Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Flipper-Jocke

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    67
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Flipper-Jocke

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis så resonerade jag och killen på ventilationsfirman. Viktigt är att få en bra anläggning överallt. Risken när grejerna blir gammalt är att isoleringen släpper från skrovet och skapar en luftspalt därimellan och risken blir överhängande att kondens överhuvudtaget får plats att skapas och finnas...
  2. Det är rostfria plåtskruv som skruvas genom hålen i inner-ramen och som gängar i ytterramen. Skruvarna går ej igenom skrovplasten, utan sitter innanför fönsterhålet men gör att aluminiumramens yttre del kläms mot plasten i skrovet. Rutorna sitter fast i ytterramen och ramlar således inte loss. Yttermåttet på själva glasrutan är således lite mindre än fönster-hålet i plasten. Jag tätade med en sträng svart Sikaflex UV för fönster. tejpade maskeringstejp på båten och på fönsterramen så överskotts-kladdet enkelt kunde tas bort. Hoppas tipsen kommer till användning
  3. Tack snälla till Er alla som ställt upp och kollat på era båtar åt mig! Vad skoj att se vilket fint engagemang här finns! Mvh Jocke
  4. Skulle du få plats med följande förslag: montera gardinstängerna vågrätt med minst 25 cm mellanrum för att de sak bli rakt på den vågräta ledden. Gör två gardinbitar som du drar i sär när du inte vill mörklägga. Dessa får du sy sneda ute på respektive kant för att anpassa till fönstrets yttermått. Jag köte bra och billig gardinstång på Biltema, tror det var 89,90 Kr för 1,50 meter med infästningar. Sedan blev det att köpa gardinhakar och rynkband hos lokala Byggplast-butiken. Köpte ljusbeige mörkläggningsgardin hos lokala gardinaffären för ca 99 Kr / meter (1,4 m bredd) LYCKA TILL!
  5. Tack för tipset, men det rör sig om tank-mätaren, så den är dessvärre inte med i VP:s kopplingschema som alla de andra mätarna tyvärr.... Någon som har en Nimbus 2600 -85 med en TAMD -31 som kan kolla kablarnas anslutningat på tank-mätaren? Tack på förhand! Mvh Jocke
  6. Hej! Jag har demonterat alla mätarna och byggt om styrkonsolen i min Nimbus 2600 och tyvärr har tre sladdar som ska anslutas till bränsletank-mätaren släppt från baksidan av mätaren och jag har dessvärre inte koll på vilken kabel som ska till vilket anslutningsstift..... Tvä kablar går till belysningen av mätaren - de har jag koll på, men det är ytterligare tre kablar och tre anslutningar på mätaren - har Du en Nimbus 2600 och kan kolla vilka färger på dina kablar som går till vilka anslutningar på tank-mätaren ? Tack på förhand! Mvh Jocke
  7. Har exakt denna Weber-grill sedan 2 år tillbaka, en perfekt grill att ta med i båten, tar inte för stor plats, svalnar rätt fort och det passar bra att få med brikett-påsen i grillen så spar men plats :-) Kan varmt rekommendera denna grill ! (Så långt från en Biltema-grill du kan komma!)
  8. Jag fick bort mitt enkelt med varmluftpistol. Hade dock ett klistermärke som var alldeles krackelerat och då blev det en puck på sladd-borr-maskinen. Pucken var av märket 3M och används för dekalborttagning på bilar, men funkar i låga varvtal även på båten
  9. Hej! Min motor (TAMD 31A) hade en liten spricka i godsen på intercoolern / laddluftkylaren, så turbon funkade som den skulle; komprimerade luften, men trycket läckte ut innan den nådde motorn.... kanske leta efter luft-läckage? (min båt gjorde nog bara ca 15 knop på topp, nu ca 23 efter tätat luft-läckage)
  10. Min D2:a tar in lyft i sidan på skrovet (där luftintaget till motorn också är) och avgasrör i akterspegeln, ca 10 cm ovanför badbryggan. syns inget sot etc. som jag trodde skulle kunna var en risk....
  11. Hej! HAr en Nimbus 2600 (som en Nimbus 26) och en jolle till sönerna; Terhi Microfun vikt båt: 55 K 4-hästare ca 20 Kg 2 åror och lite tamp, totalt max 80 Kr - är det för tungt för dävertar ? Bättre att byta till en gummibåt ?
  12. Jag tycker spontant att Din fråga nästan ger svaret åt Dig; om värmaren hållt i 30 år så verkar det ju vara bra prylar - eller hur? Jag har en tre år gammal D2 i vår Nimbus 2600 med ett utblås i fören, ett vid styrplatsen och ett utblås i akterruffen, funkar perfekt och låter inte speciellt mkt, blir riktigt varmt, torrt och gott!
  13. Jo, en del av skruvarna hade jag av då jag först körde med skruvdragaren, när jag tog hand-mejseln och först drog åt varje skruv lite lite och sedan drog ur skruven så gick ingen av.... man lär sig av sina misstag! Ett misstag till är att rutornas tryck utvändigt mot skrovet släpper ju när man släpper på skruvarna och den gamla tätningen / kittningen mellan alu-listerna utvändigt och skrovet måste nog alltid bytas... är ju trots allt ca 20-25 år gammalt. Jag tätade inte om utan drog ihop det, med vatten som kom in runt rut-ramarna vid regn. Fick direkt i våras täta alla fönster med transarant silikon, ser okej ut på 2 meters avstånd, men ser inte så grannt ut på 2 dm avstånd..... TIPS! täta om / kitta om fönstrena utvändigt med det där svarta kletet direkt, jag tror aldrig man får fönstrena helt täta igen annars! Jag skulle avråda från smala remsor, då varje skarv mellan remsorna riskerar att synas som ett litet litet veck på den vita konstläderbeklädnaden som du limmar över Armaflex... Kan du inte deala med arbetsgivaren att du kan få köpa en rulle 10 meter till firmans inköpspris exkl. moms genom ett bruttolöneavdrag, då gör du en bra affär! Jag har lagt upp några få bilder på isolering & slutresultatet i mitt foto-album.. Jag kan även maila fler till Dig - vänligen maila mig din mail-adress i så fall.
  14. Hej Hej! Jag isolerade och bytte skrovbeklädnaden i min Nimbus 2600 förra vintern. Jag letade och letade och hitta till slut rätt! Isoleringen Nr 1 heter Armaflex ! Säljs bl.a i rulle 1 meter bredd och 10 meter lång, kostar massor med 1000-lappar, men kontakta nån ventilationsfirma och kolla med någon där om du kan få köpa en rulle. JAg vill minnas att en rulle kostar runt 4,000 Kr inkl. moms fullt brutto på tex Ahlsell, Armaflex är det som vanligen används runt vattenrör som isoleras för att inte släppa kondensvatten. Finns som självhäftande eller utan. Jag körde med självhäftande lite extra med Armaflex-lim här och där... Till min förruff, toa och akterruff gick det åt ca 12 löpmeter. Känner en som jobbar på en vent-firma så jag fick loss en kartong 10 meter för 2.000 Kr, och så kunde jag köpa till 2 meter när jag så att det behövdes.... Totalt < 3000 Kr inkl. en halv burk lim. Armaflexen är 10 mm tjock och underbart material att jobba med, lätt att skära med en vass bryt-blad-kniv, formar sig fint runt hörn osv. Helt underbart, lättjobbat material. Åter igen: Det är inte kvalitet som kostar, utan avsaknaden av kvalité kostar! Utanpå detta limmade jag, med Casco golvlim, vit vinyl som jag köpte på bryggan. Gick åt ca 15 meter (3 mm tjocket & 1,40-bredd) kostade ca 220 Kr/meter, så jag tror det blev ca 3500 Kr med lim. Totalt ca 6-7,000 Kr eget arbete, men så snyggt & behagligt! Ingen kall skrovsida att ligga utmed, mer ljudisolerat när man ska somna, inte alls lika fuktigt & rått som innan, inte lika varm när solen legat på en hel dag. Värt varenda krona och alla arbetstimmar med att ta ner gamla skrovbeklädnaden och alla limrester. Finns ingen annan lösning är en kraftig vinkelslip 1400W 1200Kr och en rejäl ståltrissa och sedan gnugga gnugga, lätt 100 timmar troligen 200 timmar slipande! LYCKA TILL och maila om jag kan tipsa Dig mera! / Mvh Jocke
  15. Det blev isolering; 10 mm ARMAFLEX (extra fint material som används till bl.a. isolering av rör och ventilationstrummar) 3 mm skrovbeklädnad (vitt konstläder). Armaflex finns hos bygghandeln och ventilationsfirmorna. 10 mm rulle 10 meter kostar brutto ca 3500 Kr moms (!) men netto hos en ventilationsfirma....kanske neråt 1,500 Kr.
×
×
  • Skapa nytt...