Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

colony

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om colony

  • Placering
    Kadett
  1. En grej till, var att när jag körde båten på fullgas ca3600 varv (ska den inte upp mer?) det såg lite ut... båten ska göra ca 37 knop och mätaren är trasig men jag kände att den gjorde inte mer än 20-25 knop kan detta vara att toppockspacningen är kass även ventilkåpspackningen är som slem. Har nu kollat impellern den är hel och fin så nu skall motorn ut för observation.. Har ni mer tips hur jag ska gå till väga med mitt problem så hojta gärna till. / Mvh Mikael
  2. Hej! Det stämmer bra det du säger, motorn skall riktas in mot skölden och drevet så att den sitter rakt. Kan bli mkt tråkigt annars! Prata med en båtmek, man skall ha spec verktyg till detta. Mvh/Micke
  3. Hej! Det är sjövattenkylning på båten (saltvatten) och har kokat termostaten den öppnar vid 62 grader som den skall. Toppackningen har läckt sen jag köpte den så det är inget som inträffat när motorn kokade. Hur kollar man att toppen inte är skev osv? ska kolla impellern imorgon och hoppas till gud att det är den som ställt till det. någon som har mer förslag till mig hojta gärna till isåfall! Mvh/micke
  4. Köpte båten förra hösten och den gick ca 20min, första turen i sommras sen har det inte blivit mer pga. motorn kokade och den grövre kylarslangen vid termostathuset sprack av trycket på vattnet (antagligen) det var en frisk slang i övrigt! topplockspackningen läcker i bakkant.. någon som har en aning om varför motorn gick i kok? köpte ny slang (600 kr) och startade båten med ny slang och utan tempmätare pga att den gick sönder när motorn kokade.. den stunden jag hade på båten så blev den riktig varm och slangarna var varma som attans.. Kan det vara så enkelt att den läckande topppackningen och äventuellt söndrig impeller kan orsaka kok och spräcka kylarslangen? ska nu lyfta ur motorn ur båten och skruva ner lite.. nått specefikt man skall kolla på när man ändå har ur motorn.. limporna knän osv hur vet man att dom är friska?
  5. Någon som har handbok till alfa one från -89 ?? sopm kan skicka till mig? Skall kolla impellern är det bara dom 5 muttrarna som ska bort på drevet eller är det mer? öppen för tips hur jag ska bära mig åt för att kolla imoellern? mvh/micke
  6. Har en Mercruiser 3.0 från 1989 som inte startar och det är massor med problem osv som jag håller på att lösa, så jag kan få igång den och köra runt glykolblandningen.. problemet nu är att det är kallt om nätterna och fryser på.. jag måste ha ur sjövattnet ut motorn! jag vet att det sitter en avtappnings plug/skruv någonstanns med var?!? eller har ni något annat tips så hojta till! Mvh/micke
  7. Har en Mercruiser 3.0 från 1989 som inte startar och det är massor med problem osv som jag håller på att lösa, så jag kan få igång den och köra runt glykolblandningen.. problemet nu är att det är kallt om nätterna och fryser på.. jag måste ha ur sjövattnet ut motorn! jag vet att det sitter en avtappnings plug/skruv någonstanns med var?!? eller har ni något annat tips så hojta till! Mvh/micke
×
×
  • Skapa nytt...