dennis_f
Medlemmar-
Innehålls Antal
51 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm dennis_f
-
Placering
Löjtnant
-
Det kan ju vara så att det endast är kolen som är lite dåliga, eller oxid någonstans. Plocka loss startmotorn och eventuellt tillhörande relä och ta med alltihop till en bilelektrisk verkstad. De kan säkert hjälpa dig utan att du behöver köpa en helt ny startmotor.
-
Det kanske var nålfiltsmatta? Jag håller på att bygga en husbuss och då ska jag ha matta på väggarna, men jag gillade inte kvaliteten på nålfiltsmattan (billig är den däremot) så jag kommer att köpa en båtmatta istället. Det är en heltäckningsmatta som är antimögelbehandlad och är extra tjock för att få mer ljuddämpning. Fråga på närmaste färg/golvbutik. Båtbutikerna brukar vara dyrare.
-
Båtens märke/typ har väl inget med att det var en exekutiv auktion att göra. Exekutiv auktion betyder ju att det är en tvångsförsäljning p.g.a. skulder eller liknande.
-
Att provstarta motorn under några/någon sekund gör förmodligen ingen skada och det är ingen skillnad mellan bensin och dieselmotorer. Om du kör längre så kan du bränna impellern som sitter i kylvattenpumpen. Om det inte är en kugghjulspump eller liknande som saknar impeller för då kan du köra betydligt längre.
-
Om jag inte minns fel så är det magnettändning på O11án, eller hur? Har du haft gnista förut på motorn? Om du har haft det så kan du börja med att mäta upp spolen. Det skall vara ca 4000-8000 ohm mellan tändkabeln och gods. Här har du en sida där du kan se ett diagram över hur magnettändningen fungerar. http://hem.passagen.se/motorer/HT-magnet/HTMag.htm Och på forumet på Träbåtsakuten http://www.trabatsakuten.nu (I motor och teknik avdelningen) finns mycket kunnigt folk. Testa söka efter O11 eller albin på forumet där också så kan du hitta mycket nyttigt.
-
min Albin O2 är tillverkad 1938 tror jag. Den tuffar på bra än. Men jag har inte lyckats ställa in förgasaren ordentligt så den har en tendens att sota igen stiften (så extra stift är bra att ha med sig). Den tar obetydligt med soppa. 30 liter räcker i stort sett hela sommaren för mig =) Service gör jag på våren. Byter olja i motorn och ibland i backslaget samt ställer in brytarspetsarna.
-
En kompis importerade en -89 bayliner i våras. Jag hjälpte honom att bygga om landströmen till 220v. Det var inga problem att försäkra den utan CE märkning. Jag fattar inte varför folk tror att det skall vara ett problem. Äldre svenska båtar är ju inte CE märkta och ingen kan ju bevisa att din båt är importerad från USA om du inte själv visar upp kvitton/tulldokument. Alltså är det ingen skillnad på en äldre importerad båt och en äldre svensksåld båt.
-
Gå till volvopentas hemsida (www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/) och leta reda på manualen till din motor. Följ instruktionerna för luftning.
-
Jag har en gammal zodiac gummibåt. ca 3,5 - 4 m lång och med hemmabyggd hård durk av marinplywood. Den planar lätt med 4 pers (Inga barn nu utan vuxna mellan 70 och 100kg) och en 20Hk mercury från 1970. Säkerheten är inga problem heller, iofs så har vi inte så stora vågor här uppe i norrland, men över 1 meters vågor har jag då varit ute i. Man blir lite blöt men inte mer. Den har dock inte styrpulpet.
-
Se till att köpa en Fail Safe till radiostyrningen. Annars blir du olycklig om motagaren tappar kontakten med sändaren av nån anledning. Min metanoldrivna RC bil smet ett par gånger under det första året jag hade den. På nått sätt så lyckades det alltid bli full gas när radion tappade kontakten (och full gas var ca 80-90km/h). Och glöm inte att alltid ha dödmansgrepp inkopplat också (du vill ju inte bli överkörd av båten om du trillar i). Vilket kan bli ett litet problem om du står längst fram i fören kanske?
-
Eller köp en separat liten C-Tek på clas ohlsson för 495:- (klarar 90Ah) som du kopplar enbart till startbatteriet om du nödvändigtvis vill ha laddning på de batteriet också.
-
Kan nästan lova att det är 100% riksfritt. Så länge som vi inte har ett båtregister så finns det ju inget sätt att kontrollera om en båt tillverkats i, sålts i, smugglats till eller importerats till sverige.
-
Mät givaren och givarens kablage innan du frågar. Det är ju ingen vitts att folk spekulerar i vad som kan vara fel när du ändå vet det själv (mest troligt iaf)
-
Om besiktningsmannen missat det så tycker jag att du skall ta kontakt med honom. Han borde ju rimligtvis ha en försäkring som täcker alla misstag han gör.
-
Japp, diesel är inte alls så känslig som bensin. Så länge som lagringskärlet är fullt så bildas det ingen kondens heller.