Svinninge
Medlemmar-
Innehålls Antal
62 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Svinninge
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det finns sk kylarsystemprovare som man sätter istället för locket i expansionskärlet och pumpar upp trycket, då borde det visa sig. För att spä på det hela lite kan man ta bort remmarna och snurra remskivan till cirkulationspumpen för hand. Senast ändrad av Svinninge | 10 oktober 2011 | 21:30
-
Nej, det har ingen betydelse. Om det är skvallerhålet på cirkulationspumpen du har lokaliserat läckage till så är det hålets uppgift att det skall läcka ut glykol när cikulationspumpens axeltätning är utsliten. När motorn blir varm så är övertrycket i systemet betydligt högre än om båten lutar en del.
-
Att båten lutar framåt under en tid har ingen betydelse. Av din beskrivning kan jag härleda det till att skvallerhålet du har hittat och som det kommer glykol igenom är på cirkulationspumpen, och att det är axel tätningen som läcker och behöver bytas. Roger
-
Eftersom du har postat samma fråga under ett annat alias på ett annat forum så får du samma svar här. Om vi börjar så här. Att byta bockhorn med båten kvar i sjön på en båt med 290 drev och sköld är ingen bra idé. Att byta bockhorn med motorn på plats är troligtvis inte möjligt. Men beroende på hur mycket plats det finns framför motor så med lite uppfinningsrikedom i form av något att lägga uppe på sidorna av motor rummet som lyftbalk och par spaktaljor så brukar det inte vara något större problem att hasa fram motorn en bit så man får bort svänghjulskåpan och därmed får bra med plats att jobba på. 15000:- för att lyft ur, byta bockhorn och sedan lyfta i motorn igen tycker jag är ett lite väl tilltaget pris. Det framgår inte av din fråga om båten ligger i sjön eller om du kör den på vagn till verkstaden, det gör en del skillnad i priset på arbetet. Verkstaden kanske har räknat in priset för bockhornet också och en upptagning och sjösättning. Man behöver inte plocka av drevet men man måste lossa avgasbälgen. Ps Jag har samma alias på bägge forumen.
-
Hej Det låter som att den ena propellern har släppt i vulkningen, och då är den förbrukad. Med motorn avstängd så fäll upp drevet och lägg därefter i växel. Har du badbrygga på båten kan du kanske ligga på den annars får du bada, du skall snurra på den yttre och den inre propellern var för sig åt båda hållen och då skall det ta stopp åt ena hållet men inte åt det andra. Gör det inte det så är det trasigt i gummi navet. Roger
-
Hej Vilken generation är det på motorn A, B eller F ? Det finns minst tre olika generationer av motorer och två olika elsystem varav den första A har relän i den svarta lådan medans B och F har en elektronikenhet. Roger
-
Hej Som Forgus skriver kan det vara skräp i sjövatten intaget men jag skulle kolla att inte avgaskrökens mantel har rostat igen och stryper utflödet av sjövattnet. Även om man har monterat sötvattenkylning på motorn så är avgaskröken fortfarande sjövattenkyld. På kröken sitter det en anslutning för kylvatten, lossa slangen och mät hur mycket vatten som kommer ut samt vid avstängd motor prova att blåsa i röret på kröken det skall gå lätt. Mvh Roger
-
Det är dom där rillorna i botten på kopparhylsan som skall täta när man drar åt muttern på överfallet med rätt åtdragningsmoment. Roger
-
Hej Jag hoppas att du inte hittade några kopparbrickor i hålet under spridarna för det skall inte finnas några på denna motortyp, det var på den äldre 30 och 40 motorn som det låg två brickor under varje spridare en kopparbricka och en i tunn plåt. Var försiktig om du skall ta ur spridaren igen efter att du fått koks runt spridaren för det är mycket lätt att kopparhylsan följer med upp, och då blir det lite mera jobb. Tryckluft att blåsa med är en stor fördel vid rengöring av spridarhål samt smala remsor av trasor, en lång smal mejsel och en ficklampa. Var försiktig när du rotar runt med trasorna på mejsel i botten på hålet så du inte skadar rillorna i botten på spridarhylsan i topplocket. mvh Roger
-
Hej Oljekylaren kan du ta av gavlarna och kolla om det sitter skräp i rören, du behöver lite o-ringar för att sätta i hop igen. Avgaslimpan måste du demontera för att bedöma, du behöver packningar och lite o-ringar för att sätta ihop om det skulle vara fel. Roger
-
Hej Jag säger att med mycket stor säkerhet så är det avgaslimpans utloppskanaler för kylvattnet som är täpta, dom brukar bli så efter ett antal år. Det brukar att sluta med ett byte av avgaslimpa till en kostnad av ungefär 8500 kr i material. Det kan även vara skräp i oljekylaren men det är mindre troligt. Roger
-
Hej Mats Oljetrycksvakten sitter även den på styrbordssidan på motorn, fast akter om oljefiltret. Den du har hittat är oljetrycksgivaren och den har du hittat på styrbordssidan mellan generatorn och oljefiltret. Tidigare utförande var att oljetrycksvakten och oljetrycksgivaren satt på ett t-rör inskruvat i blocket på styrbordssidan akter om oljefiltret. Senare utförande var att oljetryckgivaren satt skruvad direkt i blocket på styrbordssidan mellan generatorn och oljefiltret samt att oljetrycksvakten sitter skruvad direkt i blocket på styrbordsidan akter om oljefiltret. Mvh Roger
-
Vad det gäller bror duktig så får det stå för dig, men till skillnad från många andra så lägger jag mig aldrig i diskutioner om jag inte är helt säker på vad jag pratar om. Paj kastar dueller och gissningar får den stora massan stå för, jag håller mig till fakta som jag kan verifiera i mina svar. Mvh Roger
-
Bifogar en bild med hur det ser ut på en DT 40 -84. M6 skruvarna som endast håller kylmantel locket skall dras med 1,0 Kg-m M8 skruvarna som går genom kylmantel locket och topplocket skall dras med 2,3Kg-m
-
Vart kommer detta att sluta, dagens data samhälle? När man hellre går in och knappar på datorn för att få svar på en fråga, isället för att läsa på delarna man har i handen. Svaret på din fråga finns på locket som täcker kylkanalerna på topplocket. Där finns både åtdragningsmoment och i vilken ordning som skruvarna skall dras. Mvh Roger