Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

landstedt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om landstedt

  • Placering
    Kadett
  1. Om vi säger så här: idag har vi bytt Bränslepumpen och kondningen och efter att vi har bytt kondningen gick den bättre på tomgånen när den var kall, men motorn dog när vi drog av på gasen till tomgång(obs vi drog av gasen jättesakta). Den var lättare nu att starta! Kan det bli ånglås även om allt från bränslerören till insugen är kall,för det är dem under körning!! Motorn går hur bra som hälst när man ger full gas och ligger på alla varv förutom tomgång när den är varm!
  2. jag sa ju tidigare lite om soppa pumpen och ledningar, här kommer lite mer filosofering: Det sk vaporlock skapas ju av värme och lågt tryck i bränsle systemet!,och eftersom det är högre tryck i systemet under körrning, bildas inte vaporlock och när man drar ner till tomgång så blir det mindre tryck i bränslesystemet och då kan vapor lock bildas pg.a lågt tryck och värme?? har jag rätt i den teorin??
  3. men borde inte vapor lock vara orsakat av hög temperatur i bränsleledningarna och i bränslepumpen, då borde det igentligen vara för att motorn är varm och pumpen sitter nära motorn. och då borde motorn påverkas tidigare? Och det här med tjock förgasarfots packning, är det brara för att förgasaren inte ska bli varm från insugsrören, och på såvis inte bilda ett vaporlock i koppen? Men varför påverkas inte motorn av vaporlocket när den går på högvarv?,är det för att det nya flytande bränslet kondenserar vaporlocket tills man går ner på tomgång och det inte finns tillräckligt med kall soppa för att kondensera vaporlocket och det sugs in i motorn eller dyl.
  4. Så ni menar att om jag/farsan köper en tjock eller dubbla förgasrarfots packningar kommer den inte att dö när man drar av till tomgång efter ha kört ett tag?? Ovavsett så är jag väldigt tacksam för alla svar jag fått men tar gärna emot fler!! Mvh Jocke
  5. Motor: volvo penta b30, 30 år gammal, färskvatten kyld, bensin. Nu när båten är i så har ett problem uppkommit, när man har kört ett tag och drar av gasen till tomgång så dör den. Efter det är den hur svårstartad som helst och när man väl får igång den får man hålla varvet uppe, för att sedan tokslänga i växel, om man har otur hinner den dö igen. För att få igång den efter att den har dött måste pumpa som f*n med gasen för att den ska börja starta. Att starta motorn när den har legat vid sin platts går alldeles utmärkt, utan problemet uppstår när man har varit ute och kört, man behöver inte ha kört långt alls, max 7-10 min. Det som har gjorts för att försöka åtgärda problemet: Nytt soppafilter 3st 50l tankar totalt 3st 0.5l k-sprit rengjort förgasarna ställt brytarspetsen kollat så den går på alla cylindrar Så snälla hjälp oss att hitta vad problemet är! Ps(ursäkta för min dåliga stavning, 16 år:P,skriver åt min far då han e så rasande nu på båten)Ds
×
×
  • Skapa nytt...