Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

MrPelle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MrPelle

  • Placering
    Kadett
  1. Bytte topplockspackning tog av motorblocket och bytte packning där. Körde den idag och den kyler inte mycket = tokhet och den ryker. Lägger ner och köper en 4-taktare till våren. Pentan ska jag använda som utfyllnad i trädgården nästa sommar vid dränering. Klart slut....
  2. Någon som kan hur mycket moment man ska dra bultarna till topplocket med? Ska man efterdra när motorn körts varm?
  3. Dags att göra ett renoveringsryck igen men motorn. Har plockat isär den och så här ser det ut: Packboxen mot vevaxeln ser okej ut (kan vara trasig men den ser hel ut och packningarna verkar fina). Packningen mellan rigg och motor inte alls bra så den ska jag byta ut. Avgasplåten vet jag fortfarande inte riktigt vad är men jag plockade bort en plåt som satt med 2st skruvar och en packning (dålig) på motorblocket som jag tror täcker ett hål till en kylarvattenkanal. kan det vara den? Ska byta packningen på den också. Topplockspackningen var bra förrutom en liten bit som var borta mellan kylarkanalen och mittencylindern, se bild. Ska byta den också. Någon som vet om det funkar att göra egna packningar (packningsark) till topplocket? På orginalet är det metallringar runt cylinderhålen på packningen men det kanske inte måste vara det? Tänkte göra en ny av packningsark, utan metallringar??
  4. Ska kolla stiften imorgon. Kollar alltså efter det stiftet som ser fuktigt ut = läckage? Jo, angående den där avgasplåten. Dum fråga men var sitter den?
  5. Var ut en sväng med båten igår och den ryker lika mycket som vanligt. Puttrar man fram lite sakta kommer det inte så mycket rök men drar man på och sen saktar in blir det riktigt mycket rök. Går fortfarande mycket bra annars. Ska ta upp den igen och kika på den=(. Nordin: ska kika om det är packboxen plocka av topplocket. Packboxen, den sitter alltså bakom den nedersta cylinder då eller? Problemet är om jag plockar av topplocket så ska man väl helst sätta dit ny topppackning (?) och det är det nästan omöjligt att få tag på till en gammal pärla som denna.
  6. Tack för tipsen. Gjorde ett kompprov idag och det var okej (tror jag). 8,5 nånting på alla cylindrarna. Skruvade av riggen och såg att ena av packningarna som sitter på impellerhuset och som kylarvattenröret (det som går från impellern till motorn) sitter i var sprucken. Bytte packningen och jag tror det blev bättre, mindre vit rök. Ska lägga i båten i vattnet imorgon och göra ett test. (På den här är topplocket separat. Hade en 78:a 70hk penta tidigare och det var också separat. Kanske helgjutet på mindre Pentor.?.)
  7. Hej Skulle vilja ha hjälp om det är någon som känner till problemet. Har en Archimedes/Volvo Penta 70hk utombordare, tidigt 70tal. Den går bra men den ryker/ångar vit rök. Hört att det kan vara topplockspackningen. Kan det stämma? Den går som sagt annars bra och den verkar kyla som den ska (funkar att sätta handen på toplocket vid körning) även om jag tycker det kommer lite dåligt med kylvatten vid avgasutloppet. Problemet är då att den ryker för mycket, någopt tips? Tack! /Pelle
×
×
  • Skapa nytt...