Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

Noboat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Noboat

  • Placering
    Löjtnant
  1. Guestsson: Tackar så långt. Har inte utrustning riktigt för att söka elfel. Hur bör jag söka ev bränslefel?
  2. Mest bekymmer för stunden. Gäller en 40 hk tvåtaktare av -97 års modell. Magnum. Startar ua. Jämn tomgång. Vid belastning så känns den lite trött, får inte upp båten i plan på samma vis som i fjol.EXTREM bränsleförbrukning. Inga symptom vid gaspådrag utn belastning Inget bränsleläckage synligt. Konsulterat tre marinor med minst lite olika svar, bla inkluderande fel på CDI. Komptestat ikväll , ligger ganska jämnt runt 8. Stift bytat, filter samt impeller bytat i samband med service. Tacksam för synpunkter
  3. Påminner mycket om Askeladden Angler , även känd som Askeladden Trolling. Googla på det. Lite stompigt skrov. Bra fribord och god sjövärdighet. Priset svårare att svara på . Sålde Angler för 2 år sedan för ca 60 tkr
  4. RE: rätt så Kapten. Men med tanke på att skrovet är för mig helt okänt så tar jag tacksamt emot ALLA synpunkter
  5. Noboat

    Bra köp ?

    Har sålt gamla båten som var en Askeladden Angler. Inget fel på den , men en storlek för liten. http://www.blocket.se/skaraborg/Scantic_580_med_Yamaha_50_hk_4_takt_24832376.htm?ca=23_13&w=3 Verkar vettig i pris. Skrovet är för mig helt okänt och inte står det mycket på nätet heller. Verkar vara vettigt inredd. Dock undrar jag om vad ni tror om bestyckningen; 50 hk ,fyrtakt. Motorn är dessutom 10 år gammal med oklar servicehistorik. Goda som dåliga råd emottages.
  6. Rätt så . Beslag handlar om att binda till påstådda brottet. Förverkande dvs att du inte får utrustningen åter skall ställas i relation till gärningens sraffvärde.
  7. Det fanns visst en gud. Nu har jag plågat motorstackarn ganska rejält. Ingen summer höres. Skönt ! N får väl fisken se upp!!
  8. Äntligen ! Då vi satsade på att det var ett termostatfel så har jag under hela juli väntat på reservdelar. Idag har vi bytat termostat och givare till den. Vid test vid bryggan så larmar den inte längre. Verkar som om problemet är löst. Heder åt verkstan som debiterar för materialet men inte tiden då de visste om problemet och trodde att det var löst. Återstår bara att testa i skarpt läge och se om vi verkligen har löst problemet, men det verkar onekligen lovande. Återkommer med rapport.
  9. Mekanikern har testat av motorn och han är säker på att det är ett vanligt termostatfel. Vi börjar väl med att byta den, så får vi se
  10. Re : Wanmar. Tack är nog dags att byta mpeller om inte för att eliminera felkälla. Lite härsken på verkstan trots allt eftersom jag bad dem specifikt om att byta impeller , men de avstod då de bedömde att den inte var sliten och att åtgärden var onödig. Hoppas iofs att det trots allt är impeller eftersom det både verkar billgare och enklare. Re: Henrik. Vad skall jag dra ur lite mer specifikt ? För mig är motorer underbara men mystiska ting. Kan väl identifiera förgasare, tändkablar och stift, men inte så värst mycket mer. När det gäller varningssignalen så är det enligt instruktionsboken tecken på antingen överhettning eller lågt oljetryck, men som jag uppfattar det samma signal. Om oljetrycket är för lågt så skall väl detta också åtgärdas ?
  11. I slutet av förra säsomgen fick jag problem med att varningssignalen ljöd vid tomgång. Trodde jag hade löst problemet, men tyvärr ... Signalen kommer efter körning då motorn ligger i tomgång. Skvallerstråle finns , bra flöde och tempen på vattnet är varm, men inte het. Då signalen ljöd stängde jag av motorn snabbt. Det vatten som kommer efter motoravstängning var hett. En kort stund senare ( 1-2 min) startar jag motor igen och tempen på vattnet svalt. Till saken hör att motorn är nyss servad. Verkstaden informerad om problemet som var förra säsomgen. De uppger att det vid körning med muff inte uppkommit ngt problem samt att impeller såg ok ut. Har nu kört ca 3 -4 h efter service varav ca 2 i trollinghastighet ( 2knop). Inga problem alls under färd ( än så länge), enbart vid tomgång. Motorn är en 50 kh Mercury av -98 års modell. Känns klart olustigt att inte kunna lita på motorn. Mycket tacksam för uppslag som hjälper problemet Senast ändrad av Noboat | 19 juni 2009 | 00:05 Senast ändrad av Noboat | 19 juni 2009 | 00:06
  12. Vi som sportfiskar gör fel , men bara lite. Alla andra gör ju så mycket mera fel och därför är det ok att vi gör bara lite fel. Och alla som skall se till att reglerna efterlevs är säkert bara ute för att jäklas med mig för jag vet ju ändå bäst. Därför kan jag göra som jag vill.
  13. Ibland verkar det vara synonymt med uppför = utför.
  14. Du har helt rätt Ringhede, men efter att ha sysslat med tillsynen i ett antal år så kan jag inte låta bli att förundras. Vi som sportfiskar gör fel , men bara lite. Alla andra gör ju så mycket mera fel och därför är det ok att vi gör bara lite fel. Resonemanget har jag hört ganska många gånger och det underlättar inte när vi som sportfiskare försöker att flytta fram våra positioner gällande fredningstider, fredningsområde etc.
×
×
  • Skapa nytt...