Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

tuxedo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    67
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tuxedo

  • Placering
    Löjtnant
  1. Sandwichskivor går att köpa på de flesta båttillbehörsfirmor, typ http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandwichkonstruktion Info om konstruktionen, http://www.seasea.se/Start.aspx VP rör tror jag inte ett ögonblick på, för klent och blir bara att lägga ner en massa jobb i onödan. Är du inte ute efter att vinna vikt, kör den gamla trallen. Budgetvariant, tillverka spant av vanliga träplankor och plasta in.
  2. En konstruktion med tvärgående spant samt två längsgående skulle jag rekommendera. Det finns i dag sandwichkonstruktioner att plasta in som blir väldigt vridstyva och spar vikt. Plastar du in dessa kommer du få ett hållbart och vridtåligt skrov. Fundera sedan på att byta ut trallen till en lättare lösning. Om du plastar spant har du något att fästa durken i samt att det fungerar som avlastning så att du slipper använda så tjockt material. Lite beroende på om durken kommer att utsättas för mycket vatten eller inte skulle jag fundera på en MDF-skiva. Finns nog många trådar här på forumet om att plasta. Lycka till.
  3. Aha, ok då är jag med. :-) Tack för förtydligande.
  4. littlebastard4 "Fräsch bensin + gnista = startande motor. Går den på startgas? Dödmansgreppet....men då borde det ju inte ge någon gnista..." Håller fullständigt med, finns dessa borde den starta. Inte testat med startgas, ska köpa en burk och testa (om det nu går att få in så mycket som krävs...?) Dödmansgrepp, tycker inte det borde komma någon gnista då... kanske skulle kolla någon annan motor för att se hur stiften beter sig med dödmansgrepp urryckt. Thomas-1"Hej, finns en verkstadshandbok för 65-300 hk 1992-2001. Finns en del test beskrivna, skulle gjort "spark evaluation test" som beskrivs på den uppslagna sidan och nästa. Högspänning så var försiktig. Tydligen ställsgnistgapet till 11 eller 12 mm." Stiften är nya sedan förra året och det verkar märkligt att gnistgapet skulle kunnat förändrats. Ska dock göra testet som beskrivs i handboken. Tack för länken :-D
  5. Inga tändkablar eller tändstift skadade vad jag kunde se. Är märkligt. Är ingen hokus-pokusmotor utan en gammal förgasarmotor som får gnista och soppa. Luftblandningen vet jag inte men tycker den borde starta ändå, eller åtminstone hosta till och gå orent? Funderar på att riva förgasarna men det verkar som ett långskott. Den funkade ju veckan innan och bensinen kommer fram..
  6. Klart värt att kolla upp, men befarar att det inte är problemet då kåpan gick mot babordssidan av motorn och inte i bakkant. Man vet dock aldrig, ska kolla tändkablar så att dom är justa. Fler idéer, någon??
  7. Klart det kommer att funka. Bakpå min 6 m HT, kraftigt V-bottnad, hänger en Evinrude 275 hk och det fungerar alldeles lysande. Finns inte längre några som helst anledning att ligga på maxvarv längre :-) Motorn är en V8, 2 taktare men har en del år på nacken.
  8. Jo var min första tanke också och har därför kollat alla ledningar och kontakter, hängsäkringar och annat men tänker att då stiften får gnista och soppa kommer fram, vad mer kan behövas??
  9. Lägger upp frågan under Motorbåtssnack också då det var dåligt gensvar i Teknikforumet. Har en stor rackarns Evinrude från -93 på +250 hk. Hade problem att starta i samband med sjösättningen i somras. Insåg att blåsan var slut och snodde en temporärt från en lös trycktank. Därefter startade motorn snällt. I med båten och motorn startade. Körde ca fem - tio minuter och lade till vid bryggan. En vecka senare när jag skulle ut med båten lyfte jag på kåpan (väger bly) för att skruva åt bensinslangen inne i motorn vilket jag inte gjort vid sjösättningen. Råkade då tappa kåpan den sista två dm över motorn. Därefter var det lögn i h-vete att starta. Startmotorn snurrade men motorn tände inte :-( Var sedan nere på kvällen och plockade ur tändstift och körde startmotorn några varv med stiften ur för att torka ur cylindrarna om den blivit sur. Kollade då även att jag hade gnista på stiften vilket jag hade. Såg att en kabel lossnat när jag tappade kåpan, satte ihop den men motorn startade likt förbenat inte. Vad fasen kan det vara? Sitter ett vattenfilter (bensin) på som byttes förra året. Har soppa fram till cylindrarna (stiften blir blöta) men har inte rivit förgasarna. Tar tacksamt emot förslag på hur jag går vidare. Tuxedo
  10. Det där med propellrar är inte lätt. Det är väldigt många parametrar att väga in. Det finns en del omvandlingstabeller på nätet där hänsyn tas till båtlängd, skrovvinkel, båttyngd m.m. Ska du skicka efter från staterna kan det vara bra att ta reda på så mycket som möjligt innan du beställer :-)
  11. Epoxy. Borde bli lika hållbart som platsen mantåget var fäst i tidigare. Blanda till epoxyn och blöt ner lite glasfiberväv i epoxyn. Häll ner i hålen och tillsätt ev. glasfiberväven. Försök undvika att få luftfickor.
  12. Har en stor rackarns Evinrude från -93 på +250 hk. Hade problem att starta i samband med sjösättningen i somras. Insåg att blåsan var slut och snodde en temporärt från en lös trycktank. Därefter startade motorn snällt. I med båten och motorn startade. Körde ca fem - tio minuter och lade till vid bryggan. En vecka senare när jag skulle ut med båten lyfte jag på kåpan (väger bly) för att skruva åt bensinslangen inne i motorn vilket jag inte gjort vid sjösättningen. Råkade då tappa kåpan den sista två dm över motorn. Därefter var det lögn i h-vete att starta. Startmotorn snurrade men motorn tände inte :-( Var sedan nere på kvällen och plockade ur tändstift och körde startmotorn några varv med stiften ur för att torka ur cylindrarna om den blivit sur. Kollade då även att jag hade gnista på stiften vilket jag hade. Såg att en kabel lossnat när jag tappade kåpan, satte ihop den men motorn startade likt förbenat inte. Vad fasen kan det vara? Sitter ett vattenfilter (bensin) på som byttes förra året. Har soppa fram till cylindrarna (stiften blir blöta) men har inte rivit förgasarna. Tar tacksamt emot förslag på hur jag går vidare. Tuxedo
  13. Har en 6 m HT med en Evinrude 275 HP där bak. Ja det ser ut som om det sitter ett utedass på aktern men.... Kaviterar i svängarna och borde göra mer är de 43 uppmätta knopen, men när jag ska räkna ut propellerstorlek i div. olika tabeller skall drevutväxlingen anges. Någon som vet vad den är på aktuell motor eller var man kan få tag i uppgiften? Sitter det ngn beteckning på propelleraxeln eller kan man söka på någon hemsida? Har någon förslag på propeller storlek , inte taget rakt ur luften, tar jag tacksamt emot det. Båt och motor väger ca 900 - 1.000 kg, 6 m lång & 2,20 m bred. V-bottnad utan planingströskel. Tack på förhand.
  14. Hur är det med tändningen, den ska ju förändras vid gaspådrag. Hade liknande problem med en tidigare motor, dock Mariner. Fick snabbt gå förbi halvfartsläget när jag skulle upp i plan då den annars dog. Fick snabbt föra ner gasbelagt till närmre halvas och därefter minska. Titta på tändinställningen.
×
×
  • Skapa nytt...