Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

bjorn_eriksson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om bjorn_eriksson

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag stötte på denna sida då jag letade lite om min motor häromdagen. Vanlig googling bara. Huruvida sidan som har manualerna tillhandahåller dom lagligt vet jag ej. http://1manual.com/Mercury%20manuals/Service_Manual_Index.html# Leta i menyn efter den motor du tror stämmer överens med din. Kolla i pdffilen som öppnas om serienumret osv matchar. Gå sedan längst ner i dokumentet där innehållsförteckningen är. Klicka på respektive del så öppnas en ny pdf. T.ex. electronics är indelat i a b c, tryck på resp bokstav inte på tvåan. Förmodligen har guestsson redan gett dig rätt svar men du kanske vill kolla något mer på en gång..
  2. Körde biltemas nåt år. Ryker mycket tyvärr. Verkar finnas två sorters inriktningar på 2t-olja för båtar. Dels en som är tänkt att förbrännas med bensinen, i så fall ska du kolla efter en som heter low smoke eller nåt, och dels en som är tänkt att kunna brytas ned biologiskt i vattnet. Denna ryker inte så mycket alls. Men som sagt, klassningarna måste dom väl uppfylla ändå? Rätta mig gärna om jag har fel, detta är uppgifter jag har läst mig till någonstans och ingenting jag egentligen kan själv. Angående alkylatbensin så kostar den på pump här i Sundsvall 17,90. Inte direkt gratis, men det är då långt billigare än att köpa en 5.litersdunk alkylat på macken för nästan 200 spänn. Så dom få liter jag gör av med klarar jag mellanskillnaden utan problem. Värre att åka iväg för att tanka. Vad ville jag ha sagt då.. Jo, köp en vettig olja som inte ryker så mycket, det blir trevligare då!
  3. Du har bara motorns rorkult va? Skaffa en förlängare och sätt dig så långt fram du kan. Fram med tank och allt tungt. Kan du justera motorns lutning, tilt, med en pinne så sätt den ganska långt in mot skrovet. För att uppnå högre fart ska motorn ut, men för att komma upp ur vattnet får du inte ha något som trycker ner aktern. Har man fasta lägen får du försöka jobba med att hitta en kompromiss. Inte säkert du får den till att plana, men ska du ens försöka så borde du börja så!
  4. Låter som att det blir svårt att misslyckas med den kombon :-) Grattis då!
  5. Hej! Hur går det för dig, hann du provköra någon båt? Kul att höra :-)
  6. Ok. Då såg jag fel annons tror jag. Samma båt i vilket fall dock! Tillbaka till motorstorleken då. Du får säkert båten att plana, men det kanske tar längre tid än med en större motor. Det går som sagt att ändra stigning på propellern (byta propeller) men då tappar du istället toppfart, marchfart och bränsleekonomi. Hoppas du kan provköra lite och bedöma själv!
  7. Jag missade att du frågade vad jag betalade för min. Kan inte minnas exakt då det blev lite prutat, men någonstans runt 80.000+ var det. Dock med 90hk, visserligen tvåtakt men i rätt ok skick. Bra vagn följde med. Båten var inte direkt kanonskött, men å andra sidan inte heller bottenmålad. Så länge man borstar av den under någon gång under sommaren så är det ju en dröm att handha en omålad botten jämfört med att måla varje år... Detta gäller ju dock i Sundsvall, kanske inte i GBG osv Med facit i hand med lite skavanker som man kanske inte tänkte på vid köp så borde nog 70.000 varit rimligare, men jag gillar modellen och trivs med båten, och ingenting jag har påträffat hittills har varit varken akut eller något som på sikt tycks försämra båtens säkerhet, utan mer kosmetiska brister. Kort sagt, jag är nöjd ändå med mitt köp, men bortsett från värdeminskningen generellt så skulle nog jag få räkna med ett extra tapp om inte någon motsvarande mig som gillar den typen av båt med dubbla pulpetar dyker upp. Nu är det nog inte aktuellt än på ett bra tag att byta, och när det är dags är det nog svårt att jämföra, för då är nog min motortyp, äldre tvåtakt inte lika eftertraktad längre. Synd, för den är jäkligt kvick och rapp.
  8. Egentligen var jag dum som sa att det kanske skulle bli tungt med fem personer. Givetvis är det ju vikten som spelar roll och inte antalet. Att det går att trimma motorn hjälper såklart till. Men om vi säger såhär: Ska du ha t.ex. Två vuxna och tre barn spelar det nog inte så stor roll. Är det fyra eller fem vuxna som _ofta_ ska åka tillsammans, snarare än något enstaka tillfälle så skulle jag vilja påstå att du skall gå på den båt där man kan sitta så många som möjligt så långt bak som möjligt. Om bustern har sådan inredning att man kan sitta tre i bredd på soffan bak och en direkt framför varje pulpet så kanske den passar dig bäst. Bellan, åtminstone min, blir som jag skrev lite bångstyrig i speciellt medsjö då man lastar ner den fram. Med tanke på hur bänkarna ser ut blir det lätt att någon hamnar långt fram om man är flera som åker. I mitt fall är det oftast barn som sitter där och då går det ganska bra, men dom gånger man har haft tyngre personer där blir det just som jag beskriver. Priset på åtminstone bellan var ju inte jättehögt, om det är den annonsen jag har sett. 49,000?. Givetvis vill man ju inte slänga pengarna i sjön, men det går nog att få tillbaka ungefär samma summa om du skulle vilja byta i framtiden. Såg säkert annonsen på bustern med, men jag har inte den i huvudet. Var det samma pengar sa du? Lycka till i funderingarna!
  9. Jag ser att det blir många stavfel för mig. Skriver lite över min förmåga på mobilen, så det får bli som det blir. Hoppas det går att tolka :-)
  10. Hej igen! Bmir ett ostrukturerat svar för jag väntar på en pizza här :-) Angående sprickor i gelcoaten så är det nog mest ett skönhetsfel. Jag upplever inte att känns "svampig" eller liknande, jtan den känns bra. Det kan bero pp att just min båt har lyfts med kran och band lite olämpligt någon gång, för dessa sprickor finns på stöllenbdär jag skulle ha placerat banden. Detta är dock en vild teori, men det behöver ju inte bli likadant på alla båtar. 50 hk med fem pers är för lite tror jag, det kan bli svårt att komma upp i plan någorlunfa fort. Det går ju att ändra propeller men då tappar du ju fart istället dom gånger ni är färre. Å andra sidan kanske man inte behöver köra max när man har max last. Åldern på motorn kan jag tyvärr inte relatera till. Men har den haft svagheter för att det är en tidig fyrtaktare borde väl dom vara avhjälpta eftersom den har hållit fram till nu, och om service och dylikt är skött borde den väl vara ok. Min tvåtakt från -95 könns helt ok. Det gjorde yamahan jag hade från -86 också. Hoppas någon kan ge dig mer specifikt svar angående modellen i sig! Just ja, en sak om hållbarhet. Bustern kanske är tåligare om du kör på nån sten i lagom fart, men plastbåten håller nog så du kommer hem den med, och den kan du dessutom laga själv med bra resultat. Alu är nog svårt om man inte är i branchen.
  11. Hej! Jag har själv en Bella 512 Europa. Min ör dock någon gång från 90-talet, men den har samma färgsättning som den jag tror du har hittat på blocket, så det bör vara en liknande båt. Jag trivs bra med min båt. Den är inte tyngre än att den går att sätta i på ramp med en vanlig personbil, den är lätt att komma i och ur, båten är väldigt stadig för sin storlek då den ligger still, den är inte högre än att den går att ta sig upp i om man har dragit upp den på stranden, kort sagt passar den mina behov bra. Några saker som hade kunnat gjorts bra istället för dåligt då... Skrovets nederdel känns bra. Har fått jobba lite med min pga att den var skitig och lite skadad när den köptes. Då konstateras att skrovet känns stadigt och tjockt där det behövs. Känns tryggt. Överdel (innerdelen) däremot tycks vara för klent byggd. I dom mjuka rundningarna i plasten runt konsoler och stuvfack är det många sprickor i min. Dessa är i gelcoaten och ser nog fulare ut än vad det är problem. På en del stället har jag fått små skador i gelcoaten på överdelen, och då har det ibland visat sig att gelcoaten ligger en bit över glasfibern. Inte konstigt mao att gelcoaten blir dålig. Likaså fästena för kapellet är dels små och sitter dessutom dåligt med popnitar som på min har börjat rosta. Någon har dessutom släppt. Detta med små sprickor i gelcoaten även här som följd. Tråkigt. Det känns dock aldrig som att plasten sviker, utan det verkar vara kosmetiskt. Dock kan det ju se riktigt trist ut om ytterligare tio år... Förarplatsen är ganska bra. Det är ju en soffa och inte en stol. Man kan sitta tre om man vill och det är helt ok. Nästa person får sätta sig på bänkarna i fören, och då sättar man med fördel en lättare person där, och så långt bak som möjligt. Precis som du antydde blir båten ostadig i speciellt medsjö vill jag minnas om man lastar för tungt längst fram. Den vill liksom dra åt olika håll i vågorna istället för att skära rakt igenom. Jag har bytt till hydraulstyrning på min och rattpumpen som är större än teleflexnavet som satt där har gjort att ratten kommer ganska nära. Rätt bra när man sitter ner men det inkräktar lite på benutrymmet då man står. Att sitta ner och köra funkar ok. Jag som är kort, 172, får tyvärr både rutans böjning och lite av den rostfria bågen i ögonhöjd. Sitter jag tillbakalutad går det bra, men om det är mer sjö och man hellre sitter rakare och stadigare hamnar dom mitt för. Då får jag stå hellre. Jag ställer mig dock tveksam till motorstorleken, 50hk och fyrtakt som ju ofta är en tyngre motor än motsvarande tvåtakt kanske blir i underkant. Inte när det är spegelblankt kanske men om du vill jobba lite med trimmen för att skära vågorna tar det ju såklart emot lite mer. Ang. Buster så har jag tyvärr inte mycket att komma med. Har bara åkt/provkört en Buster på senare tid men jag kan inte minnas om det var en M eller en L. Smart uppbyggd med flyttbara konsoler, men dessa tar ju samtidigt lite plats i önödan jämfört med fast monterade bänkar t.ex. Det kanske bara är ett problem om man behöver fri yta, vid fiske t.ex. Om du kollar på Bustern, se till att det finns tillräckligt många sittplatser för dig, jag har en känsla av att det inte är gratis att komplettera. Hoppas du hittar en båt som du trivs med!
  12. Om båten är väldigt platt under så borde din motor räcka för att få upp den i plan utan större problem. Är den v-formad kanske det är lite underdimensionerat. Motorvalet borde vara ganska rimligt, men om det är på gränsen så gör ju tuben inte saken bättre om man säger så. Men om du tycker att motorn känns orkeslös även utan tub så kanske något är fel på motorn. Tycker du att motorn verkar normal i övrigt? Får den upp farten till slut, eller går det aldrig fortare? Finns ju olika propellrar som antingen gör båten starkare men långsammare eller vise versa. Kanske är någon som har bytt propeller någon gång? Angående höjningen av motorn. Den stora plattan över propellern ska sitta någon centimeter över understa kanten på akterspegeln. Allting som sticker ner i övrigt bromsar bara farten. Sen om det gör hela skillnaden beror väl på. Men går det inte att höja så går det inte.
  13. Motorn kanske är i klenaste laget, men jag tycker du ska testa några gratissaker. Först. Om motorn inte har eltrim/tilt så har den säkert en pinne långt ner på fästet som den låser mot. Den pinnen går nog att justera i ungefär fem lägen, altså fem olika hål. Om den nu sitter långt ut kommer motorn gå bra när båten har fått upp farten, men den kommer vilja gräva ner sig från start. Testa i så fall att sätta den på hålet närmast eller näst närmast akterspegeln istället. Då kanske den orkar med lite bättre. Nästa sak. Jag förmodar att din motor sitter fast med två tvingar, istället för med genomgående bultar som lite större motorer? Du kan säkert få plats med en distans som du lägger på akterspegeln, och så får motorn vila på den. Inte för högt så det blir ostadigt såklart. Tvingarna måste ju givetvis fortfarande låsa. Har du genomgående bultar borde det ju gå att höja hela motorn några hål. Vidare har det mycket med lastning att göra i en så liten båt. Är du ensam när du kör så kanske det är svårt att göra något, men är ni flera så se till att dina gäster sitter ganska långt fram och trycker ner fören på båten. Lägger till lite här: En tub ska väl för övrigt inte så speciellt fort. Det kan gå undan rejält har jag förstått i kurvorna på en sådan, så tänk på det. Hastigheten kan du ju mäta med gps'en på mobilen. Finns många gps-test-program som gör det gratis.
  14. Jo det är klart att det kan vara lite sämre tryck, speciellt på tomgång med växeln i, men den skall fortfarande kasta vattnet i en båge, det ska inte bara rinna rakt ner från hålet. Händer detta ofta, eller bara någon gång?
  15. Hur du kollar impellern rent fysiskt får någon mer mekaniskt kunnig svara på, men däremot kan du se på skvallerstrålen om trycket är bra. Om det bara rinner vatten på tomgång eller lågt varvtal medan strålen blir rakare vid högre varvtal kan det indikera att impellern är sliten och pumpar dåligt.
×
×
  • Skapa nytt...