Yoohan
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Yoohan
-
Placering
Kadett
-
Är det någon som vet var man kan få tag på en användarmanual för en 2005 Bavaria 32 Sport? Gärna som PDF-fil. Jag har sökt på nätet men inte hittat. Tacksam för svar.
-
Jag har en Raymarine RC520 med C-map NT+ över Mälaren/Östersjön med senaste uppdatering. Jag kan ej se farledslinjerna på sjökortet, dock all annan info. Är det någon som haft samma problem? Jag kan inte hitta någon inställning där man lägger till eller tar bort farledslinjerna. Johan
-
Automatiskt släcksystem går numera att köpa här: http://www.blocket.se/vastmanland/Automatisk_motorrumsslackare_2_5_m3_volym_41929637.htm?ca=9&w=3
-
Jag undrar om det är någon mer som väntar på sitt certifikat från Navalis? Enligt herr Leschner har de nu bytt leverantör från Udicer till RYA. Det verkar dock som att de har lite tufft med att bli godkänd av RYA eftersom det drar ut på tiden med certifikaten. Yoohan
-
Nu är problemen lösta tillslut... Det egentliga felet var att bränslangen som sitter mellan bränslepumpen och förgasaren var vriden (skruvad) vilket gjorde att den fick för smal diameter på insidan. Det var alltså därför som bränslemängden räckte till på låga varv, men inte på höga. Mycket jobb för att hitta ett skitfel...! //Johan
-
Tack för svaren Trycket från bränslepumpen är nu uppmätt och det var helt ok. Förgasaren är skickad på ultraljudstvätt, ska förhoppningsvis få tillbaka den inom några dagar. //Johan
-
Jag har fortfarande problem med min Merc. 5.0. Så länge den går under 3500 rpm är det inga problem, men över 3500 rpm med belastning så börjar den hacka. Ungefär som att den inte får tillräckligt med bränsle, syre eller otillräcklig tändning. Fördelarlock är bytt (ordentligt korroderade kontakter), stift är bytta, bränslefilter är bytt.Förfilter till förgasaren är rengjort. Bränsleventilen mellan tank och filter är förbikopplad (för att eliminera felkälla). Har kört i en hel del injection cleaner för att försöka rensa rent förgasaren. har mätt upp spänning till tändspolen och den får 13,7V när motorn går på tomgång. Är det någon som har några ideér? Är mycket tacksam för tips. //Johan
-
Jag kopplade in tanken, filtret och elektroniska bränsleventilen igen. Motorn gick sedan utmärkt förutom att den börjar hacka lite precis när den når maxvarv. Vid nästa tillfälle gick den bra att starta när den var kall. Efter att ha kört i cirka 20 min och sedan legat stilla med motorn avstängd i en timma var den mycket stårstartad och startade efter cirka 10 försök och med hjälp av en hel del startspray. Det är alltid extra struligt med problem som inte är konstanta utan som kommer och går. Är det någon som har någon teori om var problemet sitter? //Yoohan
-
Tack för kommentarerna. Jag tror att bränslepumpen fungerar eftersom motorn fungerar bra när jag kör med extern tank kopplad till pumpen. Jag hör även bränslepumpen när jag slår på tändningen. Min gissning är att felet sitter i tanken, elektroniska ventilen bränslefiltret eller i slangarna däremellan. Fortsättning följer…
-
Jag har nu kört in en hel del injection cleaner i bränslesystemet samt kopplat en 10l bensindunk direkt till bränslepumpen. Efter dessa åtgärder så fungerar motorn perfekt, dvs. så länge den tar bensin från den externa dunken. Nästa steg blir att prova att koppla in bränslefiltret för att se om motorn går även med detta. Om det fungerar sitter felet troligen någonstans mellan tanken och filtret. En tänkbar felkälla är den elektroniska bränsleventil som sitter mellan tanken och filtret. Är det någon som har erfarenhet av felsökning på elektroniska bränsleventiler? //Yoohan
-
Tack för svaren Jocke och Tommpa. Motorn har förmodligen stått några månader med bränsle i tanken som blivit gammalt och utan K-sprit tillsatt. Jag bytte bränslefiltret idag. Det gamla hade en hel del skräp i sig, trots att motorn bara gått 90 h. Bland annat såg det ut som det låg en hel del metallflagor i filtret. Efter att monterat det nya filtret och fyllt upp det med ny bensin gick motorn till slut igång och gick i cirka 2-3 minuter innan den dog igen och sedan gick den ej att starta mer inte ens med hjälp av startspray. Det lutar nog åt att det blir rengöring av förgasaren. Eftersom filtret hade mycket skräp så kan det ju kommit skräp vidare upp i förgasaren. Är det svårt att montera bort förgasaren, kan man göra det själv med lite assistans från Selor manualen eller bör man låta en certifierad mekaniker ta bort och installera? //Yoohan
-
Jag har en båt med en Mercruiser V8 5.0L förgasarmotor från 2005 som det är lite problem med. Jag köpte båten i år och första körningen fungerade den utmärkt. Efter att ha varit avstängd cirka 20 gick den inte att starta. Några dagar senare gick den att starta igen med hjälp av startspray som sprayades in i flame arrestorn. Den fungerade sedan utmärkt i en hel dag. Vid nästa tillfälle startade den direkt, men vid varvtal över 2000 rpm dör motorn. Dock fungerar den bra under 2000 rpm. Efter att ha sprayat lite startspay igen fungerade den dock ännu en gång bra över 2000 rpm. Något står inte rätt till eftersom motorn inte uppför sig tillförlitligt. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan uttala sig om vad som kan vara fel. Mina hypoteser är att det är antingen, något problem med bränsletillförselen eller problem med förgasaren (igensatta hål eller att det kommit in vatten i förgasaren). //Yoohan
-
Hej Tomas! Var finns informationen om att CE-mäkrningen och importörens ansvar upphör efter 10 år? Mvh Johan
-
Jag undrar om någon kan tipsa om lämpliga transportbolag vid import av båtar från USA.