet är att drevet sjunker under gång. Om jag börjar i läge 0 så är det på -6 efter 5-10 minuter. Ingen synlig olja varken inne eller ute, och oljenivån är ok, har aldrig behövt fylla på. Allt tycks tyda på att ventilblocket är dåligt. Problemet är att det inte går att köpa ett nytt ventilblock separat utan man åker på att köpa en komplett pump för 10500 kr. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744790-44-6267.aspx Vågar man spara 4500 kr på att köpa den här istället? https://www.ebay.co.uk/itm/261731532920 Någon som har några tips och tricks för hur man enklast byter pumpen? // Andreas
  2. Är detta rätt produkt? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batunderhall/batvard/batrengoring-550178/
  3. Måste man köra runt blandningen så länge? Kan man inte bara köra motorn tills man ser att det kommer glykolblandning från drevet och sedan stänga av?
  4. Tog upp båten igår och även om botten var fin, inga sjötulpaner, så var ju drevet ingen rolig syn. Vilken är den bästa metoden för att få det rent och fint igen utan att man riskerar att skada ytan? Har aldrig haft drev tidigare, förra båten hade axel och då slapp man ju sådant här... // Andreas
  5. Halloj, Ungarna har nu blivit så stora så lilljollen med 3,5hk blev alldeles för tråkig att köra med, så nu är den såld och jakten på en ny har börjat. Kraven är att den skall gå att dra vattenskidor med. Jag vet att det är långtifrån optimalt att ha en liten jolle som dragbåt, men det blir iallafall roligare än ingenting. Enligt videon nedan så verkar man ju kunna ha kul redan med en 15hk. Tacksam för alla tips kring vad man skall köpa eller undvika att köpa.
  6. Halloj, Har precis blivit med ny båt och i den sitter det en originalmonterad Raymarine C80 som jag tänkte ersätta med något modernare och då vill jag gärna även få in motordata från den VP D6 som sitter i båten. Båt och motor är från 2007. Jag har haft Garmin på mina tidigare båtar, och har trivts med det, men om det funkar lika bra eller bättre med andra fabrikat så kan jag tänka mig att byta. Hade en Garmin 720 tidigare som jag gillade och skulle vilja ha något liknande igen och helst något som passar där C80:n sitter monterad. Tar tacksamt emot förslag på ny plotter. Såg att Volvo har någon ny manick för detta, är Easy Connect vägen att gå? // Andreas
  7. Jag är nybörjare på den här båttypen (har bara haft liten styrpulpa tidigare) och jag känner tyvärr inte någon som har en liknande båt som kan hjälpa till. Jag har läst igenom VP:s manual. https://www.dropbox.com/s/9jgh4kvqyz5uas8/TAMD31P.pdf Sidan 41. Tyvärr säger den inte så mycket om hur man skall bära sig åt i just en Numbus 2600. Motorn sitter ju jäkligt knöligt till... Mycket tacksam om någon vänlig själ kan skriva några förklarande rader. // Andreas
  8. Jag satt och kollade på en karta över norra Kanada och kom då att tänka på att jag för något/några år sedan läste om ett par som skulle åka motorbåt!!! från Sverige till Stilla Havet och rutten skulle norr om Kanada. Är det någon som vet mer om detta? Det borde ju nästan finnas en websajt om projektet? De detaljer jag kommer ihåg från reportaget var att den specialdesignade båten höll på att byggas i aluminium på något varv i baltikum. Båten skulle ha Volvo Penta dieslar med IPS drev. Det var ett par i 50-60 års åldern som skulle genomföra detta. Gubben hade tjänat ihop pengar som tapetdesigner tror jag. // Andreas
  9. Hur är denna motor egentligen? Servad by the book. Skall man hålla sig undan eller är det ett bra köp? // Andreas
  10. 2 st AQAD41B med drev. 135 000 kr / st. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_AD41b_med_drev_22786852.htm // Andreas
  11. Tackar! Jag har ju två mekaniker i familjen så vi försöker nog göra det själv... // Andreas
  12. Jag har letat igenom hela manualen från pärm till pärm men hittar inget om impeller. Finns det ingen impeller på denna? Det måste det väl göra? Måste man lämna in den på verkstad för att få bytt impellern? Hur ofta behöver man byta impeller? Min är från 2003 och har gått 170h. Mvh, Andreas
  13. Jag är också intresserad av Coronet 32 OF eller någon variant. Prisbilden verkar dock vara lite skev tycker jag. Fråga: Hur mycket är en 32 OF i fint skick men utan motorer värd ? Värdet på 2 * AQ170 med drev är väl ganska symboliskt jämfört med värdet på 2 * AD41 med drev eller är jag helt ute cycklar? Om man då jämför priserna på blocket så framstår ju de billigaste objekten med AD41 som väldigt prisvärda jämfört med de som har AQ170... // Andreas
  14. Hej, Är det någon som vet vad det är för bottenvinkel på gamla XXL och på nuvarande Magnum? // Andreas
×
×
  • Skapa nytt...