-
Innehålls Antal
46 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Patriq
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Hade samma erfarenheter med Yamaha F80 och F100 i mina tidigare båtar, och det vibrerade mest precis i de varven jag skulle ha velat använda mest, lite ovanför planingströskeln. Det är helt enkelt en kostnadsfråga för tillverkaren hur mycket de tolererar vibrationer. Med byte av propell kan man justera litet i vilken hastighet de kommer, men inte allt för mycket. Resonansvarvtalen är modellspecifika på både båt och motor, så en viss motor kan passa bättre med en båt än en annan. Tilläggas kan att enligt mina erfarenheter vibrerar Hondas motorer betydligt mindre än t ex Yamaha.
-
Hej! Välj utan tvekan AMT:n, jag hade tre Yamarin 56SC innan jag gav upp pga. dålig kvalitet (se mina tidigare inlägg).
-
Hej! Den lilla fenen på motorn är till för att finjustera motorn så att den inte drar åt något håll pga propellerns rotationsriktning. Den ska du inte röra om båten annars går rakt. Alla båtar som jag har haft har tendensen att luta mot vinden. Pga propellerns rotationsriktning lutar alla båtar mera åt vänster. Så är det bara. Lutar den verkligen så mycket att du måste stanna? Patriq
-
Jo visst har det varit lågt förut också, men nu kom jag där med min nya fina båt och hittade en alldeles ny sten på väg till sommarstugan... Jäklar också!
-
Hej! Helt 100 kan väl ingen vara, men för ett par år sedan hade jag ännu en trecylindrig Yamaha 30 årsmodell -88 (vill jag minnas), och såg då på en ny likadan hos en återförsäljare, och den var fortfarande åtminstone utåt exakt likadan! Måste ha varit en pålitlig modell som de inte ändrat någonting på... Det var väl dessa motorer som Yamaha byggde upp sitt rykte med, dagens motorer kommer inte att hålla lika länge. Lycka till!
-
Hej! Varför vill du inte ha kartor i den? Har själv en Garmin GPSMap 60CS, och det är just kartfunktionen som gör den så bra! Har både topografisk terrängkarta och bluechart till den. Enda bristen är väl det vanliga som med alla handburna GPS:ar, den lilla skärmen blir svårläst i högre hastigheter, men upp till ca 20-25 knop går det bra, beroende på skalan du kör med. Man kan dock koppla upp den till en laptop och ha den som skärm istället, dock kanske inte i en öppen båt. Rekommenderar starkt att välja en som stöder kartor, även om du inte skulle köpa dem direkt. Lycka till!
-
Hej! Om du väljer att köpa fabriksmonterat köljärn till en Yamarin 56 så består det av ett ca 2 cm brett rostfritt plattjärn i två delar, som är skruvat med ca 30 cm avstånd mellan skruvarna. I fören når det upp lite över vattenlinjen. Sen har de kletat sikaflex lite hur som helst i fogarna. Om du vill ha det bra gjort, och vill vara säker på att det inte läcker in vatten i skruvhålen, montera det själv. Lycka till! Senast ändrad av Patriq | 22 februari 2008 | 07:34
-
Hej! Båten ser ut att vara en Buster från Finland, tippar på tidigt 80-tal. Modellen kan du söka bland alla Bustermodeller genom tiderna bakom linken. http://www.buster.fi/?id=676 Lycka till! Senast ändrad av Patriq | 19 februari 2008 | 12:12
-
Hej! Jag köpte en Garmin 420s från Kanada för ett par veckor sedan, och är jättenöjd! Att köra med delad skärm gör ju som sagt lätt kartan för liten, men du behöver inte köra med delad skärm för att se djupet samtidigt, utan det visas i nedre hörnet som siffra också i kartbilden. Lycka till!
-
Hej! Har en 90 VTEC på min AMT 185 BR, som jag tog i bruk för ca. en månad sedan, har kört den 11 timmar nu. Åtminstone i Finland så uppdaterar de en styrbox till insprutningen, eftersom de har en tendens att knycka lite vid vissa varvtal. Detta beror enligt Honda på att bensinen i Finland innehåller mer alkohol än normalt, så blandningen blir ibland för mager. Vet ej om detta gäller Sverige också. Förutom detta så går den synnerligen fint, och går t ex tystare och vibrerar mindre än Yamaha F80/100. Den är även lättare och har dubbelt så lång garanti (4 år). Enligt följande artikel har motorn 97 hk på riktigt, och enligt mina egna erfarenherer så kan det väl stämma. Lycka till med nya motorn! http://www.boats.com/news-reviews/article/the-outboard-expert-deep-inside-hondas-new-bf90
-
Hej! 150N betyder att västens lyftkraft är 150 Newton, dvs ungefär 15 kg. Det är beräknat att detta är vad som behövs för att hålla en människa flytande. Många kvinnor t ex flyter ju i stilla vatten utan någonting, så det behövs inte så mycket. Håller dock med att traditionella flytvästars märkning med användarens max vikt är lättare att förstå.
-
Än är väl inte säsongen över?!!! ;-) För några år sedan körde jag båt ännu i mitten av december, och sen snöskoter på isen redan före nyår!
-
Hej! Jag har inte kört en AMT 200, men även i 185 BR:n är ljudet annorlunda än i Yamarinen. Vet inte om det beror på skum eller något annat, men spricker den inte så struntar jag faktiskt i ljudet :-D
-
Ja, absolut. Det är nog mycket tack vare AMT som Yamarin har så bra rykte idag. När det samarbetet tog slut för ett par år sedan, blev de på Yamarin tvungna att hitta nya underleverantörer, och det tar väl sin tid för dem att lära sig bygga bra båtar. Enligt AMT:s egen berättelse gav Yamarin dem inte mycket tid för att göra kvalitet, utan det var kvantitet som räknades. Du kan pusta ut nu, Yammi, för här kommer listan på leverantörer och modeller som de tillverkar åt Yamarin (enligt Yamarins brochyr 2007): Fenix Marin: 42, 44, 46, 47, 50, 56, 59 CC/DC/HT Finn-Marin: 58, 64 DC, 59 HT Seliö Boats: 59 HT/C, 62 CC, 64 DC, 76 DC Saint Boats: 62 WA, 64 DC, 74 C Esmarin: 53 Senast ändrad av Patriq | 01 oktober 2007 | 18:23
-
Ja, jag har en brochyr där det står vem som gör vilka Yamarin-modeller. Återkommer snarast med denna information. Det var alltså Fenix Marin som jag hade problem med. Man kan lätt kolla det på båtens tillverkningsnummer, då börjar det med FI-FNX...