Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

BoBest

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BoBest

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Christoffer, Jag hade samma problem. Hittade en begagnad på blocket som var i fint skick. Tyvärr blev det ganska dyrt att byta, framförallt för att jag ville byta reglagen till trimplanen. Den gamla slitna panelen ligger i garaget och samlar damm. Den har ett hål till höger efter trimplans reglaget (biltema). Vill du ha den och testa med kan du få den för en 100-lapp frakt. Den finns i Malmö. Skickar med en bild där du kan se hur trimplansreglaget sitter. //Bosse
  2. Jag har trimplan från Biltema på båten. Nu behöver jag nya cylindrar, men det säljer inte Biltema. De säljer endast hela kit. Finns det någon därute som har en idé om var man kan få tag på dessa reservdelar?
  3. Hej, jag har en KAD42 med VP DP290 drev. Jag fick en ny hydraulpunp med backventiler monterad i vintras. Drevet höll inte läget utan sjönk. Nu fungerar det utmärkt. Problemet nu är att indikeringen inte fungerar . Den kan stå på -4 och när man rör vid knappen står den på 9. Min fråga, vad skall jag byta för att få detta att fungera igen? Måste man ta ner drevet? Alla tips och synpunkter välkomna.
  4. Tack för alla bra synpunkter på min fråga. Dessa har lett fram till ett beslut om att jag ska i år skall köra på mina B5or istället för B6orna. Jag har ibland haft lite problem med att komma upp i planing med last, och det känns som detta kan vara en vettig lösning. //Bosse Senast ändrad av BoBest | 17 februari 2009 | 15:37
  5. Jag har en Nimbus Epoca med KAD42 motor och DP290 drev. Enligt Nimbus rekomentation skall det sitta B5 propellrar på denna båt. Nu när jag demonterade propellrarna såg jag att den istället var bestyckad med B6or. Eftersom jag har ett par B5or i garaget är jag lite sugen på att återgå till originalet. Det jag behöver hjälp med från expertpanelen är att få reda på hur detta kommer att påverka båten. Får jag högre toppfart, eller får jag bättre acceleration? Jag är tacksam fär alla synpunkter.
  6. Jag har en targa DC, och placerade antennen med ett vinkelfäste vid targabågen.
  7. Hej, jag har nu bestämt mig och skrivit på kontraktet. Det blev en Nimbus 26 Epoca Targa från 1992. Diesel, Kad42. Alltså, en båt som inte på något sätt stämmmer överens med mina första ideér om hur den skulle se ut. Jag tror och hoppas att jag kommer att bli nöjd. Hälsningar
  8. Hej igen, stort tack för era värdefulla synpunkter. Jag har kommit fram till att det jag egentligen behöver är en något kortare båt (t.ex. 26 fot) med 1 dieselmotor. Jag tror det kommer att passa mig och min kassa bäst. Hälsningar //Bosse
  9. Jag funderar på att skaffa en motorbåt i 25-32 fot klassen. Jag vill att det skall vara en diesel. I denna klassen finns det både båtar med en och med två motorer. Jag inser att det i vissa lägen kan vara praktiskt med två motorer, men min fråga till er är hur är det med driftekonomin. Blir det dubbel bränsleåtgång på två motorer jämfört med en, eller kan man helt enkelt jämföra den totala mängden av hästkrafter. Alltså, förbrukar en båt med två motorer med totalt 200 hk, mer bränsle än en med en motor med 200 hk. Jag är tacksam för alla synpunkter i denna frågan.
  10. Jag är helt ny i rollen som båtägare. Jag har avncerade planer på att under vintern/våren införskaffa en båt, modell DC. Jag har tittat på en mängd amerikanare (Bayliner, Mariah, SeaRay m.fl.) några nordiska (Örnvik, Uttern, Askeladden & Ryds) en del europeiska, t.ex. Drago. De flesta av dessa har någon modell som jag mycket väl skulle kunna tänka mig. Motorn passar, funktionaliteten finns där och utseendemässigt fungerar de bra. Jag läser tester och omdömen av de modeller som passerar coh jag skapar mig en bild av vad som kan vara ett lämpligt köp med hänysn till pris och funktionalitet. Mitt problem är att jag har inte mnsta aning om hur ett visst märke ser ut i andras ögon. Jag kanske slår till med en Örnvik, som ligger bra till i pris. Vad ger då en Örnvik för intryck? Vilka signaler sänder den ut till omgivningen. Är det som att komma inglidande med en Hyundai till ett sportbilsmöte? Man tror att man har världens coolaste bil, men det är bara man själv som tror det. Visst kan har synpunkter som att det skall inte ha någon betydelse vad andra tycker, och det kommer kanske i slutändan inte att påverka mitt båtval, men det känns tryggt att veta. Är det en BMW, en Volvo eller en Hyundai som jag väljer? Jag är tacksam för alla eras synpunkter.
  11. Hej, stort tack för detta. Mycket givande eftersom vi just avser att sova i båten. Man kanske får tänka om. //Bosse
  12. Hej, vet du var man kan hitta den testen?
  13. Hej igen och tack för alla värdefulla synpunkter. Jag har naturligtvis kolla på alla förslag och jag måste erkänna att de amerikanska lite äldre modellerna är oerhört attraktiva. Tyvärr hamnar de på en ganska hög prisnivå. En sak som gör det svårt att jämföra olika modeller är den torftiga informationen om båtarna som finns på nätet. Det verkar allmänt vara som om generalagenter och återförsäljarna inte riktigt har förstått värdet av att publicera så mycket information som möjligt på nätet. Jag har dessutom skrivit mail till en återförsäljare och bett om pris på tre modeller som han har i sitt program, men utan resultat. Jag kommer senare att återkomma här om mitt val. Ha det gott //Bosse
  14. Hej, jag planerar att köpa en DC till hösten/vintern. Mina krav/önskemål är: Övernattningsplats för två personer. Inombordare Diesel (det finns inga bensintankstationer i södra skåne!) Jag är sugen på en nästan ny eller helt ny. Jag har kollat lite nordiska båtar på nätet (Uttern, Bella, Ryds, Örnivk m.m) Den modell som jag just nu är sugen på heter Örnvik 650 Cruiser 1,7 dti, men jag har inte bestämt mig ännu. Nu behöver jag er hjälp. Jag är tacksam för alla råd, tips och trix. Med vänlig hälsning
×
×
  • Skapa nytt...