-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm _Micke_
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. Ska ner och testa med 2 hål höjning. Meddelar resultat. Senast ändrad av _Micke_ | 02 juni 2008 | 13:36
-
Tack för svaren. Ska testa att hissa den 1 hål. Borde i teorin också dra lite mindre bensin. lite mer fart är aldrig fel.
-
Hej båtvänner! Ska iväg och sjösätta snart och har läst här på forumet att atikavitationsplattan ska vara i samma höjd som kölen. Hur tycker ni att det ser ut? Kommer jag märka någon skillnad om jag hissar motorn. Båten är en HR 465 med 60HK. Toppfart nu med gps 31 knop. (nyvaxad:)
-
Hej. Tror att 28knop för en HR465,50hk är som det ska. Har samma båt men med en 60hk mercury 2-takt -06. Tror inte att den går snabbare än, strax över 30knop. Varvar 5700 med 2 i båten. Men vad vet jag, rek max varv ska ju ligga på 5000-5500, så jag övervarvar ju lite. Ska ut och kolla med GPSen i dag..
-
Hej nu börjar det bli vårvärme och båten står på gården. Undrar bara hur du förseglar en vaxad yta som??? Vilken produkt? Som amatör har jag Tvättat,maskinpolerat och vaxat bil och båt. Men aldrig förseglat en vaxad yta.
-
Och glömde svaret på din fråga. Inga problem att åka en hel familj i båten. Tvekade även jag före köp, om båten var förliten för oss fyra. Men det var inga problem alls. En bra båt att ta sig fram till badstranden.
- 14 svar
-
- 1
-
Blåser det lite vågor och man kör lite för fort kan den om den är nertrimmad i fören vara ganska farlig. När den hoppar från ena vågen o landar i nästa kan den pga. sin smala o V-formade FÖR kasta väldigt tvära kast (gäller att ha dödmansgreppet på) Detta kan reduceras med minskad fart o upptrimmad båt (båten gungar dock mer med upptrimmad för i vågor) Vist jag kan hålla med dig. Men nu talar vi om en båt på 4.65m Och farter över 30knop. Ligger man i 20-25knop är det inga problem. V-formen har ju både för och nackdelar. Den skär ju vågorna bättre i lägre farter. Motoralternativet på 40hk är nog på gränsen tycker jag. Vill ni åka hela familjen utan att höra motorn på maxvarv hela tiden, tror jag 50-60hk är bättre. Ni som funderar på denna båt. Kan ju höra med återförsäljaren om ni kan få ett bra pris med teaklaminat durken, att ni får lite snyggare instrument panel på köpet som bonus . Dynpaketet blir det nog för mig nästa år.
-
Jag har en hr465 med 60hk. Skriv vilka funderingar du har. En stadig båt för sin längd tycker jag.
-
Det vore roligt ifall fler sjömän på forumet, ville dela med sig av sina kunskaper
-
Hittade precis Castrol Outboard 2T Densitet @ 20º C 0.895 Viskositet @ 40º C, mm²/s 38.5 Viskositet @ 100ºC, mm²/s 6.7 Viskositets Index 130 Flampunkt (sluten) º C 108 Lägsta flyttemperatur º C -36 Sulfat Aska ppm 40
-
OKQ8 Marin Bio TT som är en helsyntetisk (Miljö olja) har en mycket högre flampunkt, 112 grader. Och Shell Nautilus Biodegradable Outboard har en flampunkt på 110 grader Förmodar att bio oljorna överlag, har högre flampunkt.
-
Man bör nog sträva efter så låg flampunkt som möjligt. (En del inlägg här, har även hävdat att motorerna går bättre). Har aldrig hört något om att högre flampunkt smörjer bättre. Därimot slipper man sot och avlagringar om man använder en olja med låg flampunkt. Rätta mig om jag har fel.
-
Har sett att det varit frågor om oljor för 2-taktare, och flampunkter. Volvoline Outboard 65 grader Statoil Aqvaway 78 grader OKQ8 Marine TT 84 grader Shell Natilus Premium Outboard 102 grader Och det är dom vanliga miniralbaserade oljorna. Inte (miljö oljorna) Är nog mer än bara flampunkten som är vilktig, men det är ganska stor skillnad!!!