Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

ConnyGson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    182
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om ConnyGson

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. går det inte att sätta tryckpumpen på andra sidan y-kopplingen?
  2. Måtten på gänga och hals är inte samma på de amerikanska och matchar inte ISO
  3. Sedan många år har jag min 80-talare (Searay). De här gamla båtarna hade redan då dubbel tömning av septitanken. Men däcksanslutningen är inte godkänd. Så självklart byter man mot en godkänd. Men surprice, surprice den gamla hade fungerat precis lika bra. Själv bytte jag innan jag mätt den - suck. Tillråga på allt är det bara en tredjedel av dessa djävla pumpstationer som fungerar. Så ska man vara laglig så har man 2 alternativ. Antingen kör man upp 600 spänn för att tömma lagligt. Eller så får man ge fn i att skita. Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt... Sedan har vi ju hamnkartan. riktigt bra men tyvärr dåligt uppdaterad.
  4. Det här blev väldigt infekterat... Men ändå - tack för alla tips - framför allt länken ovan. Den svarade på min ursprungliga fråga. Och jadå jag vet att Bhemac skrev ngt liknande ed belastning av en glödlampa. Men ibland behöver man en extra spark. Att köra ovanstående märning en ggn per säsong skulle i varje fall få mig att känna mig tryggare. Att sedan ett batteri kan paja mitt i säsongen kan ju hända alla - finns ingen gardering. Kör lugnt under det lilla som kvar av sommaren
  5. Usch - jag var rädd för det. Så har man ett gäng batterier i banken så har man lite jobb framför sig.
  6. Det är knepigt när man blir lurad av en privat säljare. Men inte helt hopplöst. Konsumentköplagen gäller inte. Men köplagen gäller. Det är så pass mycket pengar att du måste börja med att jaga köparen. Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
  7. När jag kollar batterierna fulladdade med voltmeter (ca en dag efter laddning) så visar de fullt dvs ca 12,7 volt. Men hur länge kan de belastas, Hur länge håller de spänning? När jag jobbade som bilmek för länge sedan så skruvade man bort korkarna från batteriet. belastade med "brutaltestaren" och kollade om ngn pol började koka. Gjorde de inte det så var batteriet friskt. Men man visste fortfarande inte vilken status de hade. Idag har jag en batteribank. Det jag kan se är hur banken bär sig åt under belastning. Men verkar det lite sjukt så vill jag gärna kolla batterierna ett i taget.
  8. Det här ämnet skulle kanske ha hamnat på elsnack... Går det att flytta?
  9. Jag har läst många inlägg om dåliga och bra batterier. Men hur vet man vilket batteri i banken som börjar sacka? Själv brukar jag ta ur batterierna. ladda upp dom fullt och åka iväg med dom till bilelfirman som mäter upp och dömer ut Men finns det ngn vettig testare till ett vettigt pris så att vi kan kolla själv? Jag hittade en "brutaltestare" på Jula men den var bara rekommenderad upp till 100AH. Biltema har visst ett par stycken också. Vad har ni, vad rekommenderar ni? Kan man lita på de billiga varianterna och vad är det de mäter?
  10. Jag har själv haft Flojet utan tank i 2 olika båtar. Det har fungerat utan problem - helt nöjd. Men precis som bhemac säger. Det är enkelt att sätta dit och det blir inte sämre men ett litet tryckutjämnarkärl. Själv hoppade över den av ren bekvämlighet.
  11. Nja om du ser slangen som går genom drevet så BORDE du kunna följa den och se om det är den som läcker. Men för att byta den så måste drevet bort. Men å andra sidan - har den legat på land i 3 år ska du kanske ta bort dreven ändå och kolla bälgar etc. Det är trångt i motorrummet om man har dubbla motorer
×
×
  • Skapa nytt...