-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tubbe
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
OK!Just nu är jag vaken för allt men i morgon skall jag pröva slang direkt ned i tanken, för att utesluta kopplingen vid översida tank. Se bild, så förstår ni hur det ser ut. En påpressad slang på aluminiumkoppling.Slangen går att vrida. Här läcker det troligtvis. Läckan troliga har jag ej löst. Hittar inga alternativ på hur jag skall göra, för att få tätt. Slangklämma går inte. krympslang misslyckades jag med, för lite plats. Alternativet är att löda dit ett rör men sökt hela dagen efter någon som gör sådant men misslyckats även där. (svetsa i aluminium under semester...) Kom med förslag
-
Ja, det kan ju vara en anledning till att de finns. pratade dock med ett varv idag och de sa samma som kalle! Bort med skiten. Själva trodde dom det hade med brandsäkerheten att göra i staterna, att det fanns en kulventil. Vad vet jag. Nu ryker kulan i vilket fall som helst.
-
Hej! Visst är du lurad, dessutom av en bekant eller släkting gör inte saken bättre- Du är lurad i den bemärkelsen att den du köpte båten av borde talat om för dig hur den såg ut. (Med dagens teknink skulle du kunnat få över några kort från mobilkamera på nolltid) Sen har du lurat dig själv, då du borde ha sett skicket, när båten levererades, innan ens båten är avlastad från trailern. Här får du nog skylla dig själv, då du faktiskt tog emot båten. Hårt sagt, men så är det. Dett possitiva är att de flesta båtar, som faktiskt sett ut som skrotfärdiga, kan bli rätt fina med enkla åtgärder. plasta kan faktiskt vara rätt kul och resultatet blir oftast rätt bra, även för den som gör det första gången. Måla är enkelt. Ser det alltfördjävligt ut, fram med sliprondellen och gör om. Måla dessutom båten i egna färger, så blir den heller inte stulen och alla känner igen dig när du kommer! Sen har du förhoppningsvis en motor som är ok. Du kan nog tyvärr inte göra annat än se på det possitiva. (och fundera över en plan på hur du skall lura tillbaka pengarna av släktingen. Bara det är kul) Under 20.000:- får man oftast ett renoveringsobjekt. Tyvärr. Tips: Köp båt sen på hösten. Då har du chans att göra riktiga klipp.
-
Hej! han kan ha rätt, din granne. För många år sedan skar min 9,9hkr (För mig det var en Jonsson) Hade en bekant med en trasig 15hkr, av samma märke. Vi gick igenom hela motorn och upptäckte att det enda som skilde motorerna var en strypbricka innan förgasaren på min 9,9. Fick en förklaring att man gjorde så för att komma runt försäkringsbolagens krav på motorer under 10hkr ingick i hemförsäkringen och behövde således ingen separat försäkring som båt med 15hkr behövde. Lät logiskt men jag har naturligtvis inget belägg för detta. Mitt tips. Kolla strypbricka vid förgasaren. Misstänker att du kan se denna utan att ens behöva plocka bort förgasaren.
-
Måste jag ha missat! Känner att jag vill ta bort den´ men undrar naturligtvis varför den sitter där...
-
En fråga till mekanikerna där ute! Har bytt från bensinmotor till dieselmotor (310hkr) och det sitter en kulventil vid tankanslutningen. Två frågor: -Behövs den när man har dieselmotor eller kan den tas bort. (är systemet tätt, så bör ju dieseln hålla sig på plats ändå. Bensin är ju inte lika känslig med täthet, så där är ventilen mer motiverad, om jag tänker rätt. -Är alla ventiler lika, eller skall ventilen anpassas efter den mängd diesel som skall passera. (står inget om flöde på min gamla ventil) (Finns det ventiler med olika hårda fjädrar, som reglerar kultrycket) Misstänkte att min kulventil var trasig så jag var ned till närmsta återförsäljare och köpte en ny. (dom kollade bara gängorna, inget annat) Efter den installationen gick min motor väldigt ojämt. Varvet ändrade sig hela tiden, av sig själv. mvh.
-
Hej Kalle! låter som en bra idé, för att utesluta tanken. Kommer att pröva det, efter det jag prövat motorn efter gårdagens pysselVet någon vad kulventilen har för funktion på en diesel? är systemet tätt, så håller den väl automatiskt tryck i ledningen även vid avstängd motor. Eller blir det något baksug, som gör att bränslet åker tillbaka ned i tanken, vid tex avstängning.
-
Hej! Har själv en 3055:a och jag tror den går lite lättare i sjön en en SR29:a. Hade enkelmontage (7,4 som är bytt till diesel) och min erfarenhet är att sjömackarna lärde man sig snabbt var dom låg. Men trots detta så upp till 28-30 fot fungerar enkelmontage. Se till att provköra båten, gärna med lite folk i. Tråkigt med båtar som knappt orkar upp i plan. Viktigt att veta är i vilken fart man gillar att åka. Dessa motorer (Bensin)ligger snålast då planingströskeln är passerad. Att cruisa, kostar bensin.
-
Hej! Ja, jag anänder samma tank. Den gjordes ren vid installationen, så den spelar mig inget spratt. Däremot så kanke det är mindre viktigt vid bensinmotor, att slanganslutningen i tanken inte är hundra tät. Luft in i en bensinmotor spelar mindre roll än luft i en dieselmotor. Allt annat är bytt vid motorbytet. På utsidan av tanken sitter en kulventil, från den till vattenavskiljande filtret går en ny bränsleslang och från filtret, direk till motorn går det också en bränsleslang. Från motorn, direkt till tanken, sitter returen. Hela motorbytet är gjort av en marinfirma, De är medvetna om problement och/men pga semestrar, har jag bara telefonsupport. Detta gör att de också är lite funderamma på var luften kommer ifrån. Däremot tror dom inte det sitter mellan filter och motor, för då skulle luften komma in i motorn direkt och störa. Det låter logiskt men jag blir lite nyfiken på ditt sätt att tänka. Är det möjligt att luftten skulle kunna gå baklänges, in i filtret? I så fall har jag fler slanganslutningar att kontrollera. Du nämde höjden på filtret. Filtret sitter ungefär mittemellan, höjdledes, mellan bränsleanslutningen på överdelen av tanken och anslutningen nederdel, motor. Hur skulle luft bara komma in i systemet vid annat jämn körning? Finns läckage så suger den väl luft hur jag än använder gasen. Eller? Motorn går mycket jämt och fint, så varför skulle jag behöva lufta spridarna? Luften verkar ju inte komma in i motorn, så länge jag håller nivån i filtret på över mininivå. Kan du vidareutveckla vad du menar, jag förstår inte helt. Nyfiken på hur du tänker. Jag behöver lite nya ideér, då de logiska inte verkar fungera. /Mvh
-
Hej! Det gick väl så där med provtryckningen i semestertider! Ingen kunde hjälpa mig och min egen provtryckning anser jag ej var att lita på till 100! Några gånger tätt medans några gånger misstänkt läckage. -Slangen är påpressad på nippeln, (Den delen som sitter i tanken)men gick att vrida, om man tog i lite! (I alla fall nu efter mina försök att hitta en läcka) Går den att vrida, så är det väl också möjligt att den kan suga luft där. Helt klart hade det blivit tätt med en slangnippel, OM den hade kunnat gå att få ned i tankhålet. Det gick alltså inte. Prövade även med najtråd, men även den tog för mycket plats. Nu har jag med SWEDOL`s hjälp satt dit en krympslang. Får se efter provkörning i morgon, om det var tillräckligt. (Satte även dit en NY backventil, då när jag ändå höll på. Vet inte ens om den behövs. Nu sitter den där i vilket fall som helst. Att hitta en ny tankanslutning vore absolut det bästa men vem har en sådan? Kollat på nätet men ej hittat någon som håller på. Hansen Marine trodde dom kunde få ihop något, men var långt ifrån säkra. Vet någon vart man kan vända sig?
-
Hej Kalle! Den skall vara provtryckt, dock ej av mig MEN nu när jag tar bort allt (Den är lätt att lyfta ur, bara några minuters jobb) så får den ingå i nya provtryckningen, för min egenkontroll...)
-
Slang var väl att överdriva! det är en hårdslang av någon plastsort, med sil längst ned. Den kan alltså ej röra sig i tanken! (Plaströr) (Det är original, så det är ingen som laborerat)
-
Smart! skall pröva det! Kan faktiskt ta bort alltihopa och koppla till en manometer, så får jag se om den håller trycket. gör den det så har jag bara ett felställe kvar, anslutningen vid motorn.. (Fick faktiskt rådet från en annan också precis, så det är säkert ett bra tips! han tyckte dock att jag först skulle lossa alla anslutningar igen och sätta på dubbla klämmor. Det lät enkelt så jag prövar det först) Fick jag lite att göra i helgen... Fler tips mottages!
-
Hej alla sommarvakna dieselentuiaster! Hjälp mig innan jag blir tokig! Har en nyinstallerad V8 310hkr dieselmotor i min båt (Satt tidigare en bensinare) Allt frid och fröjd, förrutom att det kommer luft i mitt vattenavskiljande dieselfilter. Så pass mycket luft att det endast går att köra drygt en timme, sen är nivån så låg i filterbehållaren att jag måste stanna och fylla på diesel i filtret. (annars måste jag lufta hela systemet och det vill man ju inte råka ut för, under färd) Jag har nu bytt alla slangar med klämmor (för tredje gången) Dessutom tagit upp slangen ur tanken, och kontrollerat dessa anslutningar. Allt verkar ok! Min misstanke nu är filtret, men det är relativt nytt och väldigt dyrt, om jag väl chansar och byter det. Vill inte göra det i första hand, men behöver jag så... Nu till min fråga! Kan det vara en annan orsak, som ligger bakom? Är jag på fel ställen och rotar? Kom med någon idé. Mvh//Norrtälje