Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

yama60

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    271
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om yama60

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Det där med bogsering till närmsta hamn kan tolkas på många olika sätt. Vi har ofta assisterat medlemmarna till sina hemmahamnar givet att det inte är orimligt långt. Det är liten mening att bogsera till närmsta hamn om den saknar fungerande bussförbindelser mm, i de fallen har man ju inte direkt hjälp medlemmen annat än att komma till en hamn. Vi hade en riktigt lång förebyggande sjöräddning förra sommaren, den gången var det inte läge att lämna i närmsta hamn och eftersom vi i alla fall skulle åka hela vägen hem så tog vi den båten på släp. Det tar ju lite tid förståss att gå i 4-5 knop i stället för 28.
  2. Hej! Har en gammal Yamaha 60hp från -82, tvåcylindrig. Den går som ett skott när den går och nu i sommar har den fått komma ut ur båthuset och smaka vatten efter två somrars stuggbyggande. Först ville inte startmotorn dra runt men efter lite pillande under instrumentbrädan konstaterades glapp. Motorn startar och går fint, går ner i varv och vid nytt pillande kommer den igen. Så här håller det på tills dess att jag beslutar mig för att koppla bort allt extra som tidigare ägare monterat. Således tar jag bort kopplingarna för lanternor och möjligheten att via instrumentbrädan starta länspumpen (den har ändå nivåvakt). Kvar blir tre kablar ut ur motorn förutom + / - från batteriet. En gul (som kommer från en brun, en blå och en grön, lite ovisst vad dessa kablar har för färg där de är skarvade eftersom det var ohemult mycket eltejp och jag hade börjat lessna. Nu drar inte startmotorn runt överhuvud taget. Som jag ser det är det fel antingen i tändningslåset, kopplingsplintarna i instrumentbrädan eller helt enkelt glapp i någon av / alla tre kablarna ut ur motorn. Ström finns i batteriet, jag har provat med flera fullt laddade. Någon som kan kasta lite ljus över detta eller möjligen har en länk eller två till ett elschema för nämda motor?
  3. Förstår inte heller, det är väl normalt att grejerna blir billigare med tiden?
  4. Ricktigt schysst bygge! Flugan har varit en dröm i alla tider sedan man först såg den i Hobbex-katalogen och dreglat. Det har tyvärr aldrig blivit av att bygga någon.
  5. Tacka vet jag glädjepinne (joystick) och mycket pulver i spisarna.
  6. Det där kändes inget vidare. Som frivilligt jourskeppare inom sällskapet är jag inte bekväm med att uppfattas som marodör på sjön. Jag försöker så långt det är möjligt att visa hänsyn till båtarna runt omkring och drar alltid ner på farten, givetvis beroende på om det är skarpt läge eller övning. Jag tar hellre den extra tiden det tar att passera någon mer långsamtgående i låg fart än riskerar att utsätta dessa för obehagliga svall. Rätt vad det är skulle man oavsiktligt kunna orsakat en sjöräddning. Nu har vi bara en 12:a men den kan dra rätt schyssta svall den med, för att inte tala om häckvågen.
  7. Bidrar även jag med en användbar länk. Klicka på goda råd och sedan splitsinstruktioner.
  8. Vår Transas är för tillfället ur funktion så vi använde en padda med Navionics som komplement till papperskorten och den var förvånansvärt exakt och den visade även samma hastighet som båtens inbyggda instrument, så jag måste säga att det fungerar bra. Vi hade ingen hållare för den dock så det blev på grund av det lite råddigt.
  9. Kanske sänka ner ett hål till samma läge som gamla snurran och se om det blir någon skillnad innan du ger dig på ett propellerbyte?
  10. Beror inte det på att Marinetraffic bygger på frivilligas insatser vad gäller att dela med sig av datat, så var det förr har jag för mig. På våra breddgrader finns inte så många mottagare så det blir en smula glest med fartyg.
  11. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar på segelbåtar men vi hade en autopilot i sjöräddningsbåten som saknade givare för jettarna. Det gick bra en stund men sedan blev styrutslagen väl stora och det blev till att kompensera tillbaka manuellt via vridskivan. Jag inbillar mig att det hade gått betydligt bättre efter kursen med givare.
  12. Seglarvästar saknar oftast benremmar och risken är stor att man helt enkelt glider ur västen när man hamnar i sjön. Var i dyktanken i Linköping och fick prova alla möjliga olika flyhjälpmedel och det var skrämmande hur lätt man tappar en seglarväst. Själv har jag alltid en uppblåsbar väst på, både privat och i egenskap av frivillig sjöräddare.
  13. Hade en Uttern 465 med en 15hk 2-taks Subaru på och den gick riktigt hyffsat när man väl kom upp ur vattnet en smula. Sålde båten till stuggrannen och han hängde på en 15hk 4-takt och den ser ut att gå lika fint med den så vitt jag kan bedömma.
  14. Beklagar verkligen sorgen och saknaden! Senast ändrad av yama60 | 26 oktober 2011 | 23:28
×
×
  • Skapa nytt...